Koolzaad: voorjaarsontwikkeling
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling
Ik heb vorige week voor de tweede keer de koolzaadhoning geslingerd, en heb de honing na 2 dagen geroerd en toen ge-ent met een potje vloeibare koolzaadhoning van het vorig jaar.
Na 3 keer roeren was de honing heel diktaai en liep hij heel slecht het vat uit de pot in.
Dit in tegenstelling tot de eerste keer toen ik de honing pas later ge-ent had.
Is het niet zo dat je de fijne kristalvorming versneld door aan het begin van het roerproces te enten?
Roel
www.ruinerimkers.nl
Na 3 keer roeren was de honing heel diktaai en liep hij heel slecht het vat uit de pot in.
Dit in tegenstelling tot de eerste keer toen ik de honing pas later ge-ent had.
Is het niet zo dat je de fijne kristalvorming versneld door aan het begin van het roerproces te enten?
Roel
www.ruinerimkers.nl
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Je versnelt er het van Koolzaad toch al snelle kristalisatieproces mee! Handiger is te enten aan het begin van het kristallisatieproces zelf, als de honing haar helderheid gaat verliezen.Is het niet zo dat je de fijne kristalvorming versneld door aan het begin van het roerproces te enten?
Ik voor mij ent Koolzaad liever met de fijne klaverkristallen, maar anderen denken daar anders over merk ik , de laatste jaren. Na het enten minstens 2x per dag goed roeren en als de honing "stijver" gaat worden in potten doen.

-
- Contacteer:
Sinds ik kunststofkasten heb en de temp tijdens de oogst ook nog hoog is moet ik de koolzaadhoning veel langer roeren.
Volgens mijn mening komt dat omdat bij houten kasten er altijd wel wat kristallisatie in de hoeken van de ramen optreed.
Vorig jaar heb ik na een paar dagen een fijn gekristalliseerde honing er door geroerd maar dat bleven toch klontjes hier en daar.
Ik denk dat je de enthoning dan beter eerst kan mengen met koolzaadhoning in een verhouding 1:1 totdat het smeugiger egaal van samenstelling wordt en dan weer koolzaadhoning erbij totdat je een halve emmer hebt voor een paar 100 kilo en dan pas doormengen.
Maar dit jaar blijf ik gewoon roeren en wil zien hoe lang dat moet zonder te enten.
Dat moet kunnen met koolzaadhoning.
Dirk
dertiende
Volgens mijn mening komt dat omdat bij houten kasten er altijd wel wat kristallisatie in de hoeken van de ramen optreed.
Vorig jaar heb ik na een paar dagen een fijn gekristalliseerde honing er door geroerd maar dat bleven toch klontjes hier en daar.
Ik denk dat je de enthoning dan beter eerst kan mengen met koolzaadhoning in een verhouding 1:1 totdat het smeugiger egaal van samenstelling wordt en dan weer koolzaadhoning erbij totdat je een halve emmer hebt voor een paar 100 kilo en dan pas doormengen.
Maar dit jaar blijf ik gewoon roeren en wil zien hoe lang dat moet zonder te enten.
Dat moet kunnen met koolzaadhoning.
Dirk
dertiende
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Erg bewerkelijk en voor mij lijkt de uitkomst onzeker. Eerlijk laten weten hoe jouw koolzaadhoning er over een half jaar uitziet!Dat moet kunnen met koolzaadhoning.

-
- Contacteer:
Je bedoeld Hennie dat ik een half jaar moet roeren of dat ik het kapot roer en dat het een slijmerige toestand wordt??
Ik bekijk elke dag de honing en zolang er geen zweem inzit roer ik niet.
Vanaf donderdag wordt de temperatuur gevoelig lager zo,n 15 graden, als er dan nog geen zweem ontstaat zal ik je advies opvolgen en klaverhoning aanschaffen.
Zonder het uit te proberen word je niet wijzer.
Dirk
dertiende
Ik bekijk elke dag de honing en zolang er geen zweem inzit roer ik niet.
Vanaf donderdag wordt de temperatuur gevoelig lager zo,n 15 graden, als er dan nog geen zweem ontstaat zal ik je advies opvolgen en klaverhoning aanschaffen.
Zonder het uit te proberen word je niet wijzer.
Dirk
dertiende
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Zeker niet, Dirk; op een gegeven moment wordt de honing zo stijf, dat je ze wel móét inpotten. Wat ik wil weten is of zij na een half jaar in de potten gezeten te hebben smeerbaar gebleven is; bij mijn experimenten kreeg ik er zonder klaver-ent na een half jaar geen spijker meer in.Je bedoeld Hennie dat ik een half jaar moet roeren

-
- Contacteer:
Hennie,
Op de cursus van groep Drenthe waar ik mede praktijkdocent ben vertelde een imker met een al heel lange ervaring dat hij rond kerst de koolzaadhoning in 2 dagen in de broedstoof zette en ze dan met een soort mini-mini mixertje potje voor potje roerde. De honing bleef dan wel mooi smeerbaar, zelfs een jaar later nog. Ik heb de laatste keer ge-ent met een potje van mei 2007 wat nog heel mooi smeerbaar was. en dat van een imker die er zeer weinig zorg aan besteed!
Je ziet maar, ik weet het niet, hoop het beste!!
Groet,
Roel
www.ruinerimkers.nl
Op de cursus van groep Drenthe waar ik mede praktijkdocent ben vertelde een imker met een al heel lange ervaring dat hij rond kerst de koolzaadhoning in 2 dagen in de broedstoof zette en ze dan met een soort mini-mini mixertje potje voor potje roerde. De honing bleef dan wel mooi smeerbaar, zelfs een jaar later nog. Ik heb de laatste keer ge-ent met een potje van mei 2007 wat nog heel mooi smeerbaar was. en dat van een imker die er zeer weinig zorg aan besteed!
Je ziet maar, ik weet het niet, hoop het beste!!
Groet,
Roel
www.ruinerimkers.nl
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Hoi Roel,

Hoe stel je je dat voor, als je 100 potjes voor de verkoop in je kraam hebt staan?dat hij rond kerst de koolzaadhoning in 2 dagen in de broedstoof zette en ze dan met een soort mini-mini mixertje potje voor potje roerde. De honing bleef dan wel mooi smeerbaar

-
- Contacteer:
Hoi Hennie,
Ik denk dat die man in de vut zit en echt h e l e m a a l niks anders meer te doen heeft rond de kerst![:)]
Een hele lange ervaring in o.a. roeren dennk ik, en voor het overige ben ik erg overtuigd van zijn imkerkwaliteiten!![:)]
Groet,
roel
www.ruinerimkers.nl
Ik denk dat die man in de vut zit en echt h e l e m a a l niks anders meer te doen heeft rond de kerst![:)]
Een hele lange ervaring in o.a. roeren dennk ik, en voor het overige ben ik erg overtuigd van zijn imkerkwaliteiten!![:)]
Groet,
roel
www.ruinerimkers.nl
-
- Contacteer:
Ik ben er nog van overtuigd dat je koolzaadhoning niet behoeft te enten maar dat het door te roeren een honing wordt met fijne kristallen die doordat ze langs elkaar schuiven de honing smeerbaar maken.
De honing wordt keihard doordat er bij niet roeren kristallen van verschillende grootte in zitten die in elkaar grijpen.
Zeker zal ik een emmer bewaren tot volgend jaar om het proces te versnellen wat nodig is als we warm weer hebben gehad en bovendien de kunststofkasten.
De fijn gekristalliseerde honing in de broedstoof plaatsen dus weer vloeibaar maken heeft geen enkele zin.
De cremehoning moet met nieuwe honing beetje voor beetje worden gemengd en dan door de nieuwe honing gemengd worden.
Na een week begint er een zweem in de koolzaadhoning te komen en heb het vanmorgen weer geroerd.
Het roeren doe ik met een stucadoormachine.
Dirk
dertiende
De honing wordt keihard doordat er bij niet roeren kristallen van verschillende grootte in zitten die in elkaar grijpen.
Zeker zal ik een emmer bewaren tot volgend jaar om het proces te versnellen wat nodig is als we warm weer hebben gehad en bovendien de kunststofkasten.
De fijn gekristalliseerde honing in de broedstoof plaatsen dus weer vloeibaar maken heeft geen enkele zin.
De cremehoning moet met nieuwe honing beetje voor beetje worden gemengd en dan door de nieuwe honing gemengd worden.
Na een week begint er een zweem in de koolzaadhoning te komen en heb het vanmorgen weer geroerd.
Het roeren doe ik met een stucadoormachine.
Dirk
dertiende