Op de bladzijde 57 van de Imkers Encyclopedie staat aangegeven hoe men de cubitaalindex kan opmeten om rassen te onderscheiden. Dit met een microscoop of dia projector. Daar ik geen van deze twee attributen bezit,ben ik met de scanner bezig geweest. Daar lukt het ook prima mee, door van de ligging van de meetpunten een close-up te maken en deze te vergroten tot 10 bij 10 centimeter, is het meten van de meetpunten, na er een afruk van te hebben gemaakt een fluitje van een cent.
Voor het karakteriseren van een volk geeft men aan tenminste 25 nog beter is 50 jonge werksters een vleugel afhandig te maken,m.a.w ze zullen dit wel niet overleven. Het zal dan wel een persoonlijk gevoel zijn,maar een dergelijke handeling stuit me tegen de borst.Maar zie na dat de twee winterse perioden als scherprechter zijn opgetreden, zijn er genoeg dode bijen bij de kasten te verzamelen. Vraag een is maakt het nu werkelijk verschil of je jonge bijen neemt of deze oudere winterbijen !!
Vraag twee, is er ook een tool (in de vorm van een centimeter) om het direct op het scherm te meten, bespaard je het afdrukken en lijkt me wel zo handig .
Een rooster op de foto geeft ook geen afleesbare afmeting.
Minne. Ekobijker.