Praktijk beoordeling Ziekten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Jan Kruit
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Praktijk beoordeling Ziekten

Bericht door Jan Kruit »

Door een communicatie fout is de demo verplaatst naar zondag 22 juni 2008 om 10:00 uur. Plaats is het zelfde gebleven..

De Vereniging van Carnica Imkers organiseert op zaterdag 21 juni 2008 een voorlichtings bijeenkomst met betrekking tot het beoordelen van eventuele ziekte verschijnselen in bijenvolken.
Dit om beginnende ziekte verschijnselen te herkennen en de dan nog mogelijke ingrepen te kunnen uitvoeren.
Hiervoor is de heer G. Eich van het bijeninstituut Celle bereid gevonden dit te verzorgen.

Op het bijenpark van de NBV afdeling Ter Apel zijn een aantal bijenvolken ter beschikking gesteld voor de demonstratie.
Voor verdere informatie kunt u de website van de VCI bezoeken op de volgende link.
http://www.verenigingvancarnicaimkers.nl/intressant.htm

Zowel leden van de VCI als ook niet leden zijn van harte uitgenodigd.
Deelname kosten niet leden € 2.50

Namens het bestuur van de VCI
Jan Kruit
hans hoogendoorn
Contacteer:

Re: Praktijk beoordeling Ziekten

Bericht door hans hoogendoorn »

Ik was geloof ik de enige aanwezige van niet Carnica huize en ben blij, dat ik op de uitnodiging ben ingegaan.
Guido Eich, verbonden aan instituut Celle, vertelde in goed te volgen Duits van alles over het stellen van diagnoses
op en voor de vliegplank en in de kast aan de hand van raten en bewoners.

Praktische kennis als ex-beroepsimker met ook kennis uit de korf-imkerij en nu nog voor zijn hobby 100 volken naast zijn baan in Celle
was duidelijk te merken. Didactisch was hij ook erg sterk, hij zette alles telkens weer op een rij.

Een produktievolk werd bekeken. Aan herkenningspunten aan en in de raat kon Guido zien, dat er een oude én jonge koningin aan de leg waren.
De oude hebben we gezien, de jonge moet ergens in de onderbak bezig zijn.
De eigenaar gaat dat deze week bekijken.
Een bijzondere tekening op stuifmeelkorrels op de lade onderstreepte zijn stellige vermoeden.

Ook een probleemvolkje, een aflegger met jonge koningin werd ook bekeken.
Verbluffend wat hij er over te vertellen had.

Eén van de aanwezigen moesttt om 12.00 uur naar huis, maar bleef nog 2 uur plakken omdat het zo super-interessant was.
Ik heb begrepen, dat er een vervolg komt ......
Plaats reactie