dode bijen rond de kast

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: dode bijen rond de kast

Bericht door Jaap v.Popering »

Ik heb hetzelfde dit jaar al twee keer meegemaakt ,zelfs een keer dat de zwerm op een apidea kastje is gevlogen met een net bevruchte moer , met het gevolg dat die moer ook afgemaakt is .

Het zijn waarschijnlijk zwermen waarvan de moer tijdens het zwermen verongelukt is .

Jaap v P
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

ea.geurtsen schreef:
Misschien dat er ergens in de omgeving aardappelen zijn bespoten? Hebben wij een aantal jaren geleden meegemaakt. Nu hebben we daar geen last van omdat de linde, tamme kastanje en de klaver gelijk met de aardappelen bloeien. Maar het kan zijn dat bij jullie sprake is van een drachtpauze waardoor de aardappelen worden bevlogen?
Henk, vandaag liep ik op het volkstuincomplex waar jouw tuin ligt. Ik ving een gesprek op van iemand die zijn aardappelen bespoten heeft tegen de aardappelenziekte met een niet biologisch middel.
Ook heb ik al die dode bijen voor jouw kasten zien liggen.
Lijkt mij een duidelijk geval van spuitschade.

Thomas
hbeugeling
Contacteer:

Bericht door hbeugeling »

Beste Thomas,
Ik betwijfel het of het spuitschade is en wel om de volgende reden.
Het aantal dode bijen was enorm, maar wat opviel was dat dit slechts 1 dag te zien was. Daarna was de rust teruggekeerd.
Wanneer het spuitschade is, neem ik aan dat dit langer duurt, omdat het gif niet in 1 dag weg is, maar langer op de plant blijft. Het zou logisch zijn wanneer je in dit geval meerdere dagen de dode bijen zou aantreffen.
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Henk, volgens mij kun je dat niet zo gemakkelijk zeggen. Het ligt namelijk aan het middel dat gespoten is.
Op de site van Imkerij Westland kun je hier meer over lezen :

http://www.imkerijwestland.nl/gewasbesc ... delen.html

Ik weet niet wat en wanneer (midden op de dag??) jouw buurman precies gespoten heeft, maar bij sommige middelen staat niet voor niets 's avonds spuiten ...
Misschien is er wel een tuinder onder ons die weet welke van de genoemde middelen gespoten wordt tegen aardappelziekte. Dan ben je al een stap verder ...

Thomas
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Spuitschade zou bijen moeten 'opleveren' met uitgestoken tongen...

jp
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

is dat zo jp ?

waarom die tong? het is toch juist zo dat de werksters door hun zusjes afgestoken worden omdat ze vreemd ruiken ?
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Vraag het mij niet....
Er zijn imkers die veel meer van spuitschade afweten dan ik. Nog nooit meegemaakt. En ik hoop het ook niet mee te maken.

JP
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Spuitschade
Spuitschade die ontstaat, omdat bijen giftige stoffen hebben binnengekregen, herken je snel aan de uitgestoken tong: de bijen zijn vergiftigd en gaan dood aan het gif. spuitstoffen die een vreemde geur afgeven (Captan b.v.) zijn op zich niet giftig voor de bij; in het volk treden communicatie stoornissen op, omdat ze de geur niet herkennen.

Afbeelding
gerard.b.w.vos
Contacteer:

Bericht door gerard.b.w.vos »

Aandachtspunten tav spuitschade aan de bijenstand tgv vermoedelijke bespuiting van gewassen door Pesticiden of Herbiciden.

1 Constatering. Na het vernemen van massale bijensterfte is het van belang te constateren of de sterfte het gevolg is van een vermoedelijke bespuiting in de nabijheid van de bijenstand met bestrijdingsmiddelen.

2 Leg vast. Datum, plaats tijd, hoe de bijen zich gedragen, aantal dode bijen, temperatuur en weersgesteldheid. Wel of geen dracht, wel of geen stuifmeelontvangst. Het aantal dode bijen, plaats van de bijenstand, of er andere imkers in op de stand staan of in de buurt een opstelling hebben.

3 Melding aan AID zie bijgaande telefoonnummers. Maak een afspraak voor onderzoek, noteer de naam van degene waar mee gesproken is. De AID is verplicht om te komen, en overleg zonodig mbt een monstername van de bijen. Laat ze een Proces Verbaal opmaken om eventuele schadeclaims te ondersteunen. Let op dat een melding altijd binnen vijf maanden na het incident moet zijn gemeld ivm z.g. verjaring.

4 Indien AID niet (kan) komt(en) neem dan in overleg met de Inspecteur zeker drie bijenmonsters. Een representatief monster moet ca 200 - 250 omvatten. Zorg ervoor dat hierbij een derde persoon bij aanwezig is als getuige hoe, waar en wanneer de monsters zijn genomen. Doe ze in een goede verpakking zoals een afgesloten doosje of zakje met vermelding van datum, tijd plaats en naam en deponeer direct in de diepvries.

5 Neem monsters van de bespoten gewassen indien AID niet komt voor onderzoek. Ook als ze wel komen is het verstandig deze monsters te nemen. Zorg ervoor dat er een derde persoon bij aanwezig is als een getuigen.

6 Vul het spuitschade formulier in en verzend het naar de diverse partijen zoals op het formulier is aangegeven.

7 Indien oorzaak niet bekend informeer in de omgeving en herken en ontdek wat er in de buurt verbouwt wordt.

8 Indien bekend is wie, waar en met welk middel is gewerkt, stel de persoon aansprakelijk, en doe dat schriftelijk bij voorker met bijgaand formulier.

9 Maak geen mondelinge afspraken, en doe geen toezeggingen. Ga niet in op onderlinge afspraken die niet kunnen worden gegarandeerd.

10 Maak indien mogelijk foto's van de diverse situaties zoals schade, dode bijen, bespoten gewassen, plaats waar gespoten is en let hierbij ook op de afstanden tot naastliggende percelen.

11 Probeer erachter te komen met welk middel is gespoten en zoek op het toelatingsnummer van het middel, vraag aan de gebruiker op welke wijze hij het middel gebruikt zoals hoeveelheid per ha, waterverbruik e.d. Dit heeft te maken of de Wettelijke gebruiksvoorschrift en de gebruiksaanwijzing is aangehouden.

Voorkomen is nog veel beter. Leg kontakt met de agrarier of de loonwerker bij u in de buurt of de plek waar de bijen staan. Vraag of hij een melding geeft indien er bespuitingen gaan plaats vinden. Dit voorkomt veel ellende, voor de bijen, de landbouwer en de imker!

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitoring van ons milieu!
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Hebben jullie er wel eens aan gedacht dat een besmetting met het CPV of APV virus bijna het zelfde beeld is dan spuitschade , behalve dat men dan geen tollende bijen op de vliegplank waarneemt ??

Jaap v P
Plaats reactie