Ben net begonnen met bijen en heb twee spaarkasten. In 1 van de kasten zijn de bijen zeer onrustig en aktief, vooral in de kast en buiten de kast zijn er bijen op de vliegplank tot veel later in de avond dan de 2e kast. ( beide kasten hebben een moer ) Ik zag op een website dat er wordt gesproken van de term Raatzit en dat het een wijze van beoordeling is, maar ik kan de oorzaken van onrust niet vinden en/of dat het karakter per volk zo kan verschillen.
Kan iemand mij hierbij helpen wat mogelijke oorzaken hiervan zijn.
Onrustige Bijen
Moderator: Hans van der Post.
-
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Onrustige Bijen
Dick,welkom op het forum !!!
Ja het"karakter" van het ene volk kan enorm verschillen met het andere.
Zo heb ik hier nakomelingen van een raszuivere moer,dus F1 volken.
Het zijn alle "zusterkoninginnen" de ene kan ik opendoen bij wijze van spreken in mijn blootje,terwijl ik bij de andere nog niet eens in de buurt mag komen zonder bescherming aan.De bevruchting door darren van een agressief volk is meestal de oorzaak dat hun nakomelingen die eigenschap mee overnemen.Dus selecteren is de boodschap !
roger
Ja het"karakter" van het ene volk kan enorm verschillen met het andere.
Zo heb ik hier nakomelingen van een raszuivere moer,dus F1 volken.
Het zijn alle "zusterkoninginnen" de ene kan ik opendoen bij wijze van spreken in mijn blootje,terwijl ik bij de andere nog niet eens in de buurt mag komen zonder bescherming aan.De bevruchting door darren van een agressief volk is meestal de oorzaak dat hun nakomelingen die eigenschap mee overnemen.Dus selecteren is de boodschap !
roger
-
- Contacteer:
Beste Roger,
Bedankt voor de snelle reactie.
Jouw suggestie is waarschijnlijk om een nieuwe moer te introduceren.
Met vr.gr.
Dick
Bedankt voor de snelle reactie.
Jouw suggestie is waarschijnlijk om een nieuwe moer te introduceren.
Met vr.gr.
Dick
-
- Contacteer:
Ja nijdige volken tolereer ik niet in mijn tuin,niet goed voor de talrijke bezoekers en voor de buren.[:)]
roger
roger