Tinus Kolsters: Maar als je voer van andere kasten over hangt dat kan een probleem geven,als de kast leeg is (zonder bijen)en vol met voer dat moet je niet gebruiken(op koken en weer terug voeren kan wel)
Els Kleijnendorst: opkoken is een slecht advies. Een gedeelte van het wintervoer zal honing zijn, en opgekookte honing is giftig voor de bijen vanwege het hoge hmf-gehalte.
Gelukkig zijn de bijen zo verstandig het niet te eten.
Tinus: als je het niet mag koken dan op warmen tot 50 gr.
Maar als je de bijen heb in gevoerd ga ik er van uit dat het nagenoeg suiker is Boven de 40 gr. zijn de bacterien dood.
Of mag dat ook niet
als het inderdaad 100% opgeloste kristalsuiker, trim-o-bee of i.d. zou zijn, zou het wellicht wel gaan. Maar gelukkig voor de bijen is er in het najaar meestal nog een redelijke dracht tijdens het voeren (een redelijke najaarsnectar dracht betekent immers nog redelijk veel bloemen en dus ook een onontbeerlijk stuifmeelaanbod.
Maar probeer het eens uit. Ook ik dacht, in mijn beginjaren als imker, dat het een fabeltje was. Het was immers zonde om al dat overgebleven wintervoer weg te gooien. Heb het destijds tweemaal uitgeprobeerd, maar de bijen wilden het echt niet meer. M'n bijen waren dus niet zo willig om mij te tonen dat ze er dood of ernstig ziek van werden.
Voor mensen is een hoog hmf-gehalte overigens niet schadelijk.
(p.s.: hoeveel emmers overgebleven wintervoer wil je hebben? Je kan het zo van mij krijgen, ga volgende week weer een raam of 130 slingeren. Deels afkomstig van verdwenen volken of in het najaar weer teveel door mij gevoerd [:(] en/of door de bijen te veel gehaald [;)].)
Met vriendelijke groet,
Els