nectapol

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
henkv
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

nectapol

Bericht door henkv »

Het voorjaarszonnetje is eventjes doorgebroken en de bijtjes hebben massaal hun kast verlaten. De eerste stuifmeelkorreltjes komen weer binnen. Maar we zijn misschien nog niet van de kou af. De vijf volken die ik heb staan leven allemaal nog en het ziet er goed uit. Ik heb altijd met suikerwater de bijen ingewinterd maar afgelopen jaar heb ik trim-o-bee gebruikt. Nu valt het me op dat de kasten erg ligt zijn. Waarschijnlijk komt dat dat ik suiker gewend ben. In het voorjaar kon ik altijd twee of drie ramen suiker uit de kast pakken, dus voer genoeg. Is het misschien raadzaam om op elke kast een kilo nectapol te leggen om ervoor te zorgen dat ze ook het voorjaar halen. De periode tot een redelijke dracht is nog lang en het voerverbruik loopt nu erg op nu er weer broed in de kasten zit. ( hoop ik althans ) Wie heeft er ervaring met nectapol of is het weggegooid geld. Alhoewel weggegooid geld, als je een hond of kat hebt daar zul je ook brokken voor moeten kopen en dat is toch wel wat duurder als als een paar bijenvolken van voedsel voorzien.

imkergroetjes Henk Vermeulen.
wilde
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: nectapol

Bericht door wilde »

Henk, Het lijkt me geen slecht idee om de bijen wat extra te geven als je denkt dat ze te kort hebben. Met Nectapol krijgen ze ook nog andere voeding en dat kan geen kwaad. Dat tekort aan suiker heb je denk ik wel aan jezelf te danken. Je zult niet genoeg gevoerd hebben in het najaar.
Zelf voer ik de restvoorraad honing (uit de broedkamers slinger ik niet) aan met kristalsuiker. Ik los 4 kg suiker op in 3 liter heet water uit de keukenkraan. De honingrestanten zijn gemiddeld 2 tot 4 kg. Ze krijgen dan nog ongeveer 12 kg suiker om tot een totale suikerwaarde van 14 kg te komen.

Andere imkers gebruiken invertsuiker. Dat is wat duurder en voor de bijen iets minder werk, want ze hoeven de meervoudige suikers van kristalsuiker dan niet om te zetten in enkelvoudige suikers en de kant-en-klare oplossing behoeft niet te worden ingedampt. Ik heb het nooit gebruikt, dus ik weet het effect niet goed: alleen van horen zeggen. Mijn inwintermethode gaat overigens al jarenlang gewoon goed. De bijen zijn prima in staat om de suikers op de juiste wijze op te slaan. Het is veel belangrijker om genoeg te voeren.
Hoeveel kg suiker heb jij ze gegeven?
Albert
henkv
Contacteer:

Bericht door henkv »

Beste Albert

Ook ik heb de bijen altijd kristalsuiker gevoerd en wel 15 kg per volk. Uiteraard blijf ik bij het slingeren uit de broekkamer en wat hier aan honing inzit is en blijft voor de bijen. Afgelopen jaar heb ik dus invertsuiker gebruikt wegens tijdgebrek voor het oplossen van suiker. In een kannetje invertsuiker zit 14 kg en zou voldoende moeten zijn voor de winter. ( ik ben benieuwd ) Misschien vergis ik me als ik zeg dat 15 kg kristalsuiker en het water veel meer wegen na verwerking door de bijen als een kannetje invertsuiker. Daar komt het misschien door dat mijn kasten ligt aanvoelen, ben immers normaal ook suiker gewend. Maar na de voorjaarsinspectie zal ik je berichten hoe een en ander is algelopen.

Henk Vermeulen.
wilde
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Ja Henk, dan weet ik het ook niet, want 15 kg suiker is ruim voldoende in een Nederlandse winter. Misschien heeft er beroving plaats gevonden. Ik heb mijn bastaardvolken vroeger slechts 10 kg gegeven en dat ging bijna altijd goed. Nadat ik overging op Buckfastbijen heb ik ze meer gevoerd: die zijn wat slordiger in het gebruik en hebben dus meer nodig. Mijn korven krijgen maximaal 5 kg en soms maar 4 kg als het gewicht al redelijk is. Dat schat ik bij het oppakken van de korf, dus niet echt nauwkeurig. Van de korven wordt echter nooit honing afgenomen en dat scheelt natuurlijk veel. Ik heb nog nooit een dood korfvolk gehad na de winter. Ook nu zijn ze alle in leven. Bastaardvolken zijn waarschijnlijk beter in staat om de winters door te komen met een beperkte voorraad suikervoer.
Groeten, Albert
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

hoi Henk,
Je bent op de goede weg met redeneren.
Wanneer je de suiker oplossing 2:1 water maakt, heb je bij 15 kilo suiker 7,5 (kilo)liter water. Samen 22,5 kilo.
Bij een kruik invertsuiker van 14 kilo heb je veel minder droge stof.
Van mijn leermeester wijlen Eb Meijberg leerde ik om 1,5 kruik te gebruiken voor mijn volken.
Dus bijvoeren zal vast nodig zijn.
Heb je mijn andere e-mail gelezen met de dingen die je in Drenthe kunt bezoeken tijdens je bezoek.
Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.
Huib Koel
Contacteer:

Bericht door Huib Koel »

Heb je mijn andere e-mail gelezen met de dingen die je in Drenthe kunt bezoeken tijdens je bezoek.
Hoi Elze,

Je hebt Henk blijkbaar per email gestuurd. Je antwoord op zijn forum-bericht heeft alleen de 'quote', maar niet jouw suggestie.
Ook voor andere bijenliefhebbers die Drenthe bezoeken, is het leuk om jouw idee te lezen.
Zou je dat nog kunnen plaatsen?

groet,

Huib Koel :cool:
henkv
Contacteer:

Bericht door henkv »

Vandaag (zaterdag 1 maart ) heb ik Nectapol op mijn kasten gelegt. Eigenlijk is het veel te vroeg om de kasten open te maken, maar toch.
Ik heb snel de dekplanken verwijderd en er plastikfolie opgelegt waarin ik een gat heb uitgesneden waarop ik vervolgens de nectapol heb gelegt. Na een snelle blik tussen de ramen geworpen te hebben blijkt dat ze nog redelijk wat verzegeld voer hebben, dus de redenatie van Elze over het kastgewicht van suiker / invertsuiker kan best wel eens kloppen.

Elze:
Uiteraard heb ik jou mail gelezen over Drenthe.
Het dierenpark in Emmen staat uiteraard op het programma, maar de andere sugesties lijken ook wel interesant. Ook onze vereniging heeft een insectenmuur ( kijk maar eens op mijn homepage )

Huub:
Na het bericht van mij over wat er zoal te doen is in Drenthe op bijengebied. Heeft iemand in een heel andere rubriek gereageerd ( ben naam en rubriek even kwijt, er staat ook zoveel op deze site! )
Deze persoon merkte terecht op dat het moeilijk is als je in een deel van het land komt waar je niet bekend bent om iets op bijengebied te vinden wat de moeite waard is. Hij heeft dat bij de redactie van de site kenbaar gemaakt en het wordt waarschijnlijk wel opgepikt daar. Dus we wachten samen even af en misschien wel vele anderen met ons.

Overgens allen bedank die mij via mail of op de site informatie over Drenthe hebben gegeven.

Groetjes Henk Vermeulen.

Bijgewerkt door - henkv op 01/03/2003 18:31:27
lamheuv
Contacteer:

Bericht door lamheuv »

Reactie : bezoek aan Drenthe.
In Amen, vlak bij "Kamp Westerbork" bevindt zich het bijenmuseum "De Bankorf". Meer informatie vind je op http://www.ielgat.com.
Bij Klazienaveen heb je het Veenmusuem. Ik kan mij niet herinneren of er daar iets van de bijen te zien is. Emmer dierenpark is een prachtig park met veel bloemen in de vlindertuin. Over bijen weet ik niet of ze veel informatie hebben. Verder op het bezoekerscentrum van het Dwingelderveld, even Buiten Ruinen, hebben ze een observatiekast van de vereniging. Vanaf de weg, voor de ingang zit de ruimte ongeveer 20 m. naar links. Ook hebben ze buiten gezorgd dat de wilde bijen een woning kunnen vinden. Dit ligt links verder naar achter het b. centrum.

Ben je toevallig het weekeinde van 28 maart in Emmen, dan kun je naar de boeldag van de vereniging Ruinen. 's Avonds vanaf 19.00 uur in hotel Kuik op de Brink, bij de kerk.

M.v.g. Elze Lammerts.
Plaats reactie