Overgebleven wintervoer terugvoeren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Overgebleven wintervoer terugvoeren?

Bericht door m.kolsters. »

Jaap we moeten eens aan tafel met de mensen van ppo bijenen op grote schaal(veel ideeen) voor een gesprek Sj v.d. Steen .
Als doppen over hangen niet goed is is voer ook niet goed en sjef weet waarom(onderzoek)

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Beste Tinus

In mijn bijenvolken zijn waarschijnlijk de volgende ( ziektes ) te constateren .

A.V.B sporen : Waarschijnlijk .
E.V.B.sporen : Waarschijnlijk .
Virussen : Zeker
Kalkbroed : Zeker .
Nozema sporen : Zeker .
Varroamijten : Zeker .

Nozema heb ik deze herfst bij een tiental bijen een zware besmetting geconstateerd , zonder dat ik op dit moment schadelijke gevolgen zie .

Een normale hygiëne is dan ook elke imker in zekere mate verplicht , maar dit allemaal te overdrijven is mijns inziens toch ook weer niet nodig .
De zogenaamde verdwijnziekte wordt steeds meer toegeschreven aan de combinatie van div virussen en de varroamijt , (niet besmettelijk) en dus ook geen extra hygiëne .
Er werden in de Franse bijenvolken achttien verschillende virussen geïdentificeerd .

Dit wetende durf ik mijn eigen overgebleven wintervoer direct aan mijn andere volken te voeren .
Het voer dat ik van Els krijg zal ik in mei gelijk twee opzetters mee voeren ,en het resultaat beloof ik hier op dit forum te laten zien .

Jaap v P
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Els Kleijnendorst schreef:
Jaap, zal het uitgeslingerde voer voor je bewaren.
Els,
Ga je die uitgeslingerde raten terug geven aan de volken? (evt na ze in de ijsazijn gezet te hebben)
Of ga je die allemaal uitsnijden en wegsmelten?

Hennie....
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Het gebruik van ijsazijn :Plaats in een goed afgesloten ruimte (bijenkast of oude diepvries), boven op de raten een schaal met ijsazijn ; men gebruikt 50 ml ijsazijn voor 10 ramen . Door verdamping van de ijsazijn worden de raten ontsmet.
Er moet wel R.V.S.draad gebruikt zijn anders krijg je roestvorming .

LET OP .

Ijsazijn is giftig voor de mens , en kan huid en slijmvliezen aantasten .

Jaap v P
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Hennie,

net als andere jaren, wordt de oude raat uitgesneden en de was voor hergebruik omgesmolten. De nog goede leeggeslingerde raten worden een aantal weken in de ijsazijndampen gehangen. Normaal gesproken zou ik geen ijsazijn hebben gebruikt, maar die nosema cerane wil ik toch wel een beetje tegenwerken.
Kroese
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Els Kleijnendorst schreef:
Hennie,

net als andere jaren, wordt de oude raat uitgesneden en de was voor hergebruik omgesmolten. De nog goede leeggeslingerde raten worden een aantal weken in de ijsazijndampen gehangen. Normaal gesproken zou ik geen ijsazijn hebben gebruikt, maar die nosema cerane wil ik toch wel een beetje tegenwerken.
Ik had dit antwoord natuurlijk al wel een beetje verwacht. Het komt ook overeen, met wat Dirk en Jaap er van vinden.
Toen ik 2 jaar geleden die problemen met 50% uitval, heb ik alle raten weggesmolten, en alle kasten uitgekookt in soda. (vaker gemeld al)
Gelijktijdig met mij had een colega imker (40 volken) hier in Apeldoorn een te vergelijken sterfte percentage aan mij. Hij heeft niet uitgekookt, en de normale voorjaars kunstraat uitwisseling gedaan. De schone voerramen heeft hij gewoon aan de jonge volken gegeven. De eerst volgende uitwintering hadden we beiden geen sterfte. Rara, vertel het maar.....

Nosema bestrijden met ijsazijn, is nooit verkeerd. Oude slechte/donkere raten gelijk wegwerken is zeer aan te bevelen.
Volle voerramen in mooie lichte raten(zonder poepstrepen) ook in de ijsazijn zetten. Ik zet ze in een oude vrieskist, met regelbare verwarming op 25 graden, met een bakje azijnzuur er in.

Hennie...
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Hennie (en anderen),

het ijsazijn toepassen ga ik ook meer doen als geruststelling voor mijzelf dan dat ik denk dat er iets mis is met de raten. Dus veronderstel dat er ook niets mis is met het daaruit gehaalde wintervoer.

M'n kasten, niet alleen de bodems, gaan altijd in het vroege voorjaar in een heet sodabad, niet zo zeer om te ontsmetten, maar omdat m'n redceder kasten na 1 jaar buiten zonder stal of overdekking er viezig uit zien. En na het schoonmaken lijken ze, door de verse laag lijnolie, weer als nieuw (ja, veel werk, maar het oog wil ook wat). Met het al of niet (extreem) schoonmaken hou je de CCD dus niet tegen.

Ik begin er hoe langer hoe meer van overtuigd te zijn dat het op een andere stand opzetten van de vegers, later in het jaar voorzien van een jonge moer én heel veel kunstraat het verdwijnen van volken tegenhoudt. (weet het, heb jij verleden jaar ook al toegepast en op het forum verteld, maar door schade en schande . . . . ). Misschien een verkeerde veronderstelling, maar het is opvallend dat dit jaar op de stand waar de vegers naar toe gingen, slechts 1 volk duidelijke CCD symtomen had. Op de stand waar ik vorig voorjaar de laatste 5 overgebleven volken naar toe gebracht heb, er nu, van de 8 volken, slechts 1 volk over is.
Nu hebben die 5 volken het vorig jaar wel zwaar gehad: heb er cursus mee gegeven, ze tot 25 volken vermeerderd, te vroeg ingewinterd en te vroeg aan varroabestrijding gedaan. Ook zijn ze niet allemaal aan de CCD ten onder gegaan.

En zo leren we maar door, want van één ding ben ik overtuigd: imkeren zoals ik de eerste 23 jaar heb gedaan, geeft vaak geen goede uitwintering meer. En het is niet de schuld van de imker als er op jouw stand CCD is.
En ook is het een kwestie van boffen als je er (nog) niet mee geconfronteerd bent.

Groet,
Els
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Els,
Ik bof en heb 65 volken/volkjes ingewinterd en uitgewinterd.
Zo langzamerhand begin ik te denken dat CCD ook iets te maken heeft met hoe wij in het algemeen met bijen omgaan.
Natuurlijk weet ik dat niet zeker.
Telers en bevruchtingsstations "veredelen" bijen constant en verbreiden de resultaten heel snel, binnen een paar jaar hebben alle imkers die meedoen dezelfde soort bijen met de "goede" eigenschappen maar ook met verloren eigenschappen om in alle nieuwe omstandigheden weerstand te kunnen bieden.
Wat in miljoenen jaren opgebouwd is wordt in een paar jaar geneutraliseerd.
Het kon best eens zo zijn dat de zogenaamde veredeling een bijdrage levert aan CCD.
We hebben honden geteeld met heupproblemen etc. etc.en dat zijn zoogdieren een ander soort die veel langer leven en daarop langdurig kunnen worden gecontroleerd maar ze zijn er nog steeds?
Veredelen OK maar tegenwoordig moet elk zg. slecht eigenschapje weggestuft worden waarbij hoogstwaarschijnlijk ook alle variatie verloren gaat.
Misschien net de variatie die nodig was om veranderingen te ondervangen.
Daarna gaat deze verarmde superbij de wereld in.
We weten er volgens mij veel te weinig van om dit veilig te kunnen doen.
Misschien is het een goed idee om de dode volken te onderzoeken op verwandschap i.p.v. op enkel alleen op ziekten parasieten en leefomstandigheden.
Dirk.

dertiende
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Dirk Blanken schreef:
Els,
Ik bof en heb 65 volken/volkjes ingewinterd en uitgewinterd.
Zo langzamerhand begin ik te denken dat CCD ook iets te maken heeft met hoe wij in het algemeen met bijen omgaan.
Natuurlijk weet ik dat niet zeker.
Telers en bevruchtingsstations "veredelen" bijen constant en verbreiden de resultaten heel snel, binnen een paar jaar hebben alle imkers die meedoen dezelfde soort bijen met de "goede" eigenschappen maar ook met verloren eigenschappen om in alle nieuwe omstandigheden weerstand te kunnen bieden.
Wat in miljoenen jaren opgebouwd is wordt in een paar jaar geneutraliseerd.
Het kon best eens zo zijn dat de zogenaamde veredeling een bijdrage levert aan CCD.
We hebben honden geteeld met heupproblemen etc. etc.en dat zijn zoogdieren een ander soort die veel langer leven en daarop langdurig kunnen worden gecontroleerd maar ze zijn er nog steeds?
Veredelen OK maar tegenwoordig moet elk zg. slecht eigenschapje weggestuft worden waarbij hoogstwaarschijnlijk ook alle variatie verloren gaat.
Misschien net de variatie die nodig was om veranderingen te ondervangen.
Daarna gaat deze verarmde superbij de wereld in.
We weten er volgens mij veel te weinig van om dit veilig te kunnen doen.
Misschien is het een goed idee om de dode volken te onderzoeken op verwandschap i.p.v. op enkel alleen op ziekten parasieten en leefomstandigheden.
Dirk.

dertiende

Dag, Dirk,

in jouw profiel lees ik dat ook jij aan koninginneteelt doet.
Elders lees ik dat je zelfs moeren koopt.
Kun je iets meer vertellen over jouw koninginneteelt en hoe moet ik jouw commentaar hier zien in relatie tot jouw uitwinteringssucces ...

Thomas
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Thomas,
Ik ben een grote twijfelaar.
De laatste jaren heb ik koninginnen gekocht en als ze vitaal bleken en een mooi broednest hadden en goed uitwinterde teelde ik er van na en liet ze standaanparen door de uitgeselecteerde volken van het vorige jaar.
Dus gebruik maken van de produkten van telers.
Samen met de varroadruk ook in de zomer laag te houden heb ik in het voorjaar gezonde volken waaruit ik er dan weer een aantal uitkies en de rest verkoop ik, etc etc.
Zelfstandig lijnenteelt opzetten en doormiddel van intelen en selectie behouden heb ik nog niet gedaan, maar door aan K.I. te gaan doen moet ik nu beslissen hoe ik het ga aanpakken.
In ieder geval zal ik het dan samen met andere mensen moeten gaan doen anders is de capaciteit aan volken te klein.
Het intelen/genetisch veranderen begint me echter steeds meer tegen te staan, maar het schijnt de enige manier te zijn om eigenschappen vast te leggen.
Piet schrijft er een stukje over de ev. gevaren(bij Ziekten).
Dus eigelijk had ik eerst moeten studeren en ev.dan pas apparatuur kopen.
Eerst het insemineren nu maar eens onder de knie zien te krijgen dit jaar en er met veel mensen over praten en er over lezen zodat er een totaal beeld ontstaat.
Dirk

dertiende
Plaats reactie