Vliegafstand

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Vliegafstand

Bericht door maartenkleijne »

"Darren kunnen tot 40 km verder "hoppen" van kast naar kast", zei Rene in de BUCA reeks.
Ik heb nooit anders gelezen dan:
-werksters vliegen 3-5 KM
-moeren 8-10 KM
-darren wel 10-15 KM.
Hoe zit dat nu?
Voor de selectie van toekomst bijen en moeren lijkt mij dit wel belangrijk.
Piet Jager
Contacteer:

Re: Vliegafstand

Bericht door Piet Jager »

Vliegen in of vlak voor een storm doen de darren niet! Zij hebben een ingebouwde barometer! 'Hoppen' van kast naar kast = kleine stukken vliegend overbruggen en van daaruit weer verder. Darren worden immers overal gastvrij onthaald! Zo zouden ze in principe wel van Pieterburen naar Maastricht kunnen 'hoppen'. Maar volgens mij loopt dat niet zo'n vaart. Ook darren houden zich, net als standvogels, min of meer in een vastomlijnd gebied op (vgl darrenkogels), waar zij de omgeving goed kennen en de weg weten, aangezien zij geregeld moeten bijtanken.

!Piet
renekant
Contacteer:

Bericht door renekant »

Hallo,

Inderdaad is "hoppen" van kast naar kast vliegen. Dit is wetenschappelijk bewezen door darren te merken en deze tot op wel 40 km van de stand terug te vinden in andere volken. Zal een poging doen om het artikel of de verwijzing te achterhalen, maar ik heb het al een hele tijd geleden gelezen.
Tevens nog wel aardig om te vermelden is dat het weer erg belangrijk is om die afstand te halen. De temperatuur moet een aantal dagen hoog zijn. Kan mij niet herinneren (wat betreft dat artikel) dat de wind invloed heeft op de afstand die darren afleggen. Ook is het zo dat als er maar weinig vliegdagen voor koninginnen zijn (matig weer rond de 18 a 20 graden) dat dan het sperma wat in de spermatheek gevonden wordt "het zuiverst" (van de opgestelde darrenvolken) is. Dit geldt vooral voor landbevruchtingsstations maar ook voor eilandstations (als die niet al te ver van het land of uit elkaar liggen).

Groet,
René
Dennis
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Goedemorgen René,

Als darren zich 40 km kunnen verplaatsen via 'hoppen' hoe is het dan mogelijk dat er raszuivere aanparingen plaats vinden op Ameland en Marken. Zoals jij het stelt zou er dus een bij vrije zone moeten zijn van 40 km of meer. Lijkt mij een beetje moeilijk in dit kleine kikkerlandje.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen
heidecap
Contacteer:

Bericht door heidecap »

Goedemorgen Dennis,

hoppen is zoals je hierboven kunt lezen dus iets anders als aan 1 stuk vliegen. Je hebt dus geen bijenvrije zone nodig van 40 km maar van hooguit 15.

Groeten, Thomas
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Op een westelijk strand van een waddeneiland strijkt wel eens een zwerm neer die kennelijk van het buureiland over zee is gekomen.
En zeker op Marken zullen wel eens langs de dijk vreemde darren aan komen vliegen.
Maar statistisch kan je toch spreken -denk ik- op die eilanden van een 99% zuivere darrenpopulatie. Dus heeft Frans gelijk.
Plaats reactie