Was smelten 2

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Hennie Peters
Contacteer:

Was smelten 2

Bericht door Hennie Peters »

Ik wil de vraag die Laus en Elze stelden niet verder verstoren met luchtjes en superlatiefjes: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3051

Ik heb nog wel een vraag. De enige ervaring die ik tot nu toe heb met het smelten van was is het gebruik van een zonnewassmelter, een heel degelijk apparaat (met een stevige asbest bodem, kuch, kuch).
Eind vorig jaar had ik ongeveer een kilo was en toen die uit de zonnewassmelter kwam was ze nog plakkerig van de honing die blijkbaar nog in de raten heeft gezeten.
Ik heb de was toen maar even in een pannetje op een gaspit gezet met een bodem water eronder om de honing en andere vervuiling eruit te spoelen.
Nadat de was weer was gestold vond ik op het raakvlak tussen was en water een substantie die eruit zag als gedenatureerd eiwit. Wat is daarvan de oorzaak ?
Is het normaal dat er van die smurrie aan de was zit of komt het omdat ik het hele seizoen de doppen (inclusief koninginnegelei) in de zonnewassmelter heb gegooid ?

groet,
Hennie
Frans vanTongeren

Re: Was smelten 2

Bericht door Frans vanTongeren »

Hoi Hennie,
Die laag tussen was en water is een normaal verschijnsel. Zo'n grijze tussenlaag is dat; die moet je wegkrabben.
Het zal te maken hebben met het verschil in soortelijk gewicht van de drie stoffen; water is 1, geloof ik en die vuiligheid zal eiwit zijn met een lager s.g. en de was heeft een nog lager s.g.
Hennie Peters
Contacteer:

Bericht door Hennie Peters »

Dank je Frans,

Ik had niet gedacht ooit nog een foutje in het scheppingsverhaal te vinden [:)]
Dat goedje had dus eigenlijk zwaarder dan water moeten zijn.

groet,
Hennie
wilde
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door wilde »

Hennie, bij mij zit er ook wel eens wat honingrestant in de opvangbak (cakeblik). Het geheel wordt gloeiend heet en de honing caramelliseert wat. Die zit onder de was en de was kan gemakkelijk worden schoongemaakt door het blok was even met water schoon te borstelen. De donkerbuin verbande honing proef ik altijd even. Ook de bijen zijn er dol op. Ik laat het ook wel leeglikken als het de moeite is. Het smaakt naar Haagse hopjes. Heel bijzonder.

Je moet dus de smelter de tijd gunnen om goed op te warmen. Als ik bij zonnig weer thuis ben kan ik op een middag gemiddeld 3 tot 4 ramen smelten. In elk geval kan 's avonds, als de smelter nog voldoende warm is, een raam worden gewisseld en de rommel worden verwijderd. Als het te veel is afgekoeld zit alles vast door de was.

Groetend, Albert
Plaats reactie