Suggestie..?
-
- Contacteer:
Suggestie..?
Vandaag heb ik meegedaan aan de Tuinvogeltelling 2006.
De gegevens worden direct ingebracht in het landelijk totaal.
Werkt schitterend en vanavond wordt de vogel, die het meest is gezien, bekend gemaakt voor de T.V.
Zoiets moesten we eigenlijk ook hebben voor onze bijen mbt de 'verdwijnziekte' / wintersterfte, bv. "bijenvolktelling 1 oktober" en 'bijenvolktelling 1 april'
Met 2 staafgrafieken: 1. aantoonbare verdwijning en 2. andere oorzaken
Vervolgens 3 staafgrafieken met het aantal jaren imkerschap:
0 tm 5 / 6 t/m 25 / >25 jaar
Suggestie:
Misschien vindt iemand het leuk om hiervoor een aparte site te ontwikkelen en verder in eigen beheer te houden? Wellicht kan/mag je - na goed overleg - wel stukken overnemen van hun site. Onze bijen zorgen toch ook goed voor de vogels? Zo wast de ene hand, de andere schoon. Ook zou dit eventueel door en/of vanuit NBV kunnen worden opgezet.
Voor meer info: http://www.tuinvogeltelling.nl
!Piet
De gegevens worden direct ingebracht in het landelijk totaal.
Werkt schitterend en vanavond wordt de vogel, die het meest is gezien, bekend gemaakt voor de T.V.
Zoiets moesten we eigenlijk ook hebben voor onze bijen mbt de 'verdwijnziekte' / wintersterfte, bv. "bijenvolktelling 1 oktober" en 'bijenvolktelling 1 april'
Met 2 staafgrafieken: 1. aantoonbare verdwijning en 2. andere oorzaken
Vervolgens 3 staafgrafieken met het aantal jaren imkerschap:
0 tm 5 / 6 t/m 25 / >25 jaar
Suggestie:
Misschien vindt iemand het leuk om hiervoor een aparte site te ontwikkelen en verder in eigen beheer te houden? Wellicht kan/mag je - na goed overleg - wel stukken overnemen van hun site. Onze bijen zorgen toch ook goed voor de vogels? Zo wast de ene hand, de andere schoon. Ook zou dit eventueel door en/of vanuit NBV kunnen worden opgezet.
Voor meer info: http://www.tuinvogeltelling.nl
!Piet
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Suggestie..?
Kwil je niet ontmoedigen Piet, maar bij de vogeltelling deed minder dan 5% van de vogelliefhebbers mee. Bij vogels is dat meer dan genoeg voor een leuk resultaat
-
- Contacteer:
Misschien is het je ontgaan, maar een dergelijke telling heb ik dit voorjaar gehouden. Ze was real time te volgen op beefriends.org. In Bijen heb ik bovendien o.a. de verdeling beschreven op basis van het aantal bijenvolken per imker.Piet Jager schreef:
!Piet
Dit voorjaar zal ik deze herhalen. De gegevens zijn nog steeds te raadplegen.
Romée
monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org
- apiario
- Imker sinds: 1976
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Beste Romée,'verdwijnziekte' / wintersterfte
In al de jaren dat we bijen houden is er rekening gehouden met winter sterfte.Ik denk dat we daar ook niet moeilijk over moeten doen. Het zal altijd zo blijven. Als het maar binnen de perken blijft, en we de vinger aan de pols blijven houden. Dit dankzij jou werk. Hulde daarvoor.
Toch heb ik een paar vragen die ik al eerder heb gesteld hier op het forum en bij mijn weten nog geen goed antwoord op heb (kan ook aan mij liggen hoor) Volgens mij heeft Marc de beste papieren.
Valt het verdwijnen van een volk vroeg in de herfst, ook onder de dode volken?
Is er volgens jou onderscheid tussen verdwijnen in de vroege herfst en een dood volk het voorjaar/ winter? Los van de oorzaak?
Vooruit lopend, zou het dan mogelijk zijn dat er gevraagd wordt om eens een telling te houden over het verdwijnen van een volk?
Bertus
-
- Contacteer:
Maarten,
Die 5% staat nog altijd voor 8000 spontane deelnemers en een directe uitslag. Dat is qua percentage 10x zoveel dan de deelname (46 = 0,5%) aan de enquete van PPO-bijen over de wintersterfte 2004/2005, waarvan de uitslag pas na een jaar (BIJEN april 2006) bekend wordt gemaakt.
!Piet
Die 5% staat nog altijd voor 8000 spontane deelnemers en een directe uitslag. Dat is qua percentage 10x zoveel dan de deelname (46 = 0,5%) aan de enquete van PPO-bijen over de wintersterfte 2004/2005, waarvan de uitslag pas na een jaar (BIJEN april 2006) bekend wordt gemaakt.
!Piet
-
- Contacteer:
Bij volken die in de herfst verdwijnen ligt het voor de hand om te denken aan ABPV (vertaald: acuut bijen verlammings virus). In het voorjaar komt DWV (vertaald: vleugelkreukelvirus) meer in aanmerking. Helaas levert monsteronderzoek, zoals dat in de verschillende landen wordt uitgevoerd tot op dit moment geen bevestiging dat deze virussen de sterfte kunnen verklaren. Er is bovendien, in al het monsteronderzoek tot nu toe, geen ander pathogeen gevonden dat als veroorzaker van de bijensterfte kan worden aangewezen. Alhoewel de in Spanje geconstateerde nosema variant (nosema ceranea) nu ook in Frankrijk is opgedoken, kan geen significante relatie gelegd worden met bijensterfte.apiario schreef:'verdwijnziekte' / wintersterfte
Is er volgens jou onderscheid tussen verdwijnen in de vroege herfst en een dood volk het voorjaar/ winter? Los van de oorzaak?
Vooruit lopend, zou het dan mogelijk zijn dat er gevraagd wordt om eens een telling te houden over het verdwijnen van een volk?
Bertus
Virussen muteren snel, zodat wellicht een variant van bekende virussen een rol kan spelen.
Mijn eigen onderzoek concentreert zich op het 'systeem imker/bijenvolk'. Immers imkers oefenen een grote invloed uit op het reilen en zeilen van een bijenvolk. Uit de voorjaarsscan kwam tevoorschijn dat de kans op bijensterfte bij imkers met weinig bijenvolken groter is dan bij 'grotere' imkers. Ook blijkt uit mijn kastkaartenproject en uit Duits onderzoek dat bij een goed geobserveerde groep imkers de bijensterfte nog lager ligt. Het lijkt er dus op dat kennis en kwaliteit van imkeren verbonden zijn met aanzienlijk lagere bijensterfte. Ik probeer te achterhalen wat die kwaliteit en kennis nu precies inhouden. Door dit onderzoek de komende jaren te combineren met monsteronderzoek hoop ik gerichter speuren naar het pathogeen mogelijk te maken. Want het is mijn overtuiging en waarneming dat goede imkerkwaliteit op zichzelf geen garantie is voor het geheel voorkomen van bijensterfte. Er is wel degelijk sprake van een zich ontwikkelende epidemie.
Ik heb ervoor gekozen de telling in het voorjaar te houden, omdat vermoedelijk veel imkers de bijensterfte na de inwintering, ook als die al in oktober heeft plaatsgevonden, pas constateren in het voorjaar. Zelfs in het voorjaar valt het niet altijd mee om gegevens te inventariseren. Ik kreeg van verschillende imkers te horen dat zij niet invulden 'omdat ik toch behoorde te weten dat een goede imker niet te vroeg in zijn volken mag kijken en dat daarom pas in mei geinventariseerd zou moeten worden'. Ik denk persoonlijk dat een goede imker in maart en april al begint door te krijgen dat een aantal volken niet vliegt. Maar goed.
Verder heb ik ervoor gekozen om de gegevens per afdeling te verzamelen. Ik heb moeten vaststellen bij eerder onderzoek dat 'spontane' melding via het internet geen goede weergave van de werkelijkheid oplevert. Ik doe het daarom, net als bij veel ander epidemiologies onderzoek, via poortwachters die bereid zijn om hun afdeling af te bellen, zodat ook informatie binnenkomt van imkers die uit zichzelf, om welke reden dan ook, niet meedoen. Daarnaast kunnen individuele imkers hun gegevens eveneens op http://www.beefriends.org inbrengen.
Na 1 januari activeer ik de voorjaarsscan 2007.
Bertus, wat je verder bedoelde met een telling over de verdwijning van een volk begreep ik niet helemaal. Kun je dat wat toelichten.
Piet bekritiseerde verder de PPO monitoring over 2005. Ik ben het daarmee eens. Bij zo'n lage deelname kun je geen conclusies trekken. Je kunt er allerlei statistiek op loslaten, maar dat verhult het gebrek niet. De eerste vraag die bij statistiese bewerking gesteld moet worden is of je steekproef een voldoende omvang heeft en representatief is. En als er uit de PPO-monitoring van voorjaar 2006 iets komt, dan zou het wel aardig zijn als er niet opnieuw gewacht hoeft te worden tot het oud nieuws geworden is.
Romée
-
- Contacteer:
We kunnen de wintersterfte of beter de winterverliezen verdelen in 2 groepen: A. Verdwijning in herfst en/of vroege winter B. echte wintersterfte in winter en/of voorjaar. Door dit onderscheid kom je dichter bij de oorzaak. Als je de echte wintersterfte door een voorjaars-scan kunt weergeven in een x percentage, dan heeft de rest van het winterverliespercentage (25% in 2006) te maken met de zgn 'verdwijnziekte' en kun je bij de jaarlijkse monitoring kijken hoe deze trend zich ontwikkelt.
!Piet
!Piet
-
- Contacteer:
Ik ben er opzichzelf voor om de sterfte ook in het najaar te inventariseren. Volken die in oktober en november 'verdwijnen' vallen daar voor mij ook onder. Zoals ik al schreef is het probleem dat er een groep imkers is (hoe groot?) die dat pas in het voorjaar opmerkt. En verder, wanneer is nu precies die scheiding tussen najaars- en voorjaarssterfte? Tussen december en januari? of september en oktober? en waarom dan?
Daar zit het probleem.
R.
Daar zit het probleem.
R.
-
- Contacteer:
Als je de kast op 1 april open maakt en van binnen goed bekijkt, zie je al gauw of het een kwestie is van verdwijning of van echte wintersterfte. Je hoeft dan in eerste instantie geen onderscheid te maken in een verdwijning per okt./nov./dec. Eerst een grove indeling en later de verfijning.
!Piet
!Piet
-
- Contacteer:
Ik denk dat het niet meevalt om op het oog onderscheid te maken tussen verdwijnziekte en 'echte' wintersterfte, als die twee al verschillende oorzaken zouden hebben. Je kunt wel verschil maken tussen een compleet lege kast in het voorjaar, of een kast met nog een restant bijen en al dan niet nog voldoende voer in de ramen. Maar het is wat kort door de bocht om daar de conclusie aan te verbinden dat hierbij sprake is van een verschillende oorzaak. Temeer daar de oorzaak tot op heden niet bekend is.
Romée
Romée