Koolzaadrijders
-
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
- Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
Koolzaadrijders
Koolzaadrijders rijden bijna derde goedkoper 27/05/2008
BeauVent heeft als eerste coöperatie een accijnsvrijstelling gekregen voor de productie van koolzaadolie. Daardoor wordt autorijden voor hun vennoten heel wat goedkoper. "Koolzaadolie kost ongeveer een euro per liter, tegenover bijna anderhalve voor diesel", stipt woordvoerder Steven Camertijn van BeauVent aan.
Auto's die op zuivere koolzaadolie rijden, zijn een veel lichtere belasting voor het milieu. De CO2 die de auto bij het rijden uitstoot, wordt door de koolzaadplant zelf opgenomen. Maar koolzaadolie komt niet van de grond. Boeren mogen het product alleen rechtstreeks aan de klant verkopen. Maar ook een coöperatieve kan een accijnsvrijstelling bekomen, waardoor een grotere groep mensen goedkoper én schoner kan rijden.
BeauVent, een West-Vlaamse coöperatie die zich inzet voor duurzame energie, is de eerste die dat kreeg. "Wij willen onze boeren vooral een goede prijs geven voor hun koolzaadolie en de verbruiker een eerlijke prijs laten betalen. Het is dus niet in de eerste plaats onze bedoeling om goedkope brandstof te produceren", zegt Steven Camertijn van BeauVent. "Maar omdat de diesel historisch hoog staat, is het verschil nu uiteraard groot. Diesel kost momenteel bijna anderhalve euro. Voor de oogst van 2007 zal de verbruiker voor koolzaadolie 95 cent per liter betalen, voor die van 2008 iets meer".
Het aantal mensen dat hiervan gebruik zal maken, is beperkt. "We hebben twaalf vennoten die straks op die koolzaadolie zullen rijden. Volgende week wordt de olie geleverd. Je moet ook je ombouwkosten van je wagen incalculeren. Maar als de olieprijs verder blijft stijgen, zal je die kosten snel teruggewonnen hebben. Onze coöperatie heeft een overeenkomst met een garage in Brugge om wagens aan te passen. Dat kost zo'n 1.500 tot 2.000 euro".
De rijprestaties zijn dezelfde als met klassieke diesel, maar het verbruik ligt vijf procent hoger. De coöperatieve BeauVent telt in totaal een zevenhonderdtal vennoten, onder wie vijf boeren die koolzaad telen. Een van hen is Frank Depotter in De Moeren, in de Westhoek. Hij heeft 2,5 hectare koolzaad staan. "Veel te weinig, besef ik nu. De boeren hebben in augustus vorig jaar massaal tarwe gezaaid omdat die dan hoger in prijs stond dan koolzaad. De koolzaadprijs volgde pas enkele maanden later, maar staat nu zeer hoog. Koolzaad is een gemakkelijke teelt en zeer rendabel. De productiekost is veel lager dan van tarwe. In september wil ik 20 hectare zaaien", zegt hij.
Het persen van het koolzaad tot olie gebeurt op het landbouwbedrijf zelf. "Samen met Ecopower cvba investeren we in de bouw van een mobiele koolzaadpers. In september moet die klaar zijn. Na persing kunnen de koolzaadkoeken gebruikt worden als veevoeder", zegt Steven Camertijn. "De belangstelling voor ons koolzaadproject is enorm. Door die accijnsvrijstelling kunnen wij in Vlaanderen een kleine maar onafhankelijke brandstofmarkt creëren. Voor de nieuwe inzaai van koolzaad in september verwachten wij een regelrechte boom".(KS)
Bron: Het Nieuwsblad
roger
BeauVent heeft als eerste coöperatie een accijnsvrijstelling gekregen voor de productie van koolzaadolie. Daardoor wordt autorijden voor hun vennoten heel wat goedkoper. "Koolzaadolie kost ongeveer een euro per liter, tegenover bijna anderhalve voor diesel", stipt woordvoerder Steven Camertijn van BeauVent aan.
Auto's die op zuivere koolzaadolie rijden, zijn een veel lichtere belasting voor het milieu. De CO2 die de auto bij het rijden uitstoot, wordt door de koolzaadplant zelf opgenomen. Maar koolzaadolie komt niet van de grond. Boeren mogen het product alleen rechtstreeks aan de klant verkopen. Maar ook een coöperatieve kan een accijnsvrijstelling bekomen, waardoor een grotere groep mensen goedkoper én schoner kan rijden.
BeauVent, een West-Vlaamse coöperatie die zich inzet voor duurzame energie, is de eerste die dat kreeg. "Wij willen onze boeren vooral een goede prijs geven voor hun koolzaadolie en de verbruiker een eerlijke prijs laten betalen. Het is dus niet in de eerste plaats onze bedoeling om goedkope brandstof te produceren", zegt Steven Camertijn van BeauVent. "Maar omdat de diesel historisch hoog staat, is het verschil nu uiteraard groot. Diesel kost momenteel bijna anderhalve euro. Voor de oogst van 2007 zal de verbruiker voor koolzaadolie 95 cent per liter betalen, voor die van 2008 iets meer".
Het aantal mensen dat hiervan gebruik zal maken, is beperkt. "We hebben twaalf vennoten die straks op die koolzaadolie zullen rijden. Volgende week wordt de olie geleverd. Je moet ook je ombouwkosten van je wagen incalculeren. Maar als de olieprijs verder blijft stijgen, zal je die kosten snel teruggewonnen hebben. Onze coöperatie heeft een overeenkomst met een garage in Brugge om wagens aan te passen. Dat kost zo'n 1.500 tot 2.000 euro".
De rijprestaties zijn dezelfde als met klassieke diesel, maar het verbruik ligt vijf procent hoger. De coöperatieve BeauVent telt in totaal een zevenhonderdtal vennoten, onder wie vijf boeren die koolzaad telen. Een van hen is Frank Depotter in De Moeren, in de Westhoek. Hij heeft 2,5 hectare koolzaad staan. "Veel te weinig, besef ik nu. De boeren hebben in augustus vorig jaar massaal tarwe gezaaid omdat die dan hoger in prijs stond dan koolzaad. De koolzaadprijs volgde pas enkele maanden later, maar staat nu zeer hoog. Koolzaad is een gemakkelijke teelt en zeer rendabel. De productiekost is veel lager dan van tarwe. In september wil ik 20 hectare zaaien", zegt hij.
Het persen van het koolzaad tot olie gebeurt op het landbouwbedrijf zelf. "Samen met Ecopower cvba investeren we in de bouw van een mobiele koolzaadpers. In september moet die klaar zijn. Na persing kunnen de koolzaadkoeken gebruikt worden als veevoeder", zegt Steven Camertijn. "De belangstelling voor ons koolzaadproject is enorm. Door die accijnsvrijstelling kunnen wij in Vlaanderen een kleine maar onafhankelijke brandstofmarkt creëren. Voor de nieuwe inzaai van koolzaad in september verwachten wij een regelrechte boom".(KS)
Bron: Het Nieuwsblad
roger
- Jelte Pieter Dijkstra
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Koolzaadrijders
Het is al een hele tijd bekend dat bovenstaand citaat toch niet zo steekhoudend is: biodiesel is helemaal niet zo milieu ontlastend als eerst werd beweerd. Vandaar dat het ook niet van de grond komt!! Jammer voor de imkers, maar beter voor het milieu!Auto's die op zuivere koolzaadolie rijden, zijn een veel lichtere belasting voor het milieu.
jp
- maartenkleijne
- Moderator
- Berichten: 3584
- Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Locatie: hilversum
- Contacteer:
Re: Koolzaadrijders
Wel JP, kleinschalige biodiesel, locaal geproduceerd voor locaal verbruik -zoals Roger beschrijft- is juist weer wel goed voor het milieu.
gr,
maarten
gr,
maarten
- Jelte Pieter Dijkstra
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Koolzaadrijders
OK dan alleen kleinschalig..
jp
jp
-
- Berichten: 1123
- Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Locatie: Doetinchem, Achterhoek
- Contacteer:
Re: Koolzaadrijders
JP heeft wel gelijk.
Was het niet zo dat biobrandstof valt onder de categorie "the fuel for the rich is the food for the poor?"
En, o ja, wie was dat ook alweer die biobrandstof een misdaad tegen de menselijkheid noemde?
(ene Jean Ziegler, VN-rapporteur over het Recht op Voedsel, 2008).
Was het niet zo dat biobrandstof valt onder de categorie "the fuel for the rich is the food for the poor?"
En, o ja, wie was dat ook alweer die biobrandstof een misdaad tegen de menselijkheid noemde?
(ene Jean Ziegler, VN-rapporteur over het Recht op Voedsel, 2008).
- Jeroenvt
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Locatie: Hoogland - Nederland
- Contacteer:
Re: Koolzaadrijders
Jean Ziegler reageert wel vaker meer emotioneel dan op argumenten. De prijzen van voedsel zijn tientallen procenten gestegen terwijl het areaal wat voor biobrandstof wordt gebruikt op wereldschaal slechts enkele procenten bedraagt. De stijgende prijzen van voedsel hebben ook een belangrijke oorsprong juist in de stijging van de olieprijs omdat aardolie een belangrijke rol speelt bij de voedselproductie. Overigens is het veevoer voor ons overmatig vleesgebruik een veel grotere vermindering van het "food for the poor".
--
Mvg Jeroen van Tol
--
Mvg Jeroen van Tol
- maartenkleijne
- Moderator
- Berichten: 3584
- Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Locatie: hilversum
- Contacteer:
Re: Koolzaadrijders
Nu we toch politiek 'doen': de prijzen van voedsel zij jarenlang laag gehouden door extremistische subsidies op landbouwproductie.
Als de consument zou moeten betalen wat het kost om het te maken zouden de prijzen nog veel harder stijgen.
Maar als de landen (en klimaten en vruchtbare gronden) die daar het meest geschikt voor zijn vrijelijk voedselproducten op de markt mochten brengen gaan de prijzen weer omlaag. De wereld produceert nog steeds met gemak ruim voldoende voedsel voor 25 miljard mensen.
Maar voor grootschalige honingproductie is ons land eigenlijk vrij ideaal. Nu de dracht nog weer in het landschap toelaten. Met een beetje klimaat verbetering gaat dat vast lukken.
gr,
maarten
Als de consument zou moeten betalen wat het kost om het te maken zouden de prijzen nog veel harder stijgen.
Maar als de landen (en klimaten en vruchtbare gronden) die daar het meest geschikt voor zijn vrijelijk voedselproducten op de markt mochten brengen gaan de prijzen weer omlaag. De wereld produceert nog steeds met gemak ruim voldoende voedsel voor 25 miljard mensen.
Maar voor grootschalige honingproductie is ons land eigenlijk vrij ideaal. Nu de dracht nog weer in het landschap toelaten. Met een beetje klimaat verbetering gaat dat vast lukken.
gr,
maarten
- Jelte Pieter Dijkstra
- Berichten: 5028
- Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Re: Koolzaadrijders
Kan je nader verklaren Maarten??Nu de dracht nog weer in het landschap toelaten
JP
- maartenkleijne
- Moderator
- Berichten: 3584
- Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Locatie: hilversum
- Contacteer:
Re: Koolzaadrijders
Net een leuk boekje gelezen "Terug naar het lindewoud" over de wenselijkheid van het aanplanten van lindes in oude en nieuwe bossen.
Terug naar het prehistorische atlantische lindewoud! Een uitgave van de KNNV en op hun site te verkrijgen.
Dat is een voorbeeld van rijkdom en vruchtbaarheid (ook voor de bijen) weer in het landschap toelaten. Het moderne bermbeheer is een ander voorbeeld. En koolzaadiesel natuurlijk ook.
gr,
maarten
Terug naar het prehistorische atlantische lindewoud! Een uitgave van de KNNV en op hun site te verkrijgen.
Dat is een voorbeeld van rijkdom en vruchtbaarheid (ook voor de bijen) weer in het landschap toelaten. Het moderne bermbeheer is een ander voorbeeld. En koolzaadiesel natuurlijk ook.
gr,
maarten
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 4 gasten