Moer klein zetten.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
lamheuv
Contacteer:

Moer klein zetten.

Bericht door lamheuv »

Hallo, sinds augustus jl. zijn wij de trotse eigenaren van een raszuivere Buckfast moer. Of we dat nog kunnen zijn hoop ik a.s. weekeinde te kunnen aanschouwen. Hier in Drenthe is het toch wat kouder dan in b.v. Zeeland.
Dat ze nog in orde is lijkt er wel op. Er komt stuifmeel binnen en er dansen inmiddels heel wat jonge werksters voor de kast.
De leverancier van de moer heeft mij gezegd de moer klein te zetten, zodat ze langer mee zou kunnen. Dit snap ik wel, alleen hoe doe ik dit op een verantwoorde wijze.
Groetjes, Elze Lammerts.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Moer klein zetten.

Bericht door wilde »

Elze, tussen klein voor een bastaardvolk of klein voor een Buckfastr zit wel wat verschil. Ik doe hetzelfde met mijn F0 Buckfastmoer. Ik imker niet met dadantmateriaal maar gewoon met spaarkasten. Klein is bij mij 18 à 20 ramen. Het volk is overwinterd op 20 ramen. Zodra ik de F1 volken honingkamers geef bij de aanvang van de voorjaarsdracht (fruitbloei) laat ik mijn teeltmoer nog geruime tijd op 2 broedkamers staan. Ze moeten dan de honing in de broedkamer opslaan en daardoor ontstaat een beperkte ruimte voor broed. Dit volk hoeft niet meer dan 6 à 8 ramen broed te hebben om gewoon in conditie te blijven. Bij bastaardvolken zie je bij ruimtegebrek zwermcellen ontstaan. Als het een goede Buckfast is, zal dat niet gebeuren. Wel af en toe even nazien. Ik beperk me meestal tot de bovenkant.

Sommigen willen een nog sterkere beperking van het broed. Ik heb ook wel eens een moer op een 6-ramer gehouden. Dat kan ook in de loop van het seizoen eventueel nog gebeuren. Als je namelijk het nazien beu bent, maak je alsnog een kleine kunstzwerm (veger) in een 6-ramer en dan heeft de moer de eerste tijd niet veel te beleggen. Aan het eind van het seizoen dan weer overzetten op minstens 10 ramen en wat extra bijen geven van dochtervolken, indien nodig om de winter door te koemen. Mijn teeltmoeren gingen echter nooit langer mee dan tot het 3e jaar. Soms werden ze al eerder darrenbroedig.
Groeten, Albert de Wilde
lamheuv
Contacteer:

Re: Moer klein zetten.

Bericht door lamheuv »

Albert bedankt!
M.vr.gr. Elze.
Plaats reactie