Ooit (3 jr. geleden) kocht ik op de Duitse Apisticustag op enige stand het afgebeelde merkkokertje; sindsdien gebruik ik het apparaatje en het werkt fantastisch. Het betreft een hardplastic kokertje; aan de bovenzijde is een opening, zijnde een gleuf waardoorheen de werksters ontsnappen en de moer wordt tegengehouden.
.

.
Je plaatst op de raat waar je de moer ziet, het kokertje over de moer heen; de bijen lopen naar boven en vliegen eruit; de moer beweegt zich naar boven en loopt vast. Je zet het kokertje op het zuigertje en beweegt het zuigertje naar boven. Het zuigertje loopt klem op een moment, dat er voor de moer nog genoeg ruimte is om niet geplet te worden. Al snel staat zij op het schuimpje van de zuiger en is haar rugschildje tegen de opening gedrukt; gemakkelijker merken is niet denkbaar; indien gewenst is zij eveneens een stukje vleugel kwijt, zonder schade op te lopen.
Uit de hand merken lukt mij niet goed, omdat ik te beweeglijke vingers heb; dit apparaatje is ideaal; de prijs was plm. € 15,- ; de naam van het bedrijf weet ik niet meer.
Ook als je de moer even apart wilt hebben, is dat snel geregeld. Het zuigertje is vrij zwaar en zal niet zonder meer uit het kokertje glijden. Misschien is er een behendige internet gebruiker die snel de herkomst van het apparaatje gevonden heeft. Met groet,