Een beetje P.R.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Een beetje P.R.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Momenteel volg ik met nog een student de module Plantenfysiologie. Hoofd van de vakgroep plantenfysiologie is Theo Elzenga. Door dit vak nu te volgen ben ik er achtergekomen dat hij tevens bijen houdt. Wel teverstaan buckfastbijen.
Ik kon natuurlijk mijn imkerbezigheden niet verzwijgen en vandaag was er heel even niks te merken van een docent-staat tot-student verhouding, maar er ontstond juist een evenwichtige(imker)collegiale situatie.
Het leuke is dat Meneer Elzenga ongeveer net zolang imkert als ik en daarom herkende ik veel in zijn verhaal.
Verder is hij secreatris van de subvereniging Haren-Paterswolde. Hij komt als secreatris vaak in aanraking met andere subverenigingen, zoals (meende ik ) o.a. Nietap en Groningen en is daarom goed op de hoogte van het imkersbestand rondom de stad Groningen. De verenigingen rond Groningen zijn nog wel redelijk actief, hoewel het imkerbestand toch wel vergrijst! Hun eigen vereniging wil ook online en is momenteel bezig met het maken van een eigen website!
Ik heb hem attent gemaakt op het forum, waar hij het bestaan nog niet van afwist. Hij was verbaasd en volgens mij wel enthousiast. Ik heb hem gevraagd om wat p.r te maken bij zijn subvereniging. En ik hoop dat het weer wat nieuwe forumleden oplevert. Iedereen is van harte welkom!!!

Op het eindbesluit van ons gesprek kwamen we tot een opmerkelijke voorval, wat betreft koninginneteelt.
Theo Elzenga vertelde dat in de subvereniging Haren-Paterswolde, en ook daarbuiten bij veel imkers jonge koninginnen niet zijn aangenomen. Soms zelfs zo extreem dat er in afleggers geen doppen werden aangezet. Wat vervolgens een tijd later als een raam broed ingehangen werd wel weer gebeurde. Of dat koninginnen niet aan de leg raakten. Of jonge uitgelopen koninginnen werden verstoten. Zelf heb ik dit voorval dit jaar beleefd met twee koninginnen! Ondanks dat de volken wel goed stuifmeel haalden! Wie heeft er dit jaar nog meer last van gehad?? En wat zouden misschien de oorzaken ervan kunnen zijn?

J.P.
:shock:

Bijgewerkt door - Jelte Pieter Dijkstra op 24/09/2001 20:56:34
Plaats reactie