Redcellen in een roterende kast
Dinsdag 20 mei heb ik mijn twee roterende kasten moerloos gemaakt omdat ik een teeltraam met nieuwe doppen in de honingkamer er boven had hangen die aanstaande donderdag moeten uitlopen. Vanmiddag heb ik toch nog even op redcellen gecontroleerd en trof er ondanks alle verhalen dat dat niet kan toch een stuk of zeven aan .De doppen hangen niet maar zitten praktisch horizontaal, hebben daardoor meer ruimte nodig en de bijen hebben dat opgelost door de doppen dieper in het raam te plaatsen. Een aantal doppen waren al gesloten en de larven erin zagen er goed uit. Ik heb ze allemaal verwijderd, ik wil geen risico voor mijn nieuwe doppen , want ik had sterk de indruk dat deze doppen toch zouden gaan uitlopen of gaat het misschien in de periode van gesloten zijn toch nog fout?
Heeft iemand hier ervaring mee
gr Piet
Redcellen in roterende kast
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Redcellen in roterende kast
Ik denk dat hier van belang is de rotatie die uw kasten per dag doen??
jp
jp
-
- Contacteer:
Re: Redcellen in roterende kast
Jelte,
Piet legt uit dat de doppen horizontaal zitten, na 180 graden draaien zitten ze dan nog steeds horizontaal alleen in een andere richting.
Knap van de bijen om het zo op te lossen!
Het is misschien op te lossen door 4 keer per dag 90 graden te draaien, dan hangen ze 1/4 van de tijd zeker op z'n kop.
Dirk
dertiende
Piet legt uit dat de doppen horizontaal zitten, na 180 graden draaien zitten ze dan nog steeds horizontaal alleen in een andere richting.
Knap van de bijen om het zo op te lossen!
Het is misschien op te lossen door 4 keer per dag 90 graden te draaien, dan hangen ze 1/4 van de tijd zeker op z'n kop.
Dirk
dertiende