Dadant Blatt
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
Re: Dadant Blatt
Een kast van 50x50 krijg je toch alleen bij een HOH van 38,5 mm?
Ik denk dat ik voor 11-raams (is een middenraam) ga. Wat wordt dan mijn binnenmaat? Is dat gelijk aan de spaarkast 385 mm of gelijk aan 10-raams DB, volgens de tekening hierboven 383 mm of anders?
Ik denk dat ik voor 11-raams (is een middenraam) ga. Wat wordt dan mijn binnenmaat? Is dat gelijk aan de spaarkast 385 mm of gelijk aan 10-raams DB, volgens de tekening hierboven 383 mm of anders?
Mijn 11 raams kunststof Dadant-blatt kast ( BEE-Plus kast ) heeft een binnenmaat van 400mm, bij een h.o.h. afstand van 36mm. Dat is 11x36+4=400mm.Groeten, WillemJeroenvt schreef: Ik denk dat ik voor 11-raams (is een middenraam) ga. Wat wordt dan mijn binnenmaat??
Groeten, Willem 

-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bij mij is de binnenkant van de kast 450 mm voor 12 ramen. De HOH is 37 mm.Jeroenvt schreef:Een kast van 50x50 krijg je toch alleen bij een HOH van 38,5 mm?
Bij het maken ben ik uitgegaan van de bledden die hier verkocht worden.
Bleddens of afstandlatjesJeroenvt schreef:Wat zijn bledden?

-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Het is niet dat ik die bleddens gebruik . Ik heb het enkel gebruikt voor de maat. Voor broedkamers vind ik dat je moet werken met afstandshouders op de ramen. Het maakt het veel gemakkelijker. Je haalt er een raam uit en je kan al de andere ramen opschuiven zonder bijen dood te doen of ze al te veel lastig te vallen.
- Jeroenvt
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): hele leuke
- Contacteer:
En is die dan met of zonder kamijzers? (ik heb nog geen 11-raams strips Dadant gevonden overigens).willem schreef:Mijn 11 raams kunststof Dadant-blatt kast ( BEE-Plus kast ) heeft een binnenmaat van 400mm, bij een h.o.h. afstand van 36mm. Dat is 11x36+4=400mm.Groeten, WillemJeroenvt schreef: Ik denk dat ik voor 11-raams (is een middenraam) ga. Wat wordt dan mijn binnenmaat??
Nog een keer eerder genoemde tekening

Breedte 383, 38 mm HOH, klopt dat? De sage is toch altijd dat alleen bij ons we 38,5 mm HOH hanteren en de rest van de wereld 35 mm HOH?
Is de Breedte van een DB kast dan dus ongeveer hetzelfde als simplex en de HOH ook?
Dat is met kamijzers (nl afstandsrepen) en 11-raams strips worden geleverd door BEE-Plus kast , h.o.h 36mmJeroenvt schreef:En is die dan met of zonder kamijzers? (ik heb nog geen 11-raams strips Dadant gevonden overigens).
Groeten, Willem 

- Bart de Coo
- Moderator
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
kamijzers, afstandrepen, kantelen, afstandstrips. Meer woorden weet ik even niet, maar het zijn er al vier. Daar komt nu bij:
Bledden!
Begrijp ik dat het enkelvoud 'bledden' en het meervoud 'bleddens' is?
Dit moet een trefwoord worden in Imkerpedia!
Groet,
Bart
Bledden!
Begrijp ik dat het enkelvoud 'bledden' en het meervoud 'bleddens' is?
Dit moet een trefwoord worden in Imkerpedia!
Groet,
Bart
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Jeroenvt schreef:Ik heb een aantal spaarkasten en ik heb één kast Dadant van het bijenhuis, nooit nagemeten of die precies aan de eisen voldoet, maar een flinke bak. Nu lijkt het me zo handig imkeren met maar één broedkamer. Is dan Dadant Blatt een goede keuze? Hoe imkert dat tov spaarkasten? Ik heb vuilnisbakkies en geen enorme Buckfastvolken, maar winter normaal wel op 2x bk spaarkast in.
Zijn er goede tekeningen van Dadant Blatt?
volgens mij is de dadantkast van het bijenhuis
dadant us en geen dadant blatt.
volgens de maten van deze site als ik dat vergelijk met de raampjes van het bijenhuis die ik heb is dat 28,5cm
hoog en blatt zou 30,0 cm hoog zijn
http://www.holtermann-shop.de/index.php ... beute.html
deze kunstof dadant kasten lijken me trouwen het einde, wil volgend jaar kijken of ze uitwiselbaar zijn met het houten spul wat ik van het bijenhuis heb.
en kijken of hun raampjes (met rechte zijlat én met hoffmann zijlat uitwiselbaar zijn)
het zou leuk zijn als iemand van het bijenhuis eens vertelde wat voor dadant ze nu eigenlijk hebben.
vriendelijke groet
Semar(Dominique)