bijen 'halen' de krant /4

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Frans vanTongeren

bijen 'halen' de krant /4

Bericht door Frans vanTongeren »

Bijen 'halen' de krant/1 + Bijen halen de kant/2 vindt u op :
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... N,DE,KRANT
Bijen 'halen' de krant /3 op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=2905
*
ERIK WIECHERS plaatste OP 22-05 het volgende bericht:
-
Zwerm bijen valt leraar aan
Ed van Tellingen

meppel - Een zwerm bijen die een jongetje op de hielen zit, waarna deze nog juist het vege lijf redt door de sloot in te duiken. Het is een klassiek beeld uit de stripwereld dat voor meester Roel Kalsbeek uit Meppel bijna bewaarheid werd.
Het voorval deed zich onlangs al voor op de Oosterboerschool, maar de onderwijzer voelt zijn knieën nog knikken. En die bulten in zijn hals jeuken ook nog steeds. "Ik schrok me wild". Meester Roel Kalsbeek van de Oosterboerschool is onlangs aangevallen door een zwerm bijen. Hij doet zich niet flinker voor dan hij zich voelde op het moment dat een zwerm van een paar honderd bijen kwaadaardig zoemend op hem afkwam.
Een deel van de bijenwolk kon hij opsluiten in de personeelskamer, waar de bijenkast stond. Tientallen bijen hadden zich echter al in de jas en de trui van de groepsleerkracht genesteld. De bulten in zijn hals jeuken nog?
Kalsbeek was die avond alleen op school om de bijenkast naar zijn eigen tuin te verplaatsen. De school doet mee aan een bijenproject dat op een aantal scholen in Drenthe wordt gehouden. "De bijenkast was met een slangetje verbonden met de buitenwereld. Via die opening konden de bijtjes van binnen naar buiten vliegen om honing te verzamelen. Toen zag ik dat het slangetje er niet meer was. Daardoor zat de zwerm bijen bovenop de kast. Ik zette de kast midden in de kamer om te zien wat er nu precies was gebeurd. Dat had ik beter niet kunnen doen, want de bijen kwamen in een duikvlucht op mij af", vertelt Kalsbeek.
Hij belde om hulp, dichtte met jassen de kieren van de deur en dreef later samen met imker Bob Heida en adjunct-directeur Geert Lempersz de bijen naar buiten. Een dag later werden de bijen weer in de kast geleid, maar nu in de tuin van Kalsbeek.

(bron: Dagblad van het Noorden, 22 mei 2004)
Plaats reactie