Is de kastrichting en z'n plaatsing belangrijk?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
beehameuph
Contacteer:

Is de kastrichting en z'n plaatsing belangrijk?

Bericht door beehameuph »

Hallo allemaal,

Voor velen onder jullie waarschijnlijk een weet en heel logisch, maar voor mij nog een vraag: Hoe belangrijk is de opstelling van een kast, behalve een horizontale stand bijvoorbeeld ook de richting van de ingang, misschien plaatsing onder bescherming van een bomenkruin of juist in open terrein? Men heeft mij eens verteld dat de uitgang met het zicht op het zuiden juist zou zijn, als dat zo is waarvoor dan? Ik neem aan dat de bijen zelf wel bepalen welke richting ze zullen vliegen om nektar te vinden. Is het om de vliegplank zo lang mogelijk in de zon te houden?
Omdat ik binnenkort bijen krijg kan ik wat betreft de plaatsing van de kast leren van jullie advies. (Afgelopen week zou m'n eerste bijen al hebben gekregen, maar dat werd uitgesteld).

Ron van Mierlo

RGvM
Frans vanTongeren

Re: Is de kastrichting en z'n plaatsing belangrijk?

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Ron,
Bijen zijn zonnedieren.
In wezen zijn het koudbloedige beestjes. Door spierbewegingen kunnen ze op temperatuur komen.
Wij, imkers, moeten ons in hun geaardheid verdiepen en gunstige omstandigheden voor hen scheppen.
Daarom moet de vliegopening op het zuidoosten staan. Ze komen dan vroeg in het verwarmende zonnetje te staan en regen en wind zullen hen minder kwetsen vanuit die richting.
Loofbomen (bv. paardekastanje/linde) zouden moeten beletten dat de bijen later (juni,juli,augustus) smoren in de hitte. Je kunt er een in het zuiden en een in het westen plaatsen.
Veel succes met je nieuwe 'bevlogenheid'.
Plaats reactie