Hoe kan ik zelf de bijenwas maken ?
Moderator: Hans van der Post.
Hoe kan ik zelf de bijenwas maken ?
dag allemaal,
ik heb pas een gietmal gekocht.maar ik weet nog niet wat de ingredieenten zijn om de was te maken.ik bedoel was voor de kunstraat.
met vriendelijke groet,
Bee Bee
ik heb pas een gietmal gekocht.maar ik weet nog niet wat de ingredieenten zijn om de was te maken.ik bedoel was voor de kunstraat.
met vriendelijke groet,
Bee Bee
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: Hoe kan ik zelf de bijenwas maken ?
Ehm bijenwas maak je niet...
Je verzamelt oude (of liefst nieuwe) raten en die smelt je in een stoom- of zonnewassmelter en met de was die dat oplevert maak je kunstraat. Als je gaat zoeken op dit forum vind je de komplete informatie voor het proces met foto's en al. Of kijk op de site van Minne en z'n mannen http://www.ekobijkers.nl
L
Je verzamelt oude (of liefst nieuwe) raten en die smelt je in een stoom- of zonnewassmelter en met de was die dat oplevert maak je kunstraat. Als je gaat zoeken op dit forum vind je de komplete informatie voor het proces met foto's en al. Of kijk op de site van Minne en z'n mannen http://www.ekobijkers.nl
L
erg bedankt voor de informaties.ik heb gehoord dat men gebruikt een 10 % van de bijenwas(echt) en 90% van andere kunststof.wat wordt gemengd dat weet ik niet precies.
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bee Bee.
Als je zo wil imkeren met 10% bijen was(en de rest kaarsenvet) of wat je er door wil mengen ben je verkeerd bezich.
Dan kan je je pers wel verkopen, de bijen hoeven deze mengeling niet.
Je maakt wafels van 100% bijen was en mooi-helder en zuiver.
Of gaat het in het hogen Turkijen anders.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
Als je zo wil imkeren met 10% bijen was(en de rest kaarsenvet) of wat je er door wil mengen ben je verkeerd bezich.
Dan kan je je pers wel verkopen, de bijen hoeven deze mengeling niet.
Je maakt wafels van 100% bijen was en mooi-helder en zuiver.
Of gaat het in het hogen Turkijen anders.
Tinus Kolsters
't Bakhuis
dus als ik het goed begrijp de kunstraat dat we op de markt kopen is altijd 100% bijen was mooi-helder en zuiver.
in turkije we komen echt tekort aan de echte bijen was.mijn vraag was of ik dat kan mengen met iets anders dat de bijen gaan accepteren tuurlijk.
goreten,
Bassou Miel.
in turkije we komen echt tekort aan de echte bijen was.mijn vraag was of ik dat kan mengen met iets anders dat de bijen gaan accepteren tuurlijk.
goreten,
Bassou Miel.
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Beebee,
Je zou het kunnen vermengen met stearinewas, dat gebeurt vaak voor kaarsen om de hardheid/brandduur te vergroten maar ik denk niet dat de bijen dat accepteren. En onzuivere bijenwas is minder waard dan zuivere.
Als je moeilijk aan bijenwas kan komen dan kan je misschien ook plastic ramen gebruiken zoals in Amerika veel gebeurt. Die moet je met een beetje was insmeren en dan bouwen de bijen ze verder uit.
http://www.pierco.net/products.htm
L
Je zou het kunnen vermengen met stearinewas, dat gebeurt vaak voor kaarsen om de hardheid/brandduur te vergroten maar ik denk niet dat de bijen dat accepteren. En onzuivere bijenwas is minder waard dan zuivere.
Als je moeilijk aan bijenwas kan komen dan kan je misschien ook plastic ramen gebruiken zoals in Amerika veel gebeurt. Die moet je met een beetje was insmeren en dan bouwen de bijen ze verder uit.
http://www.pierco.net/products.htm
L
Beebee,
Je zegt Turkije, maar ik denk dat je Marokko bedoelt. De laatste keer hadje het over Marokko.
Abdurr Inanc
Je zegt Turkije, maar ik denk dat je Marokko bedoelt. De laatste keer hadje het over Marokko.
Abdurr Inanc
wat bedoelt u dan met : of gaat het anders in hogen turkijen?
ik heb mijn bijen te marokko inderdaad.
beebee
ik heb mijn bijen te marokko inderdaad.
beebee
plastic ramen !!! dat lijkt mij een goed idee.weet u mischien waar kan ik die bestellen en hoe duur zijn die spullen ?
bedankt van tevoeren.
bedankt van tevoeren.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Volgens mij zijn de plastic ramen nooit een groot succes geworden. Ik heb op de markt in Veenendaal wel eens een demonstratie gezien. Het lijkt nog het meest op een kunstraatvel van plastic. Met een rubber roller breng je dan een laagje vloeibare was aan op het plastic, en dan moeten de bijen toch nog aan het bouwen. Dat bouwen doen ze op deze plastic raat met tegenzin, alleen bij grote dracht en gebrek aan ruimte gaan ze bouwen. Ik spreek niet uit ervaring, maar louter van horen zeggen.
Maar als je nu een paar pak kunstraat aanschaft, in deze tijd wil er wel gebouwd worden. Oude raten in de wassmelter, geen resten weggooien, en je zult zien dat je binnen korte tijd genoeg was hebt voor je eigen kunstraatvorm.
Maar als je nu een paar pak kunstraat aanschaft, in deze tijd wil er wel gebouwd worden. Oude raten in de wassmelter, geen resten weggooien, en je zult zien dat je binnen korte tijd genoeg was hebt voor je eigen kunstraatvorm.