Dit jaar gestart met 1 klein volkje in 1 simplexbroedkast. Helaas veel varraomijt opgemerkt, waardoor er onvoldoende groei in het volk kwam. Inmiddels ook begonnen met bijvoeren.
Vorige week bovenop de broedkast 2 stukjes (ongeveer 10 bij 4 cm) thymovar gelegd. Tot mijn schrik zag ik de volgende morgen veel bijen dode larven uit de kast verwijderen. Het was beslist een boeiend gezicht, maar op deze manier is het middel erger dan de kwaal. Ik heb dus onmiddellijk thymovar uit de kast gehaald, zodat de bijen zich kunnen herstellen.
Wat is er fout gegaan en hoe kan ik het beste verder handelen?
Thymovarschade
- Oude Essink
- Erelid
- Contacteer:
Re: Thymovarschade
1. Als ik de beschrijving lees, was het zonder die Thymovar ook fout gegaan. Hoe kom je in het vroege voorjaar aan zo'n volkje!! [}:)]
2. Thymovar is niet bedoeld om in het voorjaar op deze wijze van een teveel aan varroa af te komen.
3. Op de verpakking staat een veel lagere dosis aangegeven.
4. Ik zou het volkje afdanken en met een gezonder volk geheel opnieuw beginnen.
5. Als 4. niet ter sprake komt, zou ik het volkje afslaan in een andere kast (d.w.z. al het broed eruit en als ware het een zwerm opnieuw starten); nu behandelen tegen Varroa met een geeigend middel; ( op dit forum te kust en te keur te vinden). Vervolgens dit jaar geen honing afnemen, als het alsnog iets zou opleveren.
6. Bij 5. zou gelijktijdige vervanging van de moer aan te bevelen zijn.
good luck,
hennie oes

2. Thymovar is niet bedoeld om in het voorjaar op deze wijze van een teveel aan varroa af te komen.
3. Op de verpakking staat een veel lagere dosis aangegeven.
4. Ik zou het volkje afdanken en met een gezonder volk geheel opnieuw beginnen.
5. Als 4. niet ter sprake komt, zou ik het volkje afslaan in een andere kast (d.w.z. al het broed eruit en als ware het een zwerm opnieuw starten); nu behandelen tegen Varroa met een geeigend middel; ( op dit forum te kust en te keur te vinden). Vervolgens dit jaar geen honing afnemen, als het alsnog iets zou opleveren.
6. Bij 5. zou gelijktijdige vervanging van de moer aan te bevelen zijn.
good luck,
hennie oes

- Erik Speksnijder
- Imker sinds: 1994
- Contacteer:
Re: Thymovarschade
Thymovar moet je in het vervolg op enige afstand van je broednest aanbieden - lege honingkamer op je volk en de Thymovar aan het deksel prikken, wel letten op vrije raatbouw in die lege kamer.
Bij een volk met 2 broedkamers kun je de kamer met het meeste broed beter onder plaatsen. Dit voorkomt schade aan het broednest, dat vooral bij het inwinteren zeer ongewenst is.
Groetjes,
Erik
Bij een volk met 2 broedkamers kun je de kamer met het meeste broed beter onder plaatsen. Dit voorkomt schade aan het broednest, dat vooral bij het inwinteren zeer ongewenst is.
Groetjes,
Erik