arrestraam

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gerrit Plas
Contacteer:

arrestraam

Bericht door Gerrit Plas »

Ik wil dit jaar een proberem of ik met de arrestraammethode de "destructor" beter onder de duim kan krijgen. (ik ga het belegde broed wierenzuren en teruggeven aan het volk. Is humaner voor de darren en het effect is mogelijk net zo goed)Nu weet ik dat er gaas van metaal is dat de juiste diameter heeft om een koningin te arresten. Wie heeft een adres voor dergelijk gaas. Een moerrooster verknippen kan ook maar met gaas heeft de moer n.m.m. beter kontakt met het volk.

Gerrit Plas
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: arrestraam

Bericht door wilde »

Bij het Bijenhuis heb ik jaren geleden geponste aluminium moerroosters ter grootte van een spaarkast-broedkamerraam gekocht. Die voldoen uitstekend. Je moet ze wel voorzien van een lijstje (8 mm dik) om enige afstand tot de raat te hebben. Ik heb ze aan de braamkant behandeld met een metalen polijstborstel op de boormachine. Je hebt er wel een kast voor nodig met schuiflijst i.p.v. afstandsrepen, want anders hangt dit raam op de plaats van 3 andere. Dan is het gat wel erg groot en heb je inderdaad een contactprobleem. De ramen schuif je zo dicht mogelijk bij elkaar op bijenafstand. Misschien verkopen ze die roosters nog wel.
Groeten, Albert de Wilde
Gerrit Plas
Contacteer:

Bij het Bijenhuis heb ik jaren geleden geponste aluminium moerroosters ter grootte van een spaarkast-broedkamerraam gekocht. Die voldoen uitstekend. Je moet ze wel voorzien van een lijstje (8 mm dik) om enige afstand tot de raat te hebben. Ik heb ze aan de braamkant behandeld met een metalen polijstborstel op de boormachine. Je hebt er wel een kast voor nodig met schuiflijst i.p.v. afstandsrepen, want anders hangt dit raam op de plaats van 3 andere. Dan is het gat wel erg groot en heb je inderdaad een contactprobleem. De ramen schuif je zo dicht mogelijk bij elkaar op bijenafstand. Misschien verkopen ze die roosters nog wel.
Groeten, Albert de Wilde

Albert,
Ik werk met vaste afstandstrips. De geponste roosters gebruik ik nu ook als moerrooster. (ik heb het idee dat de spijlenroosters wat toegangkelijker zijn)De reden waarom ik gaas wil gebruiken is omdat ik denk dat er dan meer "contact" is tussen de moer en het volk. O ja, na enig meetwerk weet ik nu dat de maasgrootte 4 mm moet zijn.
Gerrrit
wilde
Imker sinds: 1980
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Gerrit, je zei:
Ik werk met vaste afstandstrips.
Dan heb heb je toch hetzelfde probleem met gaas? Gaas is niet dunner dan geponst rooster. Dat kan niet gebruikt worden, lijkt me, zonder extra ramen te verwijderen. Dan heb je een broednestprobleem. Die open gaten zijn te groot midden in het broednest. Het rooster is voor het opsluiten van de moer overigens uitstekend geschikt, zonder contactproblemen bij aaneengeschoven ramen. Ik heb voor dat doel nog een paar oude broedkamers met schuiflijsten bewaard. Ik gebruik die roosters bij koninginnenteelt. De moer wordt ruim een etmaal opgesloten tussen roosters. De eitjes gebruik ik daarna voor de teelt in de plaats van overlarven.

Als rooster tussen broed- en honingkamers gebruik ik draadroosters, want die zijn inderdaad wat toegankelijker, maar in de honingkamers moet geen moer worden gezocht door de bijen.
Voor de arrestmoer maakt het niet veel uit. De bijen weten die echt wel te vinden tussen de geponste roosters.
Groeten, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 17/03/2003 20:56:00
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Een eenraamscassette is eigenlijk te klein.Een tweeraams geeft de koningin even meer speelruimte is de ervaring.
Ik ben bezig de tekening hiervoor te scannen,kan je tegemoet zien als je het op prijs stelt,inclusief behandelings schema.
Een geponst rooster werkt goed is gebleken.
Minne.
Gerrit Plas
Contacteer:

Gerrit, je zei:
Ik werk met vaste afstandstrips.
Dan heb heb je toch hetzelfde probleem met gaas? Gaas is niet dunner dan geponst rooster. Dat kan niet gebruikt worden, lijkt me, zonder extra ramen te verwijderen. Dan heb je een broednestprobleem. Die open gaten zijn te groot midden in het broednest. Het rooster is voor het opsluiten van de moer overigens uitstekend geschikt, zonder contactproblemen bij aaneengeschoven ramen. Ik heb voor dat doel nog een paar oude broedkamers met schuiflijsten bewaard. Ik gebruik die roosters bij koninginnenteelt. De moer wordt ruim een etmaal opgesloten tussen roosters. De eitjes gebruik ik daarna voor de teelt in de plaats van overlarven.

Als rooster tussen broed- en honingkamers gebruik ik draadroosters, want die zijn inderdaad wat toegankelijker, maar in de honingkamers moet geen moer worden gezocht door de bijen.
Voor de arrestmoer maakt het niet veel uit. De bijen weten die echt wel te vinden tussen de geponste roosters.
Groeten, Albert

Bijgewerkt door - wilde op 17/03/2003 20:56:00
Albert,

Ik moet je zeggen dat ik niet had stilgestaan bij het afstandsprobleem. Ik meen dat de imker waar ik deze methode van heb opgepikt met vaste strips werkt. Ik zal eens navragen hoe hij dat ruimteprobleem dan oplost.

Minne,

Ik ben benieuwd hoe de oplossing met een dubbel raam werkt. Wat je met een behandelschema bedoeld hoor ik ook graag.Voorlopig heb ik nog wel even de tijd maar de met dit weer zal dat snel over zijn.

Gerrit
henkv
Imker sinds: 1986
Bijenras(sen): Carnica KI, f1
Contacteer:

Bericht door henkv »

Vorig jaar heb ik voor de imkers uit mijn regio een 5 daagse busreis naar Polen georganiseerd . Uiteraard was daar een imkerdag bij en hebben een drietal grote imkers bezocht. Bij een van hen ( misschien leuk voor de mensen die niet weten hoe een arrestraam er uit kan zien ) heb ik deze foto genomen van een arrestraam om de koningin in op te sluiten. Het was een bakje waar twee broedramen in paste. Wat mij opviel ( twee keer naar in Polen geweest op imkerexcurie ) is dat ze in veel gevallen, in Polen niet met een dekplank werken. Ze hebben latjes tussen de ramen liggen. Als men een raam "honingraam" wil bekijken wippen ze twee latjes weg en het raam wordt uit de kast genomen zodat ze het hele volk niet storen, maar enkel het raam dat men wil bekijken. Misschien sluit het niet helemaal bij dit onderwerp aan maar ze gebruiken vaak ramen die geen standaardafmetingen hebben zoals bij ons. Vaak hoge en smalle ramen. Ook de kasten zijn niet echt uniform in Polen. Je komt er alle afmetingen kasten tegen, die in de meetst felle kleuren geverfd zijn. Soms zie je kasten die meer op een hondenhok lijken als op een bijenkast. Maar ze imkeren er perfect in met een dracht waar wij jaloers op kunnen zijn. Kortom een kleurrijk geheel.

Afbeelding

Een zelfontworpen Pools arrestraam.
Groetjes Henk Vermeulen.
Minne Bonnema.
Contacteer:

Bericht door Minne Bonnema. »

Gerrit.
Echt kijk nog eens in de rubriek "bedrijfsmethoden"het schema staat er heus wel in. De Poolse foto geeft wel een indruk hoe het er komt uit te zien. ( cassette)
Groeten Minne.
Plaats reactie