kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
jeroenk
Contacteer:

Re: kast Ed Pieterse x Kast Bijenhof

Bericht door jeroenk »

zoem zoem de bij schreef:
Hallo ,

Heb intussen van de Nederlandse en de Belgische kunststof simplex kasten beide modellen , een paar kasten in mijn bezit als test,om in de toekomst verder te werken met deze die er het beste uitkomt.

kast met in de handgrepen van ed
Nederland ramenafstandopening 38,7 CM
simplex
stehr

fckw frei

en de kast die Belgie voor bijenhof in samenwerking met een Duitser is gemaakt

kast met in de handgrepen
original segerberger zarge ramenafstandsopening 39,7 cm
fckw frei
recyclebar eps 6

Van deze laatste kast kan ik nog niet veel zeggen ,is gladder afgewerkt binnenkant en het gewicht is gelijk(hoogsel met raamhouder in = 2,700kg) en (is wel 10%a15% goedkoper) is nog niet in gebruik heb ze maar pas gekocht maar deze van Ed Pieterse is reeds 3 Weken in gebruik.
Daarvan heb ik van de kast van Ed Pieterse nog eens de 2 systemen kwa ramenhouders ,deze kast werd gekocht om met 11 ramen te werken,de afstandsmaat is 38,7.
Systeem 1) De gewone klassieke bleddens 11 ramenafstandshouder kan ik zeggen dat de opening te klein is aan de buitenkant 1ste en 11ste raam,deze hebben ze reeds volledig met propolis dichtgekit.

Systeem 2) Heb ik vandaag in gebruik genomen een nieuwe kast van Ed Pieterse maar met het rail schuifsysteem waar de plastieken afstandshouders op de hoeken van het raam worden bevestigd.

Wat raad je en wat logisch is aangezien de afstandsmaat,het 11ste raam met de afstandshouder geraak er niet meer tussen ,nu had ik graag gehoord van MR. Ed Pieterse hoe zijn testonderzoeken op deze kast zijn verlopen bij het werken met 11 ramen en welke opmerkingen hij of zijn onderzoekers daarover hebben (als er wel een onderzoek heeft plaats gevonden? ) gemaakt daarover van deze ramenafstand en met welk systeem van raam -afstandshouders zij gewerkt hebben.Kom niet aandraven om met een smallere raamlatmaat te werken zoals in nederland ,want deze kast zou normaler wijs gemaakt zijn voor de Nederlandse en Belgische markt.

Voor mijn degelijk geld heb ik het recht als klant op een degelijke uitleg.

Peter
Dag Peter en andere Maatvoerings-maten, :D

Laten we eerst even vaststellen dat Peter en ik het over dezelfde kasten hebben:

Systeem 1: In 1 van de 4 handvatten staat 'De Duurzame Bij'? Dan is dat de bak van Ed Pieterse. De moedermal is eigendom van Stehr (Reisdorf, Duitsland, bij Kiel), de aanpassing daarop van EP. (Truuk van Stehr om te zorgen dat de klant blijft. Weglopen naar een andere fabrikant impliceert het maken van een nieuwe (dure) mal. Postma had hier ook last van.)

Systeem 2: In 1 van de handvatten staat een fancy bijtje (zie de nog komende fotoos). Foto 1 is het handvat, foto 2 katalogus van Bienen-Voigt & Warnholz. Mal van Warnholz, fabrikant is Dansk Styropor te Glejbjerg, Denemarken.

Het probleem waar telkens tegeaan wordt gelopen zit hem er in dat kennelijk het in Nederland zeer moeilijk is om de bijenruimten te respekteren. Eigenlijk is het heel simpel:

Imker je met 1 raam (stel) dan heb je 2 bijenruimtes nodig --- weerszijden 1. Met 2 ramen 3, etc. Ofwel N ramen betekent N+1 bijenruimten.
Kortom met 10 ramen 11 bijenruimtes en met 11 ramen 12 bijenruimtes.

Als wij het over een raamafstand hebben is dat inklusief 1 bijenruimte. Kijk maar naar de hart op hart afstand:
. halve kunstraat (Mittelwand zeggen de Duitsers zo treffend)
. 1 celdiepte
. 1 (hele) bijenruimte
. 1 celdiepte
. halve kunstraat.

Op mijn lagere school leerden we ooit 'transleren' ofwel verschuiven in het platte vlak. Als je voornoemde hart-op-hart nu transleert zodat de Mittelwand het hart vormt krijg je:
. HALVE bijenruimte
. 1 celdiepte
. kunstraat (Mittelwand)
. celdiepte
. HALVE bijenruimte

Kortom ook uit deze benadering blijkt dat je in je kast aan weerszijden 2 extra HALVE, ofwel 1 hele, bijenruimte moet toevoegen.

De ontwerper van de NL Spaarkast (ir. Mommers) had dat WEL in de gaten. De binnenmaat is 385mm. Hij koos voor 10 ramen van 38mm. 10*38+5=385mm, die 5mm extra is de 11e bijenruimte.

En dan blijkt dat het inzicht in de bijenruimte in Nederland ontbreekt, danwel elementaire rekenkunde dat is mij om het even. Klakkeloos deelt men in Nederland de beschikbare ruimte in een kast door het aantal ramen. En dan, toevalligerwijze, kan je 385mm restloos door 11 delen! Immers 385/11=35. Astrid deed het hierboven ook en in de door haar genoemde artikelen idem. Maar dan ga je voorbij aan de regel:

N ramen = N+1 bijenruimten

Ed Pieterse maakte dezelfde fout. Ook hij vergat de 12e bijenruimte. Ik heb indertijd nog aangedrongen op een prototype, want ik zag het probleem al komen. Maar: 'Is niet nodig'. Welnu, dat blijkt. Ik heb toen de EP-bak naar Warnholz gebracht en in 5 minuten was het probleem door de heren daar ontdekt. Ze waren slim genoeg hiervan gebruik te maken en zelf een NL-bak op de markt te zetten met de goede maat --- die EP-bak van mij is overigens daar kwijt geraakt, maar dat vind ik niet zo erg :D (Overigens: ik meet 395mm geen 397. Warnholz hanteert 10mm extra bijenruimte, dus 11*35+10=395mm. 10mm lijkt teveel, maar het is 5mm aan elke kant. Tel daarbij de halve bijenruimte (2.5mm) bij en je komt keurig op 7.5mm)

De EP-bak is daarmee een gemiste kans voor de Nederlandse en Belgische imkerij. De binnenmaat had 390mm moeten zijn in plaats van 385. Reken maar even mee:
. Stel 10 ramen van 38mm: 390-10*38=10mm. Past.
. Stel 11 ramen van 35mm: 390-11*35=5mm Past ook.
Maltechnisch is het overigens een kleine aanpassing. Weerszijden moet een plaatje aluminium (of zo) in de mal worden TOEGEVOEGD (bij een mal moet je 'omgekeerd' denken) van 2.5mm.

Blijft natuurlijk over waarom er mensen met plezier 11 ramen in een 385mm brede Spaarkast kwijt kunnen. Ik denk (en Astrid kan dat mogelijk bevestigen?) dat dat uit de BD-hoek komt. Maar deze imkers verwisselen geen ramen zodat de kantramen wat smaller blijven en altijd passen. Immerts, de bijen willen die bijenruimte echt hebben, daar zorgen ze wel voor --- ook bij die kantramen. Maar ga je ramen wisselen, o wee. Dan kom je er achter dat je een halve bijenruimte tekort komt en wordt het een smeerboel.

Ik ben wel benieuwd of en zo ja wat voor antwoord Peter onderdehand gehad heeft. En of er ooit een EP-bak release 2.0 komt. Want ik kan mij de (ook de eerste en later gekorrigeerde) reaktie van Peter wel voorstellen.

Groeten, Jeroen
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Ik heb vandaag de "Ed Pieterse kast" met eigen ogen aanschouwd,gekeurd en goed bevonden.Met de juiste afstandsopeningen kunnen er prima 11 ramen in met de juiste bijenruimten ertussen.
Peter zal niet de juiste informatie meegekregen hebben van zijn verkoper denk ik .
Ik nam er zelfs een foto van [:)]
Afbeelding

AfbeeldingEen detail van het profiel met de afstandsinkepingen.

roger
Gerard van Gastel
Contacteer:

Bericht door Gerard van Gastel »

Roger,
volgens mij gaat het nou net om die bijenruimte aan de buitenkant (links op de foto) die te klein is.
Waarom dan 'goed bevonden'?
de vos roger
Contacteer:

Gerard die bijenruimte aan de buitenkant is net voldoende,is ze groter dan gaan ze bouwen aan de zijwanden van de kast,is ze kleiner dan propoliseren ze het dicht.Het is normaal dat de ruimte aan de zijwanden iets kleiner is dan de ruimte tussen te raten waar twee rijen cellen moeten verzorgd worden.

roger
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

jeroenk schreef:
(...) Kortom ook uit deze benadering blijkt dat je in je kast aan weerszijden 2 extra HALVE, ofwel 1 hele, bijenruimte moet toevoegen.
En dan blijkt dat het inzicht in de bijenruimte in Nederland ontbreekt, danwel elementaire rekenkunde dat is mij om het even. Klakkeloos deelt men in Nederland de beschikbare ruimte in een kast door het aantal ramen. En dan, toevalligerwijze, kan je 385mm restloos door 11 delen! Immers 385/11=35. Astrid deed het hierboven ook en in de door haar genoemde artikelen idem. Maar dan ga je voorbij aan de regel: N ramen = N+1 bijenruimten.
Ed Pieterse maakte dezelfde fout. Ook hij vergat de 12e bijenruimte. Ik heb indertijd nog aangedrongen op een prototype, want ik zag het probleem al komen. Maar: 'Is niet nodig'. Welnu, dat blijkt. (...)

Blijft natuurlijk over waarom er mensen met plezier 11 ramen in een 385mm brede Spaarkast kwijt kunnen. Ik denk (en Astrid kan dat mogelijk bevestigen?) dat dat uit de BD-hoek komt. Maar deze imkers verwisselen geen ramen zodat de kantramen wat smaller blijven en altijd passen. Immerts, de bijen willen die bijenruimte echt hebben, daar zorgen ze wel voor --- ook bij die kantramen. Maar ga je ramen wisselen, o wee. Dan kom je er achter dat je een halve bijenruimte tekort komt en wordt het een smeerboel.
Groeten, Jeroen
Ha Jeroen,
je bent lekker aan het rekenen... je vraagt je af waarom, ondanks jouw precisie-sommetjes, toch zoveel mensen het helemaal anders zien, geen last hebben van te weinig bijenruimte in de kanten, en met tevredenheid op 35 mm imkeren? Dat is niet zo moeilijk:

1. De kantramen hoef je inderdaad niet te verwisselen, waarom zou je.
2. Maar als je dat wel wil, kan dat toch altijd, zèlfs met spekramen: je moet het raam gewoon een beetje schuin houden en langzaam 'verend' op de nieuwe plaats schuiven, zodat alle bijen weg kunnen kruipen. Ze knagen het teveel aan raat wel weer op maat. Bovendien zit dat eventuele spekrandje alleen aan de bovenkant: in het ergste geval krijg je een lichte raatbeschadiging, maar geen 'knoeiboel'.
Bij normaal ramen uitbreiden is het helemaal geen probleem: gewoon opschuiven en een nieuw bouwraam of kunstraat ernaast.
3. Te weinig bijenruimte? Nooit iets van gemerkt, omdat de bijen de ruimte altijd aanpassen aan hun wensen en mogelijkheden. Dat betekent dat het laatste raam soms wat dunner wordt uitgebouwd en dan dus minder honing bevat.
4. Oplossing voor al deze dingen -als je er al last van hebt- is, om een dun sluitblok als 11e raam te plaatsen. Bij controle: sluitblok opzij of eruit, na afloop weer erin. Bij grondige controle zoals doppen breken: sluitblok eruit, elk raam op schuiven; na afloop sluitblok aan andere kant er weer in.

Astrid
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

de vos roger schreef:
Gerard die bijenruimte aan de buitenkant is net voldoende,is ze groter dan gaan ze bouwen aan de zijwanden van de kast,is ze kleiner dan propoliseren ze het dicht.Het is normaal dat de ruimte aan de zijwanden iets kleiner is dan de ruimte tussen te raten waar twee rijen cellen moeten verzorgd worden.

roger
Roger
Ik werk al heel veel jaren, met heel veel kasten met aan de zijkant een extra grote ruimte. Er wordt zo weinig tussen gebouwd dat dit niet hinderlijk is. Het voordeel is dat je het zijraam een beetje optilt en opzij hangt waardoor ook het volgende raam een beetje kan worden op geschoven. Op deze manier haal je heel makkelijk ergens een raam uit zonder dat de bijen er tussen rollen.
Afbeeldingmeestal mooi vlak

Afbeeldingwel spekraat

ad staals
de vos roger
Contacteer:

Afbeeldingwel spekraat

ad staals

Ziet er prima uit zo Ad,voor.......honingramen.
Maar ik vrees dat je bij broedramen een ander resultaat zal hebben daar deze niet zo breed zullen uitgebouwd worden.[:)]

roger
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Los van de titel van dit onderwerp ! Mijn ervaring :
ruimte te klein : de raat wordt aan 1 zijde (hier buitenzijde) over de hele oppervlakte niet gebruikt of zelfs weggeknaagd.
ruimte te groot : Spekraat, voor honingramen niet erg, maar voor ramen met deels broed of stuifmeel lastig op een ander plekkie.
bovendien soms wildbouw aan de wand overdwars, dat bij uitnemen graag een groef maakt en tot (honing)knoeien leidt.

Niet 'nieuw uit de verpakking', maar pas na enige tijd of het volgende seizoen.
Op een ongelegen moment en dat in elke rand !
Smaken verschillen. De een vind het lekker, de ander niet.
Proost.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Niet 'nieuw uit de verpakking', maar pas na enige tijd of het volgende seizoen.
Op een ongelegen moment en dat in elke rand !
Smaken verschillen. De een vind het lekker, de ander niet.
Beste Haho,

Hoe bedoel je dit???

jp
hans hoogendoorn
Contacteer:

Bericht door hans hoogendoorn »

Beste JP

Over smaak - valt niet te twisten. (hoeft ook niet) doelt een beetje op de tendens van de discussie.
Over het ongelegen moment - bv : Stand ver van huis, bezoek eens per week, goed weer, goede dracht
en de volken ontwikkelen sneller als je stoutste dromen konden bevroeden. Jippie.
Dan is zulks onbeduidend gepruts - zonde en te voorkomen door de goede maat.
Het euvel gaf bij mij pas last tijdens de koolzaad-dracht in het 2e seizoen.
Ik vertrouwde op het produkt .....
Plaats reactie