Oxaalzuurverdamper zonder elektriciteit.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
de vos roger
Contacteer:

Oxaalzuurverdamper zonder elektriciteit.

Bericht door de vos roger »

Van een vriend kreeg ik volgende interessante tip binnen.
http://users.pandora.be/or2/bijen/oxaal ... dampen.pdf

roger
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper zonder elektriciteit.

Bericht door Bart de Coo »

Roger,

Ik kan moeilijk zien wie het artikel op internet gezet heeft, maar je moet wel oppassen met de auteursrechten! Het is namelijk een artikel uit het Nederlandse maandblad Bijenhouden van de NBV. Ik had het zodoende al eens gelezen.

Naar aanleiding van dit artikel heb ik weleens overwogen om zo'n ding zelf te maken met een omgekeerd conservenblikje. Als ik dat zeg, dan snap je waarschijnlijk al wat ik bedoel. Zet de kast op een lege honing- of broedkamer. De gaasbodem van de kast is open natuurlijk. Het blikje staat op z'n kop in de lege kamer, onder de kast. Op de omgekeerde bodem van het blikje ligt een theelepeltje oxaalzuurpoeder en onder de bodem, dus in het blikje staat een waxinelichtje te branden. Met een spijker heb je gaten in de wand van het blikje geslagen, zodat het kaarsje blijft branden.

Overigens vind ik druppelen met een injectiespuit erg gemakkelijk. Dat lijkt mij zelfs een stuk minder bewerkelijk dan dit.

Groet,

Bart
depauws
Contacteer:

Re: Oxaalzuurverdamper zonder elektriciteit.

Bericht door depauws »

Roger en alle geinteresseerden

Ik wil ernstig waarschuwen voor de gevaren van de damp van oxaalzuur, dit tast de longen onomkeerbaar aan.

Daaron niet eenvoudigweg "na het aansteken van de laatste verdampers een wandelingtje maken", maar goed nadenken en zorgen dat je uit de voeten bent zodra de eerste verdamper dampen afgeeft.

Voor de rest vindt ik dit een leuk idee om het gesleur met de loodbatterij of de elektrische kabels te vermijden.

Groeten
Silvain
Plaats reactie