bijenplagen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

bijenplagen

Bericht door maartenkleijne »

Toen ik jong was werd de bijenstand bedreigd door de tracheeën mijt. De kranten berichten spraken van de komende verdwijning van de honingbijen in Nederland.

Nadat gebleken was dat de bijen er uiteindelijk goed tegen te kunnen, diende de volgende bedreiging zich aan: de bijen stonden op uitsterven als gevolg van een vreselijke besmettelijke ziekte: Nosema. De bijen waren alleen nog te redden door intensief gebruik van antibiotica en allerhande maatregelen gericht op minimalisering van het Nosema gevaar.

Nadat gebleken was dat de bijen eigenlijk best tegen Nosema kunnen, kwam de volgende identieke dreiging: VARROA!! De dreiging was identiek want hij heette wederom: '˜de bijen staan op uitsterven, de definitieve nekslag voor de imkerij'.

Tussendoor zijn er nog berichten geweest over de verschrikkingen van de oprukkende killerbees, die ook in Europa te verwachten waren. En vermoedelijk ook wel geweest zijn, maar we hebben het niet opgemerkt.

Ik verwacht nu dat over drie tot vijf jaar zal zijn gebleken dat de honingbijen eigenlijk prima tegen varroa's kunnen. Maar dan komen er ongetwijfeld berichten in de krant dat de bijenstand met uitsterven wordt bedreigd door het oprukken van de Kleine KastKever (KKK).

Ik bedoel maar: bijen houden is leuk, maar we hebben kennelijk wel altijd een bedreiging nodig om het spannend te houden, en zodoende volgen de plagen elkaar op. (Ook tot meerdere glorie van de chemische industrie.)

Een ander gemeenschappelijk kenmerk van de opeenvolgende bijenplagen die onder steeds andere naam verschijnen: er zijn altijd imkers te vinden die er nog nooit van gehoord hebben, er ook niks tegen doen, maar lustig voort imkeren alsof dat zomaar gaat. En het gaat ook zomaar.

Wat leer ik hier nu van?
Nou, het is onderhand weer tijd om mijn volken met oxaalzuur te behandelen, want anders gaan ze te gronde aan varroa.
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: bijenplagen

Bericht door Oude Essink »

Hallo Maarten,
Nou, het is onderhand weer tijd om mijn volken met oxaalzuur te behandelen, want anders gaan ze te gronde aan varroa.
Afbeelding
Kun je deze gelijk verzuren; en dat is dan mooi meegenomen!!! :D

hennie oes

Afbeelding
Plaats reactie