verkleumde bijen voor de kast

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jos Verhulst
Contacteer:

verkleumde bijen voor de kast

Bericht door Jos Verhulst »

Vanochtend om 10.00 uur kwam ik 50 bijen tegen die vlak bij de ingang van de kast zaten te kleumen. Met veel oranje stuifmeel aan hun pootjes, zodat ze helder afstaken tegen het groene gras. Ze hadden zich vastgeklemd aan grassprieten of brandnetels in de buurt. Ze waren blijkbaar gisteren de kast niet ingelaten of misschien hadden ze de energie niet meer om naar binnen te gaan ?
Het waren allemaal pollenverzamelaarsters op paardenbloem. Ik heb ze verzameld en mee naar binnen genomen, waar er ongeveer 40 weer begonnen rond te krabbelen. Maar daar blijft het ook bij, ze kunnen blijkbaar niet meer vliegen.

Ik heb dit nog nooit gezien, en ook een collega-imker met meer ervaring zegt dat dit wel uitzonderlijk is . Wat is een mogelijke verklaring hiervoor ? Misschien een onkruidbestrijdingsmiddel op paardenbloem oid ?

Groeten,

Jos
Piet Jager
Contacteer:

Re: verkleumde bijen voor de kast

Bericht door Piet Jager »

Wat voor ras bijen?

!Piet
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Piet Jager schreef:
Wat voor ras bijen?

!Piet
Piet dit heeft niets met ras te maken. Dit komt elk jaar voor in het voorjaar, je ziet het vooral bij koud weer,dit zijn versleten bijen.

ad staals
Jos Verhulst
Contacteer:

Bericht door Jos Verhulst »

Het zijn zwarte bijen ,vorig jaar als zwerm geschept, geen gele banden. Ik vond het wel merkwaardig dat het allemaal pollenverzamelaars waren.

Bedankt,

Jos
Plaats reactie