Overwinteren in het "hoge noorden"

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Mikkel
Contacteer:

Overwinteren in het "hoge noorden"

Bericht door Mikkel »

Hallo,

Ik ben imker in Noorwegen met ongeveer 65 bijenvolken. Hier in Noorwegen hebben we nu voor de 2e keer een milde winter en het begint op een Nederlands klimaat te lijken. Onze bijen overwinteren gewoonlijk op 7 - 8 ramen, zitten erg krap, in een kluitvorm, om niet zoveel warmte te verliezen. Hier geven we gewoonlijk 16 kg suiker in ongeveer 10,8 liter water (3:2), want dan 18 kg (20,4 liter) voer geeft en altijd voldoende is geweest. Vaak had ik in de lente voer over dat ik dan aan nieuwe volkjes kon geven in juni. Nu met deze milde winter komen de bijen niet tot rust, komen af en toe naar buiten en ik heb een vermoeden dat ze veel meer voer eten. Vorige jaar waren er meerdere volken door hongersnood gestorven. Hoeveel kg/liter voer geeft men in Nederland aan de bijen?
Met vriendelijke groeten

Mikkel
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Overwinteren in het "hoge noorden"

Bericht door Hans van der Post. »

Hallo Noorwegen -Mikkel- Als je de schrijvers op dit forum hebt gevolgd maken sommigen zich grote zorgen wat betreft de hoevelheid voedsel - suiker - wat is gevoerd. Ook hier zijn de bijen actief gister (vrijdag) verdacht ik mijn bijen ervan dat ze aan het waterhalen waren.(temp.11 C.) Hier wordt gemiddeld wat minder gevoerd dan jij aangeeft.
Zelf voer ik 12 liter suikerwater met een oplossing van 3:2. Moet er wel bij zeggen dat mijn ramen 5 tot 7 cm gesloten voedsel(honing) bevat bij het begin van voeren.
Ook hier in Nederland was winter 2005/06 zacht je kon toe niet zien dat echt gebrek hadden. Maar ik moet voorzichtig zijn want bij jouw begint het voorjaar bij jou minstens een maand later.
Hans
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Overwinteren in het "hoge noorden"

Bericht door Dirk Blanken »

Mikkel hallo,
Ik voer mijn volken ongeveer 18 kg suiker maar dat is inclusief de geschatte al aanwezige honing voorraad.
Dadant geef ik ongeveer 22 kg.
Ik was me niet helemaal zeker over de suikervoorraad en daarom heb ik vandaag alle 54 volken even gecontroleerd op voldoende voer en bij een paar volken moest ik toch ingrijpen, die zaten al helemaal achterin.
Sommige zitten nog heel diep, dus grote verschillen.

Af en toe zie ik bijen ook water halen bij 10 graden celcius, dus ze zijn wel degelijk al weer een beetje aan het broeden.

Ik heb buckfastbijen en het komt bij sommige lijnen wel vaker dat ze wat doorbroeden, goed te zien aan een kletsnatte afdekplank.

Ik ben nu weer gerustgesteld maar volgend jaar gaat er toch weer een paar kg meer in.

Spaarkast ga ik 20 kg geven.

Dirk
Mikkel schreef:
Hallo,

Ik ben imker in Noorwegen met ongeveer 65 bijenvolken. Hier in Noorwegen hebben we nu voor de 2e keer een milde winter en het begint op een Nederlands klimaat te lijken. Onze bijen overwinteren gewoonlijk op 7 - 8 ramen, zitten erg krap, in een kluitvorm, om niet zoveel warmte te verliezen. Hier geven we gewoonlijk 16 kg suiker in ongeveer 10,8 liter water (3:2), want dan 18 kg (20,4 liter) voer geeft en altijd voldoende is geweest. Vaak had ik in de lente voer over dat ik dan aan nieuwe volkjes kon geven in juni. Nu met deze milde winter komen de bijen niet tot rust, komen af en toe naar buiten en ik heb een vermoeden dat ze veel meer voer eten. Vorige jaar waren er meerdere volken door hongersnood gestorven. Hoeveel kg/liter voer geeft men in Nederland aan de bijen?
Met vriendelijke groeten

Mikkel
dertiende
Plaats reactie