Roterende kasten 2007

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
hans hoogendoorn
Contacteer:

Re: Roterende kasten 2007

Bericht door hans hoogendoorn »

Bertus een mooi verslag, er valt telkens weer wat te melden
en wat schitterend, dat die krabbelaar-problemen voorbij zijn.
en van die foto kun je echt 'draaierig worden' [8D]

Ook vertel je, dat je de draaikasten onlangs hebt stilgezet
om de bijen de gelegenheid te geven echte dopjes te zetten en voor een jonge moer te zorgen.

Een vraagje :
Ga je zodra je een tuter hoort, de ramen 180 graden draaien om geen doppen te hoeven breken ? (afleiding van truukje uit de korfimkerij)
En wanneer start je het draaien weer volledig ?
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Hoi Hans,

Van harte welkom bij de roterende imkers(van een goede berenburger word je ook draaierig):D

Zoals ik al eens eerder heb gezegd , de kast is niet meer zo,n probleem , maar nu nog proberen de juiste manier van imkeren te leren.
Inderdaad staan ze nu even stil. Maar wanneer ik ze ga starten weet ik nog niet zo goed Ik kan het aan niemand vragen[:(] Vandaar dat ik blij ben dat er wat meer zijn die het ook willen proberen.

Eerst ga ik kijken wat is de situatie hier. Ik heb vier volken 2 grote en 2 kleine. Wat karakter betreft heb ik er één die zeer gemoedelijk is de anderen zijn feller en geven je wel eens een por Nu wil ik proberen van die gemoedelijke zoveel mogelijk doppen te krijgen en die over te hangen in de drie anderen zodra de moertjes zijn uit gelopen en de eerste eitjes zichtbaar zijn dan ga ik weer draaien Tenminste als er iemand een ander idee heeft zeg het maar.[?] Bij een zwerm is dat natuurlijk anders die gaan bouwen en dan moet je direct gaan draaien anders krijg je verkeerde stand van de cellen. Maar nu is alles uitgebouwd en kan het een stootje hebben.

Ik ben er nu wel achter gekomen dat doppen die tijdens het draaien zijn ontstaan geen of nauwelijks waarde hebben Daar kun je beter niet verder mee werken

Als er een tuter is en je gaat dan draaien met de veronderstelling dat de anderen dan het loodje leggen zou ik zeker niet doen. Als ze eenmaal zover zijn dat ze bijna uit de cellen komen trekken ze niets meer aan van dat er gedraaid word De meeste moertje leggen het loodje als ze in ver larf stadium verkeren, tenminste dat zie ik als ik de doppen open breek Een enkele komt er goed door heen. Maar dan weet ik nog niet of je er goed mee kan werken (misschien is zij dan al verslaafd aan de Berenburger):D
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Soms zit het gruwelijk tegen..
Beste mensen ,

Het gaat hier niet altijd goed Soms zit het dan ook gruwelijk tegen. En dat zal een ieder wel eens hebben
Bij het stil zetten van de draaiers dacht ik goochem te zijn . Weet je wat ik doe die ene drager niet terug. Als er straks doppen zijn moet ik er weer bij en ze staan toch stil.....wat let mij
Afbeelding
Maar dat verdullemusse kleine knopje op het klokje heb ik bij één kast niet goed ingedrukt
met als gevolg dat er 10 ramen naar de bodem van de kast sodomieterden.
Afbeelding
Ja daar sta je dan. Er zit dan geen pardon op ,haal de hele boel er maar uit . Netjes de ramen eruit gehaald en tegen het schot gezet Tegen de dames gezegd blijf rustig zitten.
Afbeelding
Eenmaal de boel weer in de goede stand gezet . Toen de ramen er maar weer in gedaan
Na een tijd liep alles weer op rolletjes

Het was stom,stommer, stomst
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Bertus

Los van je blooper, vraag ik me af of ik wel koninginnen zou willen kweken in zo'n draaiende kast.
Ik heb daar nog niet echt over nagedacht, maar wil je mijn eerste ingeving niet onthouden.
Ik neig namelijk naar het draai-systeem als zodanig ten voeten uit door laten gaan en te kijken wat er allemaal gebeurd.
Zeker niet verstoren door het stil te zetten.
Het is natuurlijk een gegeven, dat je wel verjonging nodig hebt van koninginnen en raat :

Naar wat ik heb gehoord en gelezen worden het hele grote volken. Die kun je dus makkelijk bijen afnemen voor de teelt.
Verpreid over het seizoen kun je b.v. tweemaal de hoeveelheid van de benodigde koninginnen kweken van je favoriete materiaal.
Vriendelijkste of andere keuze.

Je laat ze lekker genetisch divers vrij paren met darren in de buurt.
Liefst niet die felle rakkers waar je over sprak.

In het najaar zet je de zaak toch stil en vervang je de oude koningin door een jonge, die zich al een beetje bewezen heeft.
De aflegger met jonge koningin kun je evt veiligheidshalve verenigen met je draaivolk middels de krantenmethode.

Wil je niet te veel losse kastjes in de tuin, dan kun je vast wel iets bovenop je draai-volken bedenken.
Die draaivolken hebben toch geen toezicht nodig. [:o)]

Op een belgische site heb ik in die trand eens iets gelezen over 2 of 3 afleggers
met een wegneembaar tussenschot in één bk-rand op het hoofdvolk.
Het vervangen/verenigen gaat dan ook nog eens eenvoudiger.
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Oef..... daar zit wat in......... maar ik ben al begonnen. En de eerste doppies zijn al in de maak

Inderdaad is het zo dat je erge grote volken krijgt Bij twee er van zitten bijna alle ramen vol Dat houd in zo,n 70 000 cellen in gebruik. Dat levert nog al wat bijen op Weet je Hans in het verleden heb ik me eerst zoveel mogelijk op de kast geconcerteerd en nu moet ik het imkeren eigen maken Maar ik ben blij met je suggesties. Nog blijer dat je erover schrijft zodat je wat kan vergelijken Hopend dat meerderen het doen.

Mocht je iets vinden over het werken met een roterende dan houd ik me van harte aanbevolen
Talen beheers ik niet maar er is wel iemand die dat hier doet.

O ja als je in zo,n stalletje werkt is het wel prettig dat de bijen naar het licht toe vliegen en je zelf aan de donkere kant blijft. Maar je wordt wat ouder en je zit in het donker wel eens te mikken hoe het nu zit . Dus nu ik toch wat voltage heb daar, kan er ook wel een spotje af Vandaar dat ik nu in iedere kast voldoende licht heb
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Nu het één en ander stil staat trekken de bijen ommiddelijk weer normale doppen Als je de bijen goed bekijkt zie je dat er nogal wat vaders rondgevlogen hebben.
Afbeelding
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Afbeelding
Vandaag werd ik vereerd met een bezoek van de directie van het Candaki Bee Concern uit Kathmandu.
Het was voor het eerst dat ze geconfronteerd werden met de roterende kasten. Met zeer veel belangstelling
werd het geheel bekeken en voor het thuis front werd het een en ander op de foto vastgelegd.
Het bezoek stond onder de leiding van Leendert Bosch en dat was maar goed ook want mijn Engels is niet best.

Inmiddels draaien de kasten weer op volle toeren en zijn nu voorzien van jonge koninginnen Drie van de vier moertjes gingen probleemloos op de ronde ramen zitten de vierde had wat meer moeite maar is toch goed aan de leg gegaan.

Nu hier de dracht allang teneinde is gekomen, is het zaak zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de winter.

Bertus
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Afbeelding
Beste allemaal,

Even een kijkje hoe het met de ronddraaiende kasten is gesteld. Deze opname heb ik zojuist gemaakt.
Van af Maart draait hij rustig zijn gangetje. De oude koningin heb ik met een deel van het volk ,na de honing afname in een andere kast gezet. Nu is dit volk voorzien van een jonge moer(na een paar weken stil te hebben gestaan) ,die het voortreffelijk doet. Ook is te zien dat er weinig of geen raat wordt aangezet buiten de ramen. De tros heeft van vorm die gelijk is aan de natuurlijke vorm, ik denk dat het komt omdat het geheel rond is En de bijen deze vorm aannemen.
op de controlebodem kan ik geen enkele varroa ontdekken. Het is alleen jammer dat ik geen dracht hier heb.
Ik hoor dat in het Drentse er geweldige opbrengst mee wordt gehaald.

Bertus

Afbeelding
apiario
Contacteer:

Bericht door apiario »

Afbeelding
Zo tegen het laatste stukkie van het inwinteren ,toch even kijken hoe de zaak wordt opgeborgen
Ik denk dat ik niets te klagen heb. Keurig word het ietwat achter/boven het broed nest opgeslagen
Maar de ramen zijn rond ik kan ze ook zo draaien dat het voer precies boven komt. Voorlopig laat ik het zo.
Alhoewel ik erg veel hoor dat de bijen de overige ruimte wel zullen vol bouwen is dit bij geen van de kasten het geval volbouwen is er niet bij.
Schijnbaar houden ze de natuurlijke vorm aan en hebben geen behoefte daar boven uit te bouwen Hier en daar is wel een brugje te zien.
Afbeelding
ErikS
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Contacteer:

Bericht door ErikS »

apiario schreef:Beste allemaal,

Toevallig dat ik even op het forum keek, en iets zag staan over de roterende kast.

Als er een serieuse vraag wordt gesteld wil ik daar bets wel antwoord op geven. Bij deze dan:

Wat is het resultaat van al het geexperimeteer met dat ding. Ten eerste de vraag hoe het nu zit met de varroa.
Ik heb al eens een kast gehad met varroa en deze in de draaier gekieperd aan het einde van het seizoen was er geen varroa te bekennen. Ik had allang geleden waargenomen dat hier de varroa een hekel heeft aan dat gedraai. Op plaatsen waar wel wat broed zat en niet gedraaid kwam het wel wat voor,maar nu bestrijd ik allang niet meer, in de draaiers komt hier geen varroa voor. Het is geen item meer.
Wel heb ik nu een goede Hollandse draaikast ontwikkeld die goed voldoet(deze is toch wel wat anders dan de Hongaarse)Ook heb ik een goed aandrijf systeem. Langzaam denk ik dat het tijd wordt om er maar eens wat maten bij te zetten.Ook heb ik een hele fotoserie, hoe je z,on aandrijfsysteem moet maken.
Van een verstokte oude Drentse imker die 40 jaar al imkerde hoor ik dat wat kalmer aan wil doen met de bijen en een draaier weinig werk geeft met een beter resultaat is hij er nu ook op overgestapt.En met succes

Als je experimeteel bezig bent gaat er ook wel eens iets mis Dat is ook hier wel gebeurd Zo heb ik vorig jaar op gewone ramen overwinterd
Dat ging goed. Dit jaar zou ik dat nog een keer doen om in de winter mijn kasten te optimaliseren. Volken waren erg groot en bleven op de ronde ramen zitten met al gevolge dat ze niet bij het voer konden komen. Daar verspeelde ik een paar volken Mijn eigen stomme schuld. Ik was te laat uit Brazilie gekomen voor een goede controle.

Maar goed het is een ideale kast voor mensen die wel bijen willen houden maar vaak niet op het juiste moment thuis zijn. of die iets kalmer aan willen doen.

Het openmaken en al dat gecontroleer is over. Alleen de honing (30% meer dan normaal) er af halen en voor de rest er van afblijven

Ach wat wil je meer.

Bertus
hallo Bertus, ken je het onderzoek van Pia Aumeier?
ze heeft testen gedaan en komt tot een andere conclusie. achtergrond testen ken ik nog niet voldoende maar wil dit wel verder uitzoeken.
hieronder een deel uit de conclusie.

grtz
erik

Samuel Murray schreef:

ErikS schreef:
hello, heb je dat onderzoek of een verwijzing?

Helaas alleen een verwijsing:

Aumeier P., Kirchner W.H., Liebig G., 2006. Topsy-turvy brood combs – Impact on population dynamics of honey bees (Apis mellifera L.) and Varroa destructor. In: of the Second European Conference of Pidology 2006, p. 46.

En een abstract vanaf

TOPSY-TURVY BROOD COMBS -- IMPACT ON POPULATION DYNAMICS OF HONEY BEES (APIS MELLIFERA L.) AND VARROA DESTRUCTOR
* P. Aumeier, Ruhr-University of Bochum, Faculty of Biology, Germany, Pia.Aumeier©rub.de
* WH. Kirchner, G. Liebig, University of Hohenheim, Bee research institute, Germany

Since 2003 the Kónya rotating-broodframe beehive is advertised as a method of augmenting the honey yield, preventing bee colonies from swarming and of Varroa destructor control.

In a triennial study we investigated the effect of unnatural movements of brood combs by
1) weekly rotating all brood combs of 6 colonies during the swarm season,
2) daily manipulating brood combs out of 8 colonies on three different ways:
- control = comb never touched,
- rotated = comb rotated 180dm
- vertically, shaken = comb hit on the ground three times with 40-50g,
3) using the replica of a rotating-broodframe beehive for one season.

Weekly rotation of brood combs neither influenced the population dynamics of honey bees or Varroa-mites nor altered the honey yield. However, in contrast to control colonies most test colonies could be prevented from swarming as weekly rotating causes elimination of swarm cells. Daily rotating or shaking of brood cells did neither affect fertility (93-100%) nor fecundity (2.6-3.0) of reproductive mites or mortality of mite offspring in the brood cells. Independently of the type of manipulation[,] both types of mates were only present in 11-43% of single-infested cells shortly before hatching of the young bee. The mites’ orientation in the brood cell solely seems to be impeded in terms of the position of the fecal accumulation, which was randomly distributed only in rotated cells. A colony kept in the rotating-broodframe beehive died from extremely high Varroa-infestation after one season. Thus, we can not confirm any effect of unnatural movements of brood combs on developing bees or reproductive Varroa-mites, respectively.
Plaats reactie