bij-stelling 4: over vliegblokjes in de winter

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Frans vanTongeren

bij-stelling 4: over vliegblokjes in de winter

Bericht door Frans vanTongeren »

BIJ-STELLING 4: VLIEGBLOKJES ZIJN NOODZAKELIJK IN DE WINTER

Op een mooie dag in april (niet '03) keek ik op een afstandje mee naar de voorjaarsinspectie van Vera.
Haar twee volken waren moergoed en de imkeres hing de ramen over in schone, droge,kamers.
Een beschimmeld raam werd verwijderd en enkele ramen met suiker gingen de diepvries in voor het later kunnen bijvoeren van afleggers, kunstzwermen of natuurzwermen.
Toen zagen wij de restanten van een moordpartij..!
Een tweetal muizen met romantische bedoelingen waren gesmoord in hun liefdesnestje!
De dieren waren vermoedelijk doodgestoken door de bijen toen de temperatuur toeliet dat de rechtmatige kastbewoonsters loskwamen van de winterzit.
Een van de muizen omstrengelde, in doodsnood, een verticale raampjesdraad en de andere muis hing op zijn buik over de basislat van hetzelfde raampje. Het nestje van bladeren lag ordeloos op de gaasbodem van de kast.
Vera (en ook ik) besloten om onze volken voortaan in te winteren met een vliegblokje, geklemd in de vliegopening.
De lade onder de gaasbodem moet dan een paar centimeter worden uitgetrokken
of geheel niet worden gebruikt (ventilatie).

*
En lezer.., wat is uw ervaring?
lamheuv
Contacteer:

Re: bij-stelling 4: over vliegblokjes in de winter

Bericht door lamheuv »

Frans, zolang als wij imkeren hebben we 's winters verkleinblokken in de vliegspleet. En bij de spaarkasten speciale roostertjes waar geen muis langs kan. Deze roostertjes verwijderen we weer als er goed gevlogen wordt en er veel stuifmeel binnen komt. De verkleinblokjes halen we pas later weg ( als het volk op grotere sterkte komt, ong. half april)omdat dit weinig belemmering geeft.

M.vr.gr. Elze lammerts.
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: bij-stelling 4: over vliegblokjes in de winter

Bericht door wilde »

Bij de verkleinblokjes zijn mijns inziens 2 aspecten te onderscheiden.
1. De functie van het tegenhouden van muizen, reeds genoemd, maar in de praktijk toch een minder groot probleem. Ik heb muizen (en katten) in mijn tuin, maar er niet veel last van. Korven hebben meestal vliegopeningen die hoger zijn dan 8 mm. Daar kunnen dus muizen gemakkelijk in. In de ongeveer 20 jaar dat ik ook korven houd heb ik slechts 1 maal een muizennest aangetroffen in een korf. In kastvolken nooit, terwijl de (vaste) opening van enkele oudere vliegplanken ongeveer 10 mm is.
2. Kleinere volken kunnen een brede hoge vliegspleet niet gemakkelijk verdedigen tegen rovers (bijen). Veel zie je dan, dat propolisgordijnen worden gebouwd om de invliegopeningen te verkleinen als de imker dat niet doet door er een blokje in te schuiven.. Dat is dus een goede reden om in de wintermaanden (als de r in de maand zit) de openingen klein te houden. Voor de warmtehuishouding zou een grotere opening in de winter geen betekenis hebben, want een open gaasbodem is ook geen probleem.

Albert
Plaats reactie