Vreemd
Moderator: Hans van der Post.
Vreemd
Gisteren de volken op het koolzaad nagekeken. Erg veel honing was er niet. De volken waren niet stekerig. Eén volk staat op vier broedbakken. Deze heb ik als laatste bekeken. Veel bijen en een raar broednest. Veel broed aan de kanten en in het midden honing. Vreemd!!!!!!!!. De hele kast maar op de kop. Alle bakken van elkaar. De onderste zat helemaal vol met broed. De tweede baak aan eén broed, in het midden een raam met voer een aan de andere kant broed. De derde bak hetzelfe, maar in het midden 3 ramen met voer. Aan de rechterkant zag ik de gemerkte moer. Aan de linkerkant zag ik een ongemerkte moer. Deze was ook aan de leg. Het was niet mijn eigen moer, want ze was niet gemerkt. Ik heb de ongemerkte moer er maar uitgehaald. Dit is de eerste keer dat ik zoiets meemaak. Wie heeft een verklaring.
-
- Contacteer:
Re: Vreemd
1e optie
Heb je recentelijk soms ramen met kunstraat in het midden gehangen? Deze slepen ze altijd eerst vol met honing eer ze er in gaan leggen!
!Piet
Heb je recentelijk soms ramen met kunstraat in het midden gehangen? Deze slepen ze altijd eerst vol met honing eer ze er in gaan leggen!
!Piet
-
- Contacteer:
2e optie
Je stond op het koolzaad.
Het volk stond op 4 bakken.
Het had dus veel ruimte.
Het volk was zachtaardig!?
Op het koolzaad vallen altijd veel zwermen.
Soms gebeurt het, dat een zwerm zich bij een kast inbedelt.
Dit gebeurt meestal aan een uiterste zijkant van de vliegspleet.
Als het de kast is ingetrokken, blijft zo'n zwerm zich soms (tijdelijk) als een zelfstandig volk aan een binnenzijkant van de kast gedragen en in jouw geval hebben ze de kastdelen (tijdelijk) in tweeen verdeeld, evenals de vliegspleet.
Het midden van de kastdelen vorm de grens voor beide volken.
Elk volk heeft tijdelijk een aparte broednest met een honinggordel daarom heen, zodat in het midden een vertikale honinggrens loopt.
Zie je nu ook twee 'soorten' bijen in de kast?
!Piet
Je stond op het koolzaad.
Het volk stond op 4 bakken.
Het had dus veel ruimte.
Het volk was zachtaardig!?
Op het koolzaad vallen altijd veel zwermen.
Soms gebeurt het, dat een zwerm zich bij een kast inbedelt.
Dit gebeurt meestal aan een uiterste zijkant van de vliegspleet.
Als het de kast is ingetrokken, blijft zo'n zwerm zich soms (tijdelijk) als een zelfstandig volk aan een binnenzijkant van de kast gedragen en in jouw geval hebben ze de kastdelen (tijdelijk) in tweeen verdeeld, evenals de vliegspleet.
Het midden van de kastdelen vorm de grens voor beide volken.
Elk volk heeft tijdelijk een aparte broednest met een honinggordel daarom heen, zodat in het midden een vertikale honinggrens loopt.
Zie je nu ook twee 'soorten' bijen in de kast?
!Piet
Er zijn duidelijk 2 soorten bijen. De bruinige buckfast en de meer grijze carnica kleur.
- Wim Joosten
- Erelid
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Wat grappig. Hoe lang blijft zo'n situatie gewoonlijk dan in stand? Of blijven deze twee volken dan apart van elkaar in één kast bestaan?
Met vriendelijke groet,
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim
-
- Contacteer:
Dag Wim,
Als een nieuwe generatie bijen in beide volken is geboren, lopen de jonge bijen geleidelijk in elkaar over en zullen de bijen zich concentreren om de moer met de sterkste feromonen. De andere moer zullen ze tenslotte afstoten en op lange termijn krijgen de nakomelingen van de overblijvende moer de overhand en wordt het weer 1 volk.
Bovenstaande situatie geldt uiteraard voor ver na de langste dag.
In onderhavig geval bij Jack zal het, gezien het vroege seizoen, allicht anders zijn gegaan, indien hij de ongemerkte moer niet had weggenomen.
!Piet
Als een nieuwe generatie bijen in beide volken is geboren, lopen de jonge bijen geleidelijk in elkaar over en zullen de bijen zich concentreren om de moer met de sterkste feromonen. De andere moer zullen ze tenslotte afstoten en op lange termijn krijgen de nakomelingen van de overblijvende moer de overhand en wordt het weer 1 volk.
Bovenstaande situatie geldt uiteraard voor ver na de langste dag.
In onderhavig geval bij Jack zal het, gezien het vroege seizoen, allicht anders zijn gegaan, indien hij de ongemerkte moer niet had weggenomen.
!Piet