varroa en bijvoeren

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

varroa en bijvoeren

Bericht door maartenkleijne »

In verband met de vrij grote drachtloze periode deze zomer heb ik weer allerlei discussies gehoord voor en tegen bijvoeren om te voorkomen dat de koningin door gebrek aan dracht van de leg gaat en het broednest krimpt of tijdelijk verdwijnt. Ook wordt gezegd dat het echt moet omdat nu de tijd is dat de winterbijen gekweekt moeten worden.
Mijn hypothese is dat een koningin die tijdelijk van de leg gaat, dodelijk is voor de varroapopulatie, dat wil zeggen: niet bijvoeren maar desnoods genoegen nemen met een kleiner wintervolk, hoewel......... .
Deze zomer heb ik weer een N=1 ervaring die daaarop wijst. Ik had een half mislukte aflegger staan, dat wil zeggen: nieuwe koningin wel aan de leg maar het volk bleef klein, en steeds meer tekenen van ernstige varraoabesmetting, veel te kleine deels niet vliegvlugge bijen en op een gegeven moment was de koningin opgehouden met leggen, geen broed meer, geen doppen, dus ook geen stille moerwisseling. Dat was rond 25 juni.
Nu afgelopen zaterdag: het volk volop in ontwikkeling, mooie grote bijen, geen spoor van varroa. Zou best voor half september nog een goed wintervolk kunnen worden. Trouwens: het aantal bijen dat eind februari uit de winter komt, zegt heel weinig over het aantal bijen dat in april aan de voorjaarsdracht begint. Het halen van wilgenhoning daargelaten.
Één van mijn meest veelbelovende heidedrachtvolken op dit ogenblik was half juni nog een totaal verpieterd mislukkertje, ik schreef daarover eerder.
Plaats reactie