Boeiend en duidelijk verhaal over jouw huidige werkwijze; wij zijn economisch onafhankelijk van onze bijen en kunnen het ons veroorloven ideëler te imkeren met bijen die wij niet meer van hot naar her slepen, die niet een maximum aan productie hoeven op te leveren en die niet meer beperkt worden door lijnenteelt e.d. maar zich kunnen aanpassen aan de omgeving waarin wij ze houden. Het grootste verschil in onze werkwijze zit hem nog in de Varroa behandeling.
Jij volgt een meer rigoreuze weg, zoals door de instituten wordt aanbevolen; ik pas altijd in voorjaar en voorzomer de darrenraatmethode toe, maar behandel verder alleen als een voor mij te hoge mijtenval daar aanleiding toe geeft. En dat is dan Thymol in de nazomer na het slingeren en een hoogst enkele keer oxaal (druppelen in de winter). Te hoge mijtenval is voor mij een 100tal mijten op de plank na een maand; of na een paar dagen als ik Thymolplaatjes heb gelegd. Volgens mij houden de volken het aantal mijten ( met wat darrenraat hulp) zelf redelijk binnen de perken, al jaren. Het zou een keer mis kunnen gaan, maar dat heb ik er dan wel voor over. met groet,