Groentjes van toen ....... info nog steeds actueel

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Groentjes van toen ....... info nog steeds actueel

Bericht door Els Kleijnendorst »

Als het zo uit komt heb ik mij de afgelopen weken bezig gehouden met het scannen artikelen uit de oude '“ zeg maar antieke '“ Groentjes. Maar hoe oud en antiek ze ook zijn, de informatie die daarin staat is net zo actueel als datgene waar wij ons heden ten dage als imker druk over maken. Heb een paar citaten eruit gehaald, op de rest van de tekst moet u nog een aantal dagen wachten totdat ik klaar ben met alle artikelen uit hetzelfde blad.
Alle stukjes komen uit het februari 1903.

Herinneren jullie je bijv. nog de heftige discussie verleden jaar over het stimuleren van de broedaanzet bij de methode Renson?

Uit: Werkzaamheden in Februari/Maart:
Al te vroege broedaanzet is verkeerd, men moet daarom nu ook geen prikkelende middelen gebruiken, want er kunnen nog vele kwade, gure dagen komen. De bij heeft in deze dagen om haar voedsel en de spijs voor het broed te bereiden vooral water noodig. Is het te koud, dan kan zij dat buiten niet gaan halen. Vele vliegen daarvoor uit en keeren nooit meer terug.
Of: uit het stuk 'Teeltkeus'
Plaats reactie