Nederland weer op zijn smalst

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
malle pietje
Contacteer:

Nederland weer op zijn smalst

Bericht door malle pietje »

Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Nederland weer op zijn smalst

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik zou hier toch wel graag op dit onderwerp willen reageren aangezien ik toch wat rarigheden opmerk in het nieuwsbericht.

Zo zegt de mevrouw van de garage dat hun partij moet aantonen dat de bijen van de plaatselijk imker zijn. Dat lijkt mij nogal een onmogelijke opgave. Meer lijkt mij van belang dat het om bijenpoep gaat ja of te nee. En zo te zien (en met name ook door de hoeveelheid) is dat het geval. Redelijkerwijs mag men aannemen dat het om de bijenpoep van de bijen van de buurman gaat. Ook legen bijen zicht meestal binnen een afstand van 200 meter.

Overigens hadden veel buurtbewoners hinder van de bijen van de imker. Ik vraag me af of deze rechtzaak de plaatselijke imker (in dit geval het forumlid Dirk Blanken voor wie dat nog niet wist) niet meer kwaad dan goed doet. Vaak gaat het bij zulke kwesties van overlast door bijenpoep om de 'lokale relationele' verhoudingen.
Zo heb ik een collegaimker die ook woont in een woonbuurt en daar ook zijn bijen houdt. Hij heeft me meerdere keren auto's laten zien onder de bijenpoep (overigens alleen in het voorjaar tijdens de reinigingsvlucht, in de zomer reist hij...). Geloof me: je kunt niet de weg op met zo'n bevuilde auto. Echter hij onderhoudt een goede band met de buren en het maximum aantal volken dat hij houdt is plus minus 15 tot 20 volken (ter overwintering). Ik denk dat een goede relatie met de buren en een gereguleerde hoeveelheid bijen veel (buren)leed kan verkomen.

JP

PS het Carnica Koninginneteelt Station Schier moest volgens mij verhuizen om redenen van overlast door bijenpoep. Echter is het daar niet tot een rechtszaak gekomen (toch?).
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

JP doe eens een zoekslag - Dirk heeft op dit forum vermeld over de rechtzaak en de uitkomst.
Het is komkommer tijd de garage wil ook reklame!

Hans
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Hans,

dit is de bijdrage die je aanhaalt. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =bijenpoep

Hierin staat dat Dirk B. de garage heeft aangeboden om het aantal winter volk te reduceren naar 8. Lijkt mij een aantal wat 'te billijken' valt, maar ook die kunnen nog flink poepen.

JP
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Ik ben de laatste dagen bestookt door journalisten en ze hebben steeds hetzelfde commentaar gekregen, geen commentaar zolang de rechtzaak met de Garagehouder loopt.
Jelte blijf de telegraaf lezen dan kan je doorgroeien tot een gerespecteerd forumlid.
Ik denk dat weer heel veel mensen zulke kranten gaan opzeggen omdat ze beginnen te begrijpen dat ze er niet wijzer van worden.
Bekijk de reacties van de telegraaf maar.
Natuurlijk zijn er ook normale kranten die het waarheidsgehalte nog steeds in het vaandel hebben.
Enfin de telegraaf hoort daar niet bij, mijn persoonlijke mening.
Er zijn ook journalisten langs geweest en die heb ik beloofd om een artikel te schrijven na de rechtzaak, misschien samen met andere imkers om het belang van de imkerij naar voren te brengen, hopelijk is er dan ook interesse?
Dirk

dertiende
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Een discussie wiens bijen wiens auto's vervuilen lijkt weinig zinvol. Toen ik met mijn buurman garage een dergelijk conflict had en hij een gerenomeerd advokatenkantoor inschakelde (hij eistte € 80,- per vervuilde auto en per omgaande verwijdering van mijn bijen), heb ik mijn WA verzekering (DelltaLLoyd) ingeschakeld; deze heeft het advokatenkantoor verzocht aan te tonen, dat ik juridisch aansprakelijk ben voor het gedrag van mijn bijen. Daarna is het stil gebleven; het voorval deed zich tien jaar geleden voor.
Als ik mijn buurman bel over overlast vanwege zijn garage, krijg ik een scheldtirade over mijn bijen en zo is er een status quo ontstaan.
Gezellig overleg zoals Jelte Pieter voorstelt leidt in dit soort questies tot niets; daar is teveel geld mee gemoeid.
Toen de garage begon zijn schoongepoetste auto's buiten te zetten zat ik er al jaren met mijn bijen. Ik zit in een landbouwgebied; hij heeft zich via menig gemanipuleer in landbouwgebied gevestigd met zijn auto's; de gemeente (BUren) heeft teveel boter gesmeerd in deze zaak. Voor mij is daarmee de kous af.

Afbeelding
agastache
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door agastache »

nu ook vermeld in Het Parool, op hun website onder het kopje bizar
het hele verhaal. Het gaat hier dus om hoger beroep in de door DB in eerste instantie gewonnen rechtzaak. Hopelijk hebben de friezen niets tegen groningers in dit geval: het hoger beroep dient in Leeuwarden!!
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Goedemorgen, wat een stemmingmakerij........

Het is maar goed dat we hier geen rechtsysteem hebben met juryleden.....

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Afhankelijk zijn van de wisselende nukken van één rechter is ook niet alles.

Afbeelding
malle pietje
Contacteer:

Bericht door malle pietje »

De rechter is linker dan je denkt.:D

good goan.
Plaats reactie