Ik los mijn suiker van Dirk vd Broek (99 cent/1,5 Kg) op in een oude langzaam draaiende wasmachine. Daarna pompte ik het in yerrycans over. Nu pomp ik het rechtstreeks in deze 25 liter tank op wieltjes.
Die wieltjes en frame zijn een oud boodschappen karretje. Een steekwagen gaat ook prima. Onder de tank heb ik een centrifugaal pomp van een wasmashine gemonteerd. Deze kan in zijn eigen vloeistof blijven draaien, zolang de kraan afgesloten is. Handig, want dan hoef je de spanning niet iedere keer uit te schakelen. Ik loop nu met de slang langs de 2 liter voerbakjes. Even het dekseltje omhoog, pijp erin hangen en de kraan los draaien. De pomp kan het suikerwater met gemak omhoog persen naar de voerbakjes van de 6Ramers op het bovenste schap. Zo kan ik al mijn volken heel snel en makkelijk iedere dag 1 a 2 liter geven. Ik heb dit jaar weer heel wat groeivolken met jonge koninginnen opgezet, die ik al aan het voeren ben. De komende weken gaat er per volk zo'n 15Kg per 10Ramer met DUHOKA ramen. En de geisoleerde 6Ramers ook met DUHOKA ramen krijgen zo'n 10 Kg. Deze hoge ramen zijn vooral ook nu ideaal. Er kant een handbreedte voer boven het volk, terwijl het volk nog een mooie ronde ruimte heeft om op deze ramen met droge voeten in de tros te kunnen zitten.
Kosten: 5,50€ voor de handelkraan, en 1,30 voor doorvoer koppelig onder in de tank, en wat rest materiaal. Verder een beetje vrije tijd.

Groeten, Hennie....