Twee weken geleden heb ik mijn vier volken behandeld met mierenzuur. Ik heb gekozen voor de Nassenheider verdamper in de uitvoering die boven het volk geplaatst wordt, met name omdat ook ik het niet zo zie zitten om van alles te gaan rommelen en schuiven in het volk.
In eerste instantie keek ik er wel tegenop. Hoe moet je alles plaatsen em het goed te doen.
Gelukkig heeft onze vereniging een imker die al jaren werkt met de bovenbehandelings set van Nassenheider. Deze imker heeft het gebruik van de verdamper op een heel praktische manier uitgelegd.
Het is eigelijk heel eenvoudig:
allereerst leg je op de ramen een stuk schaduwnet (te koop bij de boerenbond) of een kunststof moerrooster. Het eerste werkt eigenlijk fijner.
daarop komt het vlies (het meegeleverde doekje of een stuk keukendoek) dat dient om het zuur te verdelen.
daarop komt de verdamper te staan.
Over het hele spul leg ik een stuk dunne plastic folie en dat wordt afgedekt met een bak en een dak.
De damp kan dan alleen naar beneden het volk in.
De bedoeling is om zo'n 20 cc zuur per dag te verdampen gedurende een dag of tien. Ik moet zeggen dat de verdamper dit perfect doet.
Je bereikt dan dat er langdurig een concentratie zuur in het volk aanwezig is die giftig is voor de mijten maar niet voor de bijen.
Met bierviltjes gebruik je een schokdosering met het risico dat koninginnen sneuvelen.
Voor de prijs hoef je het overigens niet te laten. Het eerste jaar heb je wat spulletjes nodig, later alleen nog mierezuur.
Ik kan deze methode gerust aan iedereen aanbevelen.
Uiteraard moet je voorzichtig zijn met het zuur, maar met wat gezond verstand en de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen is er best veilig mee te werken.
Voor het gebruik nog een tip: gebruik aan de achterkant van de verdamper een latje van een centimeter of vijf. Dan staat de verdamper veel steviger dan op het bijgeleverde voetje!
groeten,
Peter
De Nassenheider bovenbehandeling