Hallo allemaal,
Lange tijd niets van me laten horen. Ik had het te druk met andere dingen. We zijn echter nog steeds aan het imkeren en vandaag had ik weer iets, waarvan ik niet weet wat ik er mee aan moet.
Ik heb momenteel 2 volken. Eentje was dermate groot dat ik er vandaag een veger uit gemaakt heb. Een prachtige koningin in een 10-ramer gezet met bijen van 10 afgeklopte ramen.
In het tweede volk trof ik echter, tot mijn grote verbazing (want zo groot was dat volk nog niet) allemaal gesloten moerdoppen. Ik heb een enkele opgemaakt om te zien hoe ver de moeren in groei waren (nog spierwit met niet volledig volgroeid, dus ik schat dat het nog een dag of 5 duurt voor die rijp zijn). Echter, ik zag op diverse ramen in de kast nog eitjes. Ik heb altijd geleerd dat zodra de moerdoppen gesloten zijn, de zwerm (en dus de oude moer) al vertrokken is. Hoe kan ik dan nog volop eitjes hebben? De oude moer wordt toch uitgehongerd voor ze kan gaan vliegen en dus zwermen en dan legt ze toch niet meer zoveel???? Ik heb niets weggebroken en de kast snel gesloten. Is dit een stille moerwissel of toch een voorbode van een zwerm???
Wat ik overigens nog wel gedaan heb, is een raam met daarop 1 redcel in de andere moerloze (waarvan ik de veger heb gemaakt) gehangen. Is de kas reeel dat die moer geaccepteerd wordt in het nieuwe volk?
Ik ben voornemens om as. donderdagnamiddag doppen te gaan breken, mits de moeren rijp zijn, maar dat merk ik snel genoeg.
Graag jullie tips en adviezen.
Groetjes,
Bedet
http://www.bijenkast.nl
gesloten moerdoppen en eitjes
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 2006
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard + carnica
- Contacteer:
Re: gesloten moerdoppen en eitjes
Volgens mij kan het ook zo zijn dat de "oude" moer de bijen niet naar het zin was en dat ze dus een nieuwe kweekten om de oude te vervangen, bij uitlopen van de nieuwe moer verwijderen ze dan de oude... Een veger is dan dus niet nodig geweest waarschijnlijk?
Ivo
Ivo
Dan zou het inderdaad een stille moerwissel kunnen zijn???? Ter verduidelijking: de veger die ik maakte, was niet van het volk met eitjes èn gesloten moerdoppen.Ivo schreef:
Een veger is dan dus niet nodig geweest waarschijnlijk?
Ivo
Bedet
http://www.bijenkast.nl
-
- Imker sinds: 2006
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard + carnica
- Contacteer:
als er dan nu nog geen zwerm vertrokken is zou deze theorie dus kunnen kloppen... zit er nu nog wel eitjes en larven of is de moer inmiddels om zeep geholpen, dan dus over een paar dagen doppen breken en opletten dat er geen nazwerm komt.
ivo
ivo
-
- Contacteer:
Ik ben nog wel benieuwd of hierover al vaker een topic aan de orde is geweest , ik kan niet zo snel iets vinden dus ik hoopte op een reactie..Wat ik overigens nog wel gedaan heb, is een raam met daarop 1 redcel in de andere moerloze (waarvan ik de veger heb gemaakt) gehangen. Is de kas reeel dat die moer geaccepteerd wordt in het nieuwe volk?
Ik heb zelf deze week van een volk een vlieger gemaakt en direct in het afvliegende volk (zonder moer) een raam met twee gesloten doppen gehangen. Nu ben ik benieuwd of deze doppen geaccepteerd worden of dat ze afgeknaagd zullen worden en ze doppen op hun eigen eitjes gaan zetten. De doppen zijn overigens van de zus van de koningin.
groet
peter