Wie kan mij helpen.
Als ik in de zomer mijn honing oogst,sla en veeg ik de raten
schoon van de bijen. Stop de honingraten in een dichte kist
met deksel. Desondanks gaan er nog bijen mee de kist in.
Ik woon 15 km van mijn bijenlocatie,dat betekent de meegekomen bijen
zijn verloren, +/- 15 bijen per 10 raten.
Men gaf mij de raad, gebruik een bijenuitlaat. Maar dit is niet mogelijk,daar er meestal wat broed tussen zit. Een moerrooster onder de honingkamers gebruikik niet, deze leg ik tussen de 2 broedkamers.
Reden: a zwermverhindering in het fruit.
b na het fruit wordt deze vervangen door een vliegplank
om in de onderste bak een raszuivere nieuwe moer te kweken.
Vraag 1 is het mogelijk om op een losse verhoogde bodem een
bijenuitlaat te leggen met een of meerdere bijenuitlaten,
daarop de honingbakken te plaatsen met gesorteerde raten
en ze de volgende dag optehalen.
Zoja, hoeveel bakken mag je op elkaar zetten
Vraag 2 Vechten ze de tent uit, omdat ze uit verschillende volken
komen en raken ze niet gedes-orienteerd
Sorry, mijn naam is Walter Casteleijn
bijenuitlaat
Moderator: Hans van der Post.
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: bijenuitlaat
Hallo Walter,
een bijenuitlaat is een instrumentje waardoor de bijen naar beneden kunnen en niet naar boven.
op de broedkamer komt een dekplank met een gat waarin de uitlaat past; daarop komt de honingkamer die je van bijen vrij wilt hebben;
door de geur van de broedkamer lopen de bijen naar beneden en kunnen niet terug. 's avonds gelegd, maakt datde honingkamer de volgende ochtend bijenvrij is. kosten zeer gering; ieder inkerbedrijf of depot heeft ze. het onderwerp is in dec. j.l. ook aan de orde geweest; zie
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1570
hennie oes

een bijenuitlaat is een instrumentje waardoor de bijen naar beneden kunnen en niet naar boven.
op de broedkamer komt een dekplank met een gat waarin de uitlaat past; daarop komt de honingkamer die je van bijen vrij wilt hebben;
door de geur van de broedkamer lopen de bijen naar beneden en kunnen niet terug. 's avonds gelegd, maakt datde honingkamer de volgende ochtend bijenvrij is. kosten zeer gering; ieder inkerbedrijf of depot heeft ze. het onderwerp is in dec. j.l. ook aan de orde geweest; zie
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1570
hennie oes

-
- Contacteer:
Re: bijenuitlaat
Walter,
de oplossing is heel simpel. Doe voordat je in je auto stapt om naar huis te rijden de deur van je kofferbak én het deksel van je raten kist open. Rij een kilometertje en doe dan alles dicht.
Bijen houden niet van het geschud van de auto, ze zijn absoluut allemaal van de raat af en teruggevlogen naar je volken.
Els
de oplossing is heel simpel. Doe voordat je in je auto stapt om naar huis te rijden de deur van je kofferbak én het deksel van je raten kist open. Rij een kilometertje en doe dan alles dicht.
Bijen houden niet van het geschud van de auto, ze zijn absoluut allemaal van de raat af en teruggevlogen naar je volken.
Els