Geinig verhaal over hommels:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article107 ... _te_stelen
groet peter
stelende hommels
-
- Contacteer:
Re: stelende hommels
Peter
ik ben geen bioloog'maar onze bijen hebben
dit kunstje al veel langer afgekeken.
ze maken gebruik van het gaatje wat de hommels
maken aan de voet van tuinboon bloem
Ik denk zelfs dat we zonder hommels geen tuinboon
zouden hebben.
Nogmaals ik ben geen bioloog.
ad van meurs
ik ben geen bioloog'maar onze bijen hebben
dit kunstje al veel langer afgekeken.

ze maken gebruik van het gaatje wat de hommels
maken aan de voet van tuinboon bloem
zouden hebben.
ad van meurs
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Als de hommels een gaatje in de tuinboon geprikt hebben , volgt geen insecten bestuiving meer .dar schreef:
Peter
zouden hebben.
bestuiven is dat , als de bijen over de stempel kruipen er stuifmeel op de stamper terecht komt , Als een gaatje aan de achterkant geprikt is gaan alle insecten achterlangs om nectar te halen , en niet meer over de stamper .
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1996
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
tuinbonen zijn vooral zelfbestuivers, ook zonder hommels of bijen komen wel bonen aan de planten.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Agastache, jij schrijft:
Zelfbestuiving is geen Vanzelfbestuiving!
Ook bij de zelffertiele bloem, zal toch het pollen op de stempel gebracht moeten worden.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/pollen.jpg[/img]
Hennie oes
Amaryllis;
stempel met pollen.
Lei Hensels straft dit misverstand af met zijn bondige uitspraak:tuinbonen zijn vooral zelfbestuivers, ook zonder hommels of bijen komen wel bonen aan de planten.
Ook bij de zelffertiele bloem, zal toch het pollen op de stempel gebracht moeten worden.
Hennie oes
Amaryllis;
stempel met pollen.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
HennieOude Essink schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel: bij mijn weten is de teunisbloem zo'n plant met "vanzelfbestuiving". Ok snijbonen onder glas hebben geen bestuivers nodig en zetten toch.
ad staals
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hallo Ad,
Over zelfbestuiving schreef ik ooit een artikeltje in:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=522
(het genoemde citaat van Speelziek is 8 regels lang; daarna volgt mijn commentaar erop.)
.
De Teunisbloem kent een keur aan bestuivers en de bloem is om aan zelfbestuving te ontkomen proterandrisch.
Zie mijn artikel:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3791
Ook bij zelfbestuiving is een vector nodig, tenzij de plant dusdanig is gemanipuleerd, dat de mens met chemie de zaak oplost; in enkele gevallen regelt de plant zelf haar zelfbestuiving als uiterste redmiddel als vectoren uitblijven; zo stuwt bij composieten de stijl met nog gevouwen stempel door de pollenbuis heen het stuifmeel naar buiten; daarna vouwt het tweelobbig stempel uit en krult vervolgens om; als kruisbestuiving is uitgebleven, krullen de stempellobben tegen haar eigen stijl waaraan het pollen kleeft en komen zo alsnog aan haar gerief. Bij mijn weten kennen Snijbonen zulk een constructie niet; in openlucht treden vooral hommels als vectoren op naast ook honingbijen. De door jouw genoemde Snijbonen in de kas, zijn ofwel gemanipuleerd, of er treedt toch een vector op, die het pollen overbrengt van helmknop naar stempel.
.
Hennie oes
Over zelfbestuiving schreef ik ooit een artikeltje in:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=522
(het genoemde citaat van Speelziek is 8 regels lang; daarna volgt mijn commentaar erop.)
.
De Teunisbloem kent een keur aan bestuivers en de bloem is om aan zelfbestuving te ontkomen proterandrisch.
Zie mijn artikel:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3791
Ook bij zelfbestuiving is een vector nodig, tenzij de plant dusdanig is gemanipuleerd, dat de mens met chemie de zaak oplost; in enkele gevallen regelt de plant zelf haar zelfbestuiving als uiterste redmiddel als vectoren uitblijven; zo stuwt bij composieten de stijl met nog gevouwen stempel door de pollenbuis heen het stuifmeel naar buiten; daarna vouwt het tweelobbig stempel uit en krult vervolgens om; als kruisbestuiving is uitgebleven, krullen de stempellobben tegen haar eigen stijl waaraan het pollen kleeft en komen zo alsnog aan haar gerief. Bij mijn weten kennen Snijbonen zulk een constructie niet; in openlucht treden vooral hommels als vectoren op naast ook honingbijen. De door jouw genoemde Snijbonen in de kas, zijn ofwel gemanipuleerd, of er treedt toch een vector op, die het pollen overbrengt van helmknop naar stempel.
.
Hennie oes