SIM plus bijenkast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
marc
Contacteer:

SIM plus bijenkast

Bericht door marc »

In de aanloop naar de SIM plus kast moet een laatste knoop doorgehakt.

We hebben met het Simplexraam in de Benelux een prachtig raam, maar we kennen momenteel in Vlaanderen en Nederland oorlengten die variëren van 15 mm tot 38 mm !.
De kleine maat is minder handig bij het uitlichten en vastpakken van de ramen, de grote maat leidt tot zeer dikke kastwanden zodat daardoor zwaarder, lomper en duurder kasten ontstaan.
Om dezelfde kwaliteit als de DBplus te krijgen maar in Simplex uitvoering, stel ik voor om naar een handige oormaat van 22 mm te gaan. Een gedeelte van de Belgen met de korte oortjes zullen hun ramen wellicht moeten vervangen, de Nederlanders kunnen de oren van hun bestaande ramen 16 mm inkorten. Ik weet dat de 38 mm oorlengte in Nederland er 'standaard' zit ingebakken, maar ook standaarden moet logisch en praktisch zijn of anders herbekeken worden. Graag jullie reactie hierover, misschien kan het ook via de poll die ik hier gelijktijdig over opzet.
Alvast bedankt, M.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: SIM plus bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Beste Marc....

om meteen maar met de deur het huis binnen te vallen. Ik zou de Ner. Sim aanhouden. Ik ben bang (en dat is wel eens gebleken uit het verleden) dat imkers anders de kast massaal links laten liggen omdat hun ramen er niet inpassen. Imkers willen uit kunnen wisselen met bestaand materiaal....gewis. En terecht overigens. Ik heb ook wel eens oren staan afzagen: nooit meer.
Een idee om de kast minder zwaar te houden is een matrijs te maken die rekening houd met een soort van luchtruimte in de kastwand. Deze ruimte zou je misschien onder kunnen afsluiten. Waarschijnlijk maakt dit weinig uit voor de stevigheid maar daardoor is de kast minder massief.

JP
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Dag JP, begrijpelijke reactie, in België zeggen ze natuurlijk 'van de Ndl. Simplex kan men afzagen, de Belgische Simplex kunnen we niet bijplakken. Een kastuitvoering voor de Ndl. Simplex zou (met dezelfde kwaliteiten als de DBplus) aan de oplegzijde wanddikten geven van 8 cm (onwezenlijk lijkt me). Bovendien gaat dit de uiteindelijke kastprijs zwaar beïnvloeden (vermoeden +/- 25 euro).
Zou een goede Simplexkast niet kunnen leiden naar een gezamelijk Simplex standaard voor de lage landen ?
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

marc : schreef:Zou een goede Simplexkast niet kunnen leiden naar een gezamelijk Simplex standaard voor de lage landen ?
Dat is best mogelijk, maar als oud medewerker op de normalisatie afdeling van een wereld firma kan ik me nog wel iets herinneren van de procedures.
Zal er van 't week-end eens over nadenken.
Groeten, Willem
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

marc : schreef:Zou een goede Simplexkast niet kunnen leiden naar een gezamelijk Simplex standaard voor de lage landen ?
De afmetingen van het Nederlandse raam (met oren van 37.5mm) zijn vastgelegd in de NEN 1061,uitgegeven in 1961 en gewijzigd in 1970 en 1975.
In die tijd bestond er nog een "Rijksbijenteeltconsulent" en die "ging er over", d.w.z hij stuurde de commissie aan die de norm in elkaar bakte.
Hoe gaat dat in z'n werk: De commissie maakt een voorstel en publiceerd dat voor "belanghebbenden" en die krijgen dan een half jaar de tijd om te reageren.
De reacties worden verwerkt en er komt een nieuw voorstel, reactie tijd enz...uiteindelijk komt er een definitieve uitgave. Het kan dus even duren, maar dat is ook (bijna) iedereen tevreden.
Je kunt ook een bedrijfs-/verenigingsnorm maken. Dat kan denk ik wat sneller dan de bestaande norm wijzigen.
De Belgische(Vlaamse) imkerbond(en) en de Nederlandse imker verenigingen benoemen een gezamelijke werkgroep, procedure als boven.
Uiteindelijk komt het voorstel in de algemene vergaderingen van de bonden en verenigingen en hebben we, bij aanname, een gezamelijk raam.
Groeten,
Willem

PS Kunnen we ook wat aan de top- en zijlatten doen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Er is over dit onderwerp uitgebreid over gepraat in 2004. Een discussie die al eerder door mij is aangezwengeld.

Kijk hier maar:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... rmaal,maat,

jp
willem
Contacteer:

Bericht door willem »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Er is over dit onderwerp uitgebreid over gepraat in 2004. Een discussie die al eerder door mij is aangezwengeld.
Jawel, maar dat ging over het overgaan naar een Duitse standaard, kapitaal vernietiging zoals toen al werd opgemerkt.
Hier gaat het alleen over de lengte van de oortjes en kun je alle kasten gewoon blijven gebruiken.
Groeten, Willem
Plaats reactie