Overgebleven wintervoer terugvoeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Els Kleijnendorst
Contacteer:

Overgebleven wintervoer terugvoeren?

Bericht door Els Kleijnendorst »

In het onderwerp "Werken met agressieve bijen" ontstond een discussie of het wenselijk was het overgebleven wintervoer uit te slingeren, hierna te verwarmen, om het later weer terug te kunnen voeren aan de bijen. De voorafgaande tekst:
  • Tinus Kolsters: Maar als je voer van andere kasten over hangt dat kan een probleem geven,als de kast leeg is (zonder bijen)en vol met voer dat moet je niet gebruiken(op koken en weer terug voeren kan wel)

Els Kleijnendorst: opkoken is een slecht advies. Een gedeelte van het wintervoer zal honing zijn, en opgekookte honing is giftig voor de bijen vanwege het hoge hmf-gehalte.
    Gelukkig zijn de bijen zo verstandig het niet te eten.

Tinus: als je het niet mag koken dan op warmen tot 50 gr.
    Maar als je de bijen heb in gevoerd ga ik er van uit dat het nagenoeg suiker is Boven de 40 gr. zijn de bacterien dood.
    Of mag dat ook niet
Tinus,

als het inderdaad 100% opgeloste kristalsuiker, trim-o-bee of i.d. zou zijn, zou het wellicht wel gaan. Maar gelukkig voor de bijen is er in het najaar meestal nog een redelijke dracht tijdens het voeren (een redelijke najaarsnectar dracht betekent immers nog redelijk veel bloemen en dus ook een onontbeerlijk stuifmeelaanbod.
Maar probeer het eens uit. Ook ik dacht, in mijn beginjaren als imker, dat het een fabeltje was. Het was immers zonde om al dat overgebleven wintervoer weg te gooien. Heb het destijds tweemaal uitgeprobeerd, maar de bijen wilden het echt niet meer. M'n bijen waren dus niet zo willig om mij te tonen dat ze er dood of ernstig ziek van werden.
Voor mensen is een hoog hmf-gehalte overigens niet schadelijk.

(p.s.: hoeveel emmers overgebleven wintervoer wil je hebben? Je kan het zo van mij krijgen, ga volgende week weer een raam of 130 slingeren. Deels afkomstig van verdwenen volken of in het najaar weer teveel door mij gevoerd [:(] en/of door de bijen te veel gehaald [;)].)

Met vriendelijke groet,
Els
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Overgebleven wintervoer terugvoeren?

Bericht door Kroese »

Els Kleijnendorst schreef:

Els Kleijnendorst: opkoken is een slecht advies. Een gedeelte van het wintervoer zal honing zijn, en opgekookte honing is giftig voor de bijen vanwege het hoge hmf-gehalte.
Gelukkig zijn de bijen zo verstandig het niet te eten.

Met vriendelijke groet,
Els
Els, die ervaring heb ik niet. Ik heb 2 jaar geleden de voerramen uitgeperst. Voer met stuifmeel. Dit heb ik in emmers opgeslagen. Ik heb er gedurende de zomer de jonge volkjes (3 en 6 ramers, en ook vooral de koninginnekastjes zoals Apidea's) mee gevoerd.
Ik deed dat met de stoomsap pan. Ik schepte ongeveer 1/4 emmer inmiddels weer gekristaliseerde pershoning uit de emmer, boven in de stoompan. Door de stoom werd de klont weer verwarmd. Ik wachte tot het zo'n 80 graden bereikt had. Liet het nog een kwartier tot een half uur op die temperatuur staan, voor dat ik het weer in een schone emmer liet lopen. Door de stoom werd de honing wat verdund, en werd de volgende dag verdeeld over de volkjes. Het werd prima opgenomen.

Het verwarmen deed ik natuurlijk secuur, om de evt nosema sporen te doden(55 C) en evt virussen die dacht ik begrepen te hebben dat de meeste wel bij 80 C dood zijn. Niet allemaal natuurlijk AVB lukt niet.

Suikerhoning rechtstreeks op het vuur opkoken is natuurlijk niet aan te bevelen. Dat geeft verbranding en caramelliseing.
Au Bain Marie verwarmen kan wel, maar er moet dan wel wat 20% water bij om het te voeren.

Zeg het maar, als dit fout is.
Ik wil graag van fouten leren.

Groeten,
Hennie....
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Ik heb het destijds tegen het kookpunt aan verhit, maar niet laten koken. Met het idee dat dan de meeste bacteriën wel gedood zouden zijn. Van varroamijten, en alle daardoor actievere virussen, wisten wij nog niets in Nederland, nosema apis was het ergste dat onze bijen kon overkomen, een enkele AVB-besmetting daargelaten.

Maar als het op de door Hennie omschreven wijze wel gerecycled kan worden voor de bijen, en hij er goede ervaringen mee heeft, neem ik dat zonder meer aan. [B)]

Dus Tinus, het blijkt wel te gaan. (weer iets geleerd [:I])
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Dag Els en Hennie ik doe een paar liter water in een grote pan en zet er de ramen in ,laat maar smelten die hap en dan goed roeren ,af laten koelen en de was er af halen en de rest terugvoeren.
Dat woord afkoken is bij mij niet dat het kookt maar ik moet dit beter omschrijven,boven de 40gr gaan de nozema ook mee dood.
Maar veel imker denken dat alle voer zomaar bij andere bijen kan hangen en dat moet de weereld uit,als het van een kast met gezonde bijen is dan kan de nozema er nog een probleem zijn voor het nieuwe volk.
Dit zijn mijn gedachten

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik heb geen last van dode volken en als mij dit wel mocht overkomen is het vroeg genoeg om er over te gaan nadenken.
Voer wegnemen van een vitaal zich goed ontwikkelend volk en dit te gebruiken voor jonge volkjes is volgens mij geen enkel probleem.
Het verhitten van raten met wintervoer omdat je het niet vertrouw raad ik niet aan.
Bij twijfel niet meer gebruiken.
Maar ik kan het me wel voorstellen dat je raten vol met wintervoer zonder een poepje erop wil hergebruiken al zou ik ze dan zonder meer gebruiken en niet omsmelten.
Ik ga er vanuit dat ev dode volken (CCD verdwijnziekte) uiteindelijk door virussen geveld worden dan is het wintervoer toch nog gewoon te gebruiken?
Als het geen virussen zijn dan gaat het volgens mij veel langzamer en verdwijnen ze niet zo snel uit de kast in een paar weken.
Dit is nergens op gebaseerd, misschien kan iemand dit verhaal ontzenuwen.
Dirk

dertiende
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

m.kolsters. schreef:
Maar veel imker denken dat alle voer zomaar bij andere bijen kan hangen en dat moet de weereld uit,als het van een kast met gezonde bijen is dan kan de nozema er nog een probleem zijn voor het nieuwe volk.

Tinus

Ik heb ongeveer vijftig jaar bijen , en heb nog nooit geen problemen gehad met het omhangen van overgebleven voer .
Of ik gebruik het in mijn hoofdvolken , of in mijn kunstzwermen .

Als jij vind dat dit niet kan , kun je dan ook gefundeerd aangeven waarom ??

Nu noem je Nosema , terwijl Nosema Apis Zander niet door het voedsel verspreid wordt,maar door de uitwerpselen .bovendien eenvoudig vast te stellen de sporen zijn ongeveer 3 x 5 micron.
Heb je een besmetting van A.V.B. of E.V.B. dan moet je wel alles opruimen .

Jaap v P
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Volgens het nieuwe onderzoek van PPO bijen is een dop over hangen al een probleem,daar hebben de bijen al over gelopen en kan met nozema al besmet zijn dus ook het voer en broed.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jaap v.Popering
Contacteer:

Els Kleijnendorst schreef:
(p.s.: hoeveel emmers overgebleven wintervoer wil je hebben? Je kan het zo van mij krijgen, ga volgende week weer een raam of 130 slingeren. Deels afkomstig van verdwenen volken of in het najaar weer teveel door mij gevoerd [:(] en/of door de bijen te veel gehaald [;)].)

Met vriendelijke groet,
Els
Els.

Als dit aanbod nog geld , (ik neem aan dat je geen A.V.B .of E.V.B. hebt)wil ik al dat overgebleven voer best hebben . Ik kom regelmatig in Scheveningen dus is dat niet zo ver .
en dat voer ik dan allemaal op aan mijn bijen ,zonder te koken .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Contacteer:

m.kolsters. schreef:
Volgens het nieuwe onderzoek van PPO bijen is een dop over hangen al een probleem,daar hebben de bijen al over gelopen en kan met nozema al besmet zijn dus ook het voer en broed.

Alle dingen zijn mogelijk maar niet waarschijnlijk.
Want dan zijn ook alle bloemen waar een bij op gefourageerd heeft besmet , en de volgende bij brengt die besmetting dan over naar de kast , Als dit waar is , is het einde van de imkerij in zicht , maar daar is geen enkel bewijs voor , en geloof ik ook niet .

Jaap v P
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Jaap, zal het uitgeslingerde voer voor je bewaren.
Plaats reactie