Bijenvolk dat niet wil groeien.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Leo van der Heijden
Contacteer:

Bijenvolk dat niet wil groeien.

Bericht door Leo van der Heijden »

Ik heb vandaag ook een zelfde ervaring opgedaan als Thomas. Een van mijn twee volken wil niet meer groeien. Dit is het volk dat het grootste was na de winter. Had dit volk twee weken geleden nog 12 ramen broed nu zijn de plekjes broed bij elkaar nog geen 4 ramen. Er waren geen doppen aangezet en de moer was nog aanwezig. Wat opviel was dat de bijen deze moer agressief benaderde en niet met rust lieten. Waar de moer ook liep telkens waren er bijen die aan de poten van de moer trokken. De moer werd dus als het waren over de raten gejaagd zonder dat er zwermstemming in het volk was. Dit volk was ook wat vervelend te behandelen. Ik werd een paar keer gestoken in mijn handen en dat komt niet vaak voor.
Het tweede volk dat op 10 ramen was ingewinterd groeit als kool. Twee broedbakken van 22 ramen met 15 ramen broed. Twee honingkamers vol in twee weken tijd. In dit volk waren al gesloten doppen aanwezig. Ik heb het volgende gedaan. De moer uit het eerste volk gehaald en een raam met gesloten doppen erin gehangen. Ik ga ervan uit dat dit volk niet gaat zwermen maar 1 moer aanneemt en de rest opruimt. In de tweede kast alle doppen gebroken. De moer in de bovenbak tussen twee moerroosters en een leeg darren raat en een uitgebouwd raam erbij gehangen. En een extra lege honingkamer opgezet.
Volgende week als het weer wat beter is ga ik een vlieger maken van dit volk. Het eerste volk laat ik voorlopig met rust. Hoogstens ga ik af en toe even luisteren in het geval er toch tuters en kwakers komen (maar dat geloof ik zelf niet).
Leo.
Plaats reactie