Dode moeren in de dop.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Leo van der Heijden
Contacteer:

Dode moeren in de dop.

Bericht door Leo van der Heijden »

Dode moeren in dop.
Wat eraan vooraf ging.
10 dagen na het maken van de vlieger breek ik in het afgevlogen volk alle doppen waarna ik een teeltraam met 10 larfjes in hang. Niet dat ik een bepaalt ras kweek maar meer om een wat langere broedloze periode te creëren waardoor de vangraam methode succesvoller verloopt.
Normaal kan ik dan op de dertiende dag de eerst moer zien inlopen of is al net ingelopen. Dit jaar waren er 4 mooie gesloten doppen waar veel bijen omheen zaten. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en peuterde van een dop het dekseltje af. Dit ging heel gemakkelijk. Omdat de dop omgeven was met bijen kon ik niet goed zien of er een moer in zat. Eerst de teeltlat uit het raam gehaald. Het geheel nog even op de kast gelegd om mijn bril even goed op de neus te zetten en toen weer gekeken en de dop was leeg. Was er een moer uitgelopen of was de dop leeg? Toen de volgende dop open gepeuterd. Nu het vreemde, de was zat los van het coconnetje. Ik kon het hele coconnetje uit de dop trekken. In het coconnetje zat een dode volgroeide moer. Zij zag er een beetje glimmend en zweterig uit alsof zij het veel te heet gehad had. Ook bij de andere twee doppen ging het hetzelfde. Het coconnetje met dode moer kon ik los uit de wasdop halen. De moeren waren niet dood gestoken want de moerdoppen waren geheel intact. Het leek eigenlijk een beetje op Europees vuilbroed waarbij je ook de larve met coconnetje uit de cel kunt verwijderen. Alleen was de moer niet vergaan tot een nat papje. Nu ik dit zo zit te schrijven vraag ik mij af of dit komt doordat ik de omlarfnaald niet ontsmet heb. Ik spoel hem meestal af met een beetje water niet vermoedend dat ik op deze manier de larven kan besmetten met allerlei ziekten. De eerst volgende keer dat ik de omlarfnaald tegen kom stop ik hem een tijdje in de alcohol om te ontsmetten. Blijf ik nu alleen nog met de onzekerheid zitten of er nu wel of niet een moer in het volk is gelopen.
Hoe het verder gaat.
In de plaats van het teeltraam heb ik het laatste darrenvangraam in het volk gehangen. Op dit raam zitten overwegend darrenlarven van ongeveer drie dagen oud. Op dit raam zitten meestal ook wat werkster larven. Volgende week zondag ga ik kijken of op dit raam doppen zijn aangezet. Is dat het geval dan verenig ik dit volk met een 6 ramer waarin ik dit jaar al een nieuwe moer heb geteeld en die nu al goed aan de leg is. Zijn er geen doppen aangezet dan ga ik ervan uit dat er wel een moer inzit en moet ik nog even geduld hebben voordat zij aan de leg gaat.
Zijn er nog meer imkers die wel eens dode moeren in losse coconnetjes hebben gevonden?
Leo.
heidecap
Contacteer:

Re: Dode moeren in de dop.

Bericht door heidecap »

Leo van der Heijden schreef:
Het geheel nog even op de kast gelegd om mijn bril even goed op de neus te zetten en toen weer gekeken en de dop was leeg. Was er een moer uitgelopen of was de dop leeg? Toen de volgende dop open gepeuterd. Nu het vreemde, de was zat los van het coconnetje. Ik kon het hele coconnetje uit de dop trekken. In het coconnetje zat een dode volgroeide moer.
Hallo, Leo !

Als ik dit als semi-leek lees zou ik zeggen : gefeliciteerd, teelt perfekt gelukt !
Uitlopende moer steekt overige moeren af, dus zij zwermt ook niet af. Mooier kan het niet !

De andere mogelijkheden waarop jij doelt lijken mij niet waarschijnlijk, want dan had je geen lege dop gevonden.

Ik heb dit jaar iets vergelijkbaars gehad, in die zin dat ik nadat ik 4 gesloten doppen in een 3-ramer had afgelegd er na 3 weken nog steeds 2 gesloten waren!? In deze gesloten moerdoppen zaten (vreemd genoeg) eitjes!
Bij jou zat er echter niets in !! Een lege gesloten dop lijkt mij erg onwaarschijnlijk...

Groeten, Thomas
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Hoi Leo, Thomas,

een tijdje geleden heb ik hetzelfde probleem gemeld hier op het forum. Alleen had ik toen 2 lege gesloten doppen.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3551

Ik heb een vermoeden wat er aan de hand zou kunnen zijn alleen klopt het niet helemaal met de symptomen (AVB of EVB). Ik wacht nog op de definitieve uitslag van het laboratorium.
Wel zit ik er sterk over te denken om deze volken op te ruimen en alles te ontsmetten.
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Erik,Thomas,

Het gebeurt wel vaker dat wanneer er een jonge moer uitloopt de bijen de moerdop weer sluiten. Er zit dan wel een jonge moer in het volk. Zelf had ik het van de week ook. Tijdens het doppen breken vond ik meerdere doppen die leeg en gesloten waren er was er zelfs één waar een werkster verkeerd om in zat. Deze werkster heeft zich waarschijnlijk te goed gedaan aan het laastte restje koninginnenpap en haar collega's hebben vervolgens de deur dicht gedaan. Een handige tip : met het puntje van een mes even pulken aan de moerdop als er een moer uitgelopen is laat het dekseltje makkelijk los is het een hele toer om de moerdop open te krijgen dan zit er waarschijnlijk nog iets in.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
Erik
Contacteer:

Bericht door Erik »

Bedankt Dennis,

vraag mij wel af waarom ze dat dan doen.

groeten
Erik
Leo van der Heijden
Contacteer:

Thomas de dode moeren waren beslist niet dood gestoken. Voor het doodsteken van de moer moet eerst de dop open geknaagd worden. Dat doen ze in het midden van de dop. Deze doppen waren nog punt gaaf. Als de moer dood is gestoken blijven de bijen de dop ook niet meer verzorgen. Nu zaten er nog veel bijen op en rond de doppen alsof ze nog een koninging verwachte. Wat ik echt vreemd vond was dat ik de gesponnen cocon heel makkelijk uit de wasdop kon halen. Probeer dat maar eens. Normaal is de gesponnen cocon en de wasdop ëën geheel. Kijk maar naar gewone broedcellen ook daar zit een gesponnen cocon in. Deze krijg je er echt niet zomaar los uit. Je kunt ze vinden in de wassmelter wanneer de was ertussenuit is gesmolten.
Dennis ik hoop dat je gelijk heb. Van de eerst dop kon ik zonder moeite het dekseltje lichten. Ook bij de eerste dop zat het coconnetje niet los in de wasdop. Ik ga er dan maar van uit dat hier een goede moer is uitgelopen. Ik had haar echter graag even gezien.
Erik, In de rest van de kast zat op een enkele darrencel geen gesloten broed meer. Ook enkele weken geleden heb ik geen broedziekte gezien. Maar omlarven met vies gereedschap kan natuurlijk wel die tere larfjes besmetten. Ik heb inmiddels de omlarfnaad ontsmet en hoop volgend jaar op minder problemen. Aan het einde van deze week weet ik meer als ik de darrenvangraat ga controleren op eventuele doppen.
Leo.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

hardhandig handelen beschadigt de moerpop.

3 '“ 6 '“ 5 dagen is het globale schema van de ontwikkeling van ei tot uitlopen van de jonge moer; hoelang de precieze tijden zijn hangt van de omstandigheden en van de telmethode af.
3 dagen ei; dan plm. 5 ½ dag larvestadium, eindigend bij de 5e vervelling; Daarna begint het voorpopstadium; de larve wordt nog één keer gevoed; de cel gaat dicht en de bouw verandert rigoureus: samengestelde ogen verschijnen en de antennes,, de poten en de monddelen. Een bijachtig wezen wordt zichtbaar. Deze fase duurt 2 dagen, gevolgd door 2 dagen in het popstadium waarin alle inwendige organen van de oorspronkelijke larve worden afgebroken en opnieuw opgebouwd.
Daarna volgt de zesde vervelling ; de huid wordt hard en komt op kleur en 1 ½ dag later knaagt de jonge moer haar celletje open.

Afbeelding

afbeelding links: moer aan het begin van het popstadium; ruim twee dagen zijn verstreken sinds het sluiten van de cel; alle uitwendige organen zijn aanwezig; de pop begint aan de vervanging van alle inwendige organen; haar lichaam is week en een verharde huid is er nog niet. in dit stadium is de larve/pop uitermate kwetsbaar voor stoten en kantelen (horizontaal en verticaal draaien).
afbeelding rechts: als alle organen van het imago aanwezig zijn en de insnoering tussen borststuk en achterlijf heeft plaatsgevonden, volgt de laatste vervelling; de bij in de cel op de afbeelding is daaraan toe; nog anderhalve dag en het huidpantser is aanwezig en de moer komt op kleur. In dit stadium is de jonge moer minder kwetsbaar meer.

Het zal duidelijk zijn, dat kwetsuren opgelopen in het kwetsbare stadium menige larve/pop het leven kost. ramen met doppen die 1à2 dagen gesloten zijn mag men plm. 3 dagen niet stoten of horizontaal neerleggen of 180o draaien op straffe van beschadiging van de pop.
n.b. Dit is een algemeen verhaal en geeft geen enkele indicatie voor wat er bij Leo kan zijn gebeurt.!

Hennie oes
Afbeelding
Leo van der Heijden
Contacteer:

Hennie weer prachtige foto's! Ik ben druk aan het sparen voor een camera om ook foto's te kunnen maken. Foto's zeggen meer dan woorden. De rare situatie met losse coconnetjes in wasdoppen zou dan ook veel duidelijker zijn. Nog even voor de volledigheid. Ik heb de kast tussen het inhangen van het teeltraam en de 13e dag niet open gemaakt. Dus beschadigen van de moeren door het draaien van het raam op gevoelige dagen heeft hier niet plaats gevonden. Het is wel goed dat Hennie het hier nog even onder de aandacht brengt voor iedereen die bij het controleren van zijn volken een klein volkje wil opzetten met een raam met wat doppen. Doe dit niet met een raam met enkele gesloten doppen waarvan alle bijen zijn afgeslagen. De kans is dan erg groot dat de moeren in de dop beschadigt zijn. Doe dit met een raam dat voorzichtig uit de kast is gehaald en gebruik de opzittende bijen tevens om je kastje te vullen.
Groeten Leo.
Plaats reactie