Zou er nu nog broed in de volken zitten ?
en vooral, zit er nog broed in de volken als we straks met oxaalzuur behandelen ?
Aan de temperatuur in de kast is dit uiteraard af te lezen. Misschien komen we er achter door aan de dekplank te voelen, met een thermometer de kast binnen te gaan, enz.
De moer broedt tegenwoordig lang door en begint ook weer snel te broeden. Over een maand beginnen de dagen al weer te lengen.
Stel dat er nog 1 raam broed in de kast zit als je wilt gaan behandelen. Heeft er iemand een idee hoeveel % van de mijten dan in dit broed zit en dus onbereikbaar is voor oxaalzuur ???
Indien dit percentage heel hoog is zou ik me zelfs voor kunnen stellen dat je dat raam met broed wegneemt en de overige raampjes 1 raam opschuift. Op deze manier heb je je volk voor 99% gegarandeerd mijtenvrij. Maar wat is de prijs. Zou het volk eventueel door stress veel schade ondervinden ?
Thomas
Hoeveel mijten zitten er nu nog in het broed ?
-
- Contacteer:
Re: Hoeveel mijten zitten er nu nog in het broed ?
In een buckfastvolk (zoals deze van u en mij) daar zit inderdaad nog broed in Thomas.Uw idee om er het raam uit te halen is nog zo slecht niet,maar ik denk dat het met één raam niet zal gaan om ze mijtvrij te krijgen,een paar weken geleden bij een controle had ik nog drie ramen half volzet met broed.Die buckfasten behouden gewoon gans de winter een klein broednest wat niet zo efficiënt is om ze te behandelen tegen de varroa.
Wat de stress betreft bij de bijen om er een broedraam uit te halen dat zal nogal meevallen.
roger
Wat de stress betreft bij de bijen om er een broedraam uit te halen dat zal nogal meevallen.
roger
Dat lijkt mij ook, Roger, vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de hoeveelheid mijten in deze periode in het broed. Waarom haal jij dan niet die raampjes broed er uit. De winterbijen zijn immers toch al geboren...de vos roger schreef: Wat de stress betreft bij de bijen om er een broedraam uit te halen dat zal nogal meevallen.
-
- Contacteer:
Ja Thomas.... waarom niet,ieder bijtje dat er in de winter bijkomt is welgekomen.De mijten allemaal wegkrijgen is toch een utopie en daarom behandel ik ze ook twee maal indien nodig met lauwe oxaalzuurdruppeling in oktober en half december.Ik houd ze zo al jaren onder controle met goed gevolg en tot nu toe nog zonder wintersterfte te hebben gehad.
roger
roger
Thomas,
Vorig jaar heb ik een week voordat ik met de oxaalzuurverdamper aan de slag ging, een temperatuurmetertje door het voergat laten zakken. Het was een metertje wat ik voor een paar euro gekocht had in een autoshop, om de buitentemp. te weten. Het is een kastje met daaraan een draad met aan het uiteinde een "voelertje". Deze heb ik toen voorzichtig door het voergat laten zakken midden in de tros. Ik wilde kijken welk een effect het had als ik de bijen ging behandelen met oxaalzuur.
1 week later kon ik precies zien wat er gebeurde. De bijen begonnen te bruisen, maar de temperatuur steeg minimaal; zo'n 2 graden. Binnen 10 minuten was de temperatuur op het oude niveau terug.
Ze hadden het draadje niet vastgekit, ik kon hem weer wat dagen later er zo weer uithalen.
Wellicht kun je op deze wijze te weten komen of er broed in zit. Het is maar een idee. Voor mij was het destijds een manier om te weten te komen hoeveel "stress" zo'n oxaalbehandeling zou geven. Het viel mij alles mee.
Jaap
Vorig jaar heb ik een week voordat ik met de oxaalzuurverdamper aan de slag ging, een temperatuurmetertje door het voergat laten zakken. Het was een metertje wat ik voor een paar euro gekocht had in een autoshop, om de buitentemp. te weten. Het is een kastje met daaraan een draad met aan het uiteinde een "voelertje". Deze heb ik toen voorzichtig door het voergat laten zakken midden in de tros. Ik wilde kijken welk een effect het had als ik de bijen ging behandelen met oxaalzuur.
1 week later kon ik precies zien wat er gebeurde. De bijen begonnen te bruisen, maar de temperatuur steeg minimaal; zo'n 2 graden. Binnen 10 minuten was de temperatuur op het oude niveau terug.
Ze hadden het draadje niet vastgekit, ik kon hem weer wat dagen later er zo weer uithalen.
Wellicht kun je op deze wijze te weten komen of er broed in zit. Het is maar een idee. Voor mij was het destijds een manier om te weten te komen hoeveel "stress" zo'n oxaalbehandeling zou geven. Het viel mij alles mee.
Jaap
- Kroese
- Imker sinds: 1977
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als je dat voelertje aan een breipen (van moeders lenen) vastplakt, kun je hem gericht in de tros steken. Zo kun je een leuke temperatuur grafiek van het volk maken.labrador schreef:
Thomas,
Vorig jaar heb ik een week voordat ik met de oxaalzuurverdamper aan de slag ging, een temperatuurmetertje door het voergat laten zakken. Het was een metertje wat ik voor een paar euro gekocht had in een autoshop, om de buitentemp. te weten. Het is een kastje met daaraan een draad met aan het uiteinde een "voelertje". Deze heb ik toen voorzichtig door het voergat laten zakken midden in de tros.
Jaap
Hennie (die grafiekjes wel leuk vind)