Aardhommels beginnen in mijn omgeving omstreeks half maart met de nestbouw. De overwinterde koningin begint alleen en zoekt een oud muizennest of iets dergelijks, meestal in de grond.
Een tijdig gestart broednest heeft ongeveer half juni een stuk of 10 nieuwe koninginnen geproduceerd en daarmee is de cyclus rond. Die jonge koninginnen worden binnen een week bevrucht en zij starten in het volgende voorjaar opnieuw een broednest.
Soms vergissen de jonge koninginnen zich en starten nog een broednest in de loop van het jaar van geboorte. Ik let daar wat op en zag het vroeger eigenlijk bijna nooit. Het waarnemen van stuifmeel verzamelende werksters is voldoende voor de conclusie dat er een broednest is. Het zijn in september praktisch alleen de akkerhommels die je nog stuifmeel ziet verzamelen, tot ongeveer het eind van die maand. Die hommelsoort staat er om bekend tot laat in het jaar een broednest te onderhouden.
De akkerhommels zie ik al een paar weken niet meer verzamelen, maar de laatste weken en ook gisteren (24 okt. 03) nog zag en hoorde ik een enkele werkster van de aardhommel fanatiek stuifmeel verzamelen. Dat horen heeft te maken met het lostrillen, zoals de akkerhommels dat in het voorjaar op smeerwortel ook zo mooi kunnen doen. Bij mij doen die aardhommels dat op bloeiende cerinthe, die mooi purperen bloemen van een decoratieve plant die slechts eenjarig is. Het trillen is zo hard dat het op afstand te horen is. Een dergelijk laat broednest kan mijns inziens geen goede (bevruchte) koninginnen meer produceren, omdat het veel te koud wordt en er geen darren meer zullen vliegen.
Een reden dat dit fenomeen meer voorkomt dan vroeger komt misschien door het feit dat juist de aardhommel veel gebruikt wordt voor de teelt van hommelvolkjes om in de kassen tomaten en andere planten te bestuiven. Dergelijke volkjes, die vroeg zijn ingezet, zijn eerder dan half juni al klaar. Jonge koninginnen die daaruit geboren worden moeten misschien te lang wachten of zijn misschien anderszins een beetje de kluts kwijt.
Groetend, Albert de Wilde
Laat broedende aardhommel