Zaden van drachtplanten uitwisselen
Moderator: maartenkleijne
-
- Contacteer:
Zaden van drachtplanten uitwisselen
Roger en anderen,
in de begintijd van het forum was er een 'zaadbank' van drachtplanten. Een ieder die aantrekkelijke bijenplanten thuis had staan verzamelde hiervan zaden. Ook konden imkers hier een verzoek plaatsen om zaad van een speciale plant.
Deze uitwisseling van zaden was gratis, portokosten uitgezonderd.
Wellicht iets om in ere te herstellen?!!!!!
(Want Roger, ik heb de laatste tijd planten door jou besproken zien worden - mede door je mooie foto's, waarvan ik denk: "jumjum, die wil ik ook")
Groet, Els
in de begintijd van het forum was er een 'zaadbank' van drachtplanten. Een ieder die aantrekkelijke bijenplanten thuis had staan verzamelde hiervan zaden. Ook konden imkers hier een verzoek plaatsen om zaad van een speciale plant.
Deze uitwisseling van zaden was gratis, portokosten uitgezonderd.
Wellicht iets om in ere te herstellen?!!!!!
(Want Roger, ik heb de laatste tijd planten door jou besproken zien worden - mede door je mooie foto's, waarvan ik denk: "jumjum, die wil ik ook")
Groet, Els
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Zaden van drachtplanten uitwisselen
Hallo Els,
Ik vind het een erg goed idee. Ik ben zelf bezig Slangekruid te vermenigvuldigen, en er zullen niet direct kilo's vanaf komen, maar uitgedeeld worden kan er wel. Al denk ik dat de vraag na de discussie over giftige stoffen in honing door slangekruid en jakobskruiskruid misschien wel beperkt zal blijven.
Tieme
Ik vind het een erg goed idee. Ik ben zelf bezig Slangekruid te vermenigvuldigen, en er zullen niet direct kilo's vanaf komen, maar uitgedeeld worden kan er wel. Al denk ik dat de vraag na de discussie over giftige stoffen in honing door slangekruid en jakobskruiskruid misschien wel beperkt zal blijven.
Tieme
-
- Contacteer:
Oké Els, zaden van sommige planten in overvloed, maar het probleem is dat ik nogal veel planten vermeerder door zomerstek en deze verstuur je dan niet zo gemakkelijk .In het najaar en het voorjaar als we de borders opkuisen hebben we nogal wat overschot aan planten die we maar al te graag weggeven, maar dan moeten ze er zelf omkomen.[;)]
groetjes uit het tropische hete vlaanderen.
roger
groetjes uit het tropische hete vlaanderen.
roger
-
- Contacteer:
Leuk dat ook anderen hun teveel aan zaden willen uitdelen. Ga zelf de komende dagen eens bedenken welke soorten ik kan aanbieden.
Roger, plantenstekjes zou inderdaad nog fraaier zijn, maar de portokosten worden dan zo hoog. Wellicht wel iets voor een verenigingsbijeenkomst of bijenmarkt bij jou in de buurt.
Roger, plantenstekjes zou inderdaad nog fraaier zijn, maar de portokosten worden dan zo hoog. Wellicht wel iets voor een verenigingsbijeenkomst of bijenmarkt bij jou in de buurt.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ja Roger, een goed excuus om eens jouw kant op de rijden dit najaar.
Ik kan zelf voor liefhebbers makkelijk zaad verzamelen vaan b.v. bosaandoorn, loolzonderlook, springbalsemien.
Ik kan zelf voor liefhebbers makkelijk zaad verzamelen vaan b.v. bosaandoorn, loolzonderlook, springbalsemien.
Zo ben ik na alle enthousiaste verhalen over de vuilboom (spork) naarstig op zoek naar deze boom, maar heb hem nog niet kunnen vinden. Wie heeft er tips voor mij?
Dank,
apicor
Dank,
apicor
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Ik heb in oude jaargangen van het maandschrift voor de Bijenteelt ook een hele serie artikelen gelezen over de doorbloeiende wilg. In een reactie op dit forum kwam ik het ook weer tegen.
Wat is dit voor een boom. Bloeit hij echt door? En hoe kom je er aan? Zaaien, Stekken?
Tieme
Wat is dit voor een boom. Bloeit hij echt door? En hoe kom je er aan? Zaaien, Stekken?
Tieme
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Apicor, de spork is meestal een struik soms een kleine boom.
In de handel valt ze onder 'plantsoen'. Gewone tuincentra hebben ze meestal niet.
In de bossen komen soms duizenden zaailingen op. Of bij bevriende imkers idem.
Anders zelf bessen verzamelen en zaaien in vruchtbare grond, desgewenst eerst een paar weken in de ijskast
In de handel valt ze onder 'plantsoen'. Gewone tuincentra hebben ze meestal niet.
In de bossen komen soms duizenden zaailingen op. Of bij bevriende imkers idem.
Anders zelf bessen verzamelen en zaaien in vruchtbare grond, desgewenst eerst een paar weken in de ijskast
-
- Contacteer:
Ik heb een 50 tal zaailingen staan van dit jaar om uit te delen , maar ja......... t'is te ver zeker ???????apicor schreef:
Zo ben ik na alle enthousiaste verhalen over de vuilboom (spork) naarstig op zoek naar deze boom, maar heb hem nog niet kunnen vinden. Wie heeft er tips voor mij?
Dank,
apicor
Anders eens vragen bij een kweker of verdeler van bosplantsoen.
roger
-
- Contacteer:
Heb ik ook staan in mijn tuin, de salix semperflorens.Tieme schreef:
Ik heb in oude jaargangen van het maandschrift voor de Bijenteelt ook een hele serie artikelen gelezen over de doorbloeiende wilg. In een reactie op dit forum kwam ik het ook weer tegen.
Tieme
Héél gemakkelijk te stekken in het voorjaar.
Laat ik groeien zoals een gewone knotwilg.
In het vroege voorjaar geeft de plant de gekende(mannelijke) katjes in overvloed, en daarna gans het jaar door aan de nieuwe scheuten .
roger