Dadant Blatt

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bouna
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Bouna »

@ Dominique,

Het is heel simpel; In Nederland kom je ook voor de spaarkasten verschillende maten tegen. Breedte van de kasten kan nog wel eens schelen, de oortje van de raampjes kunnen nog wel eens in lengte varieren. Afstandstrips die wel of niet van rand tot rand zijn aangebracht.
En dan heb ik het nog niet eens over alle varianten op de bodems die er zijn. In de loop der jaren heb ik verschillend bijenmateriaal links en rechts gekocht en aardig passend is het niet allemaal.

Maar Dadant Blatt is Dadant Blatt en Dadant Modified is Dadant Modified. En dat zijn internationale maten.
Aangezien Nederland nou eenmaal geen Dadant-Land is, is godzijdank het verschil in aanbod nog te overzien.
Het bijenhuis verkoopt Dadant Modified, De werkbij verkoopt/verkocht ze allebei. Het honingmagazijn verkoop Dadant Blatt.

@ Jeroen,

Het grappige is dat je zegt dat het Bijenhof en het Honingmagazijn twee verschillende maten hebben, maar het Honingmagazijn is een soort van wederverkoper van het Bijenhof. Dus de maten zullen overeen moeten komen. Zoals ik al eerder aangaf, mail ze de vraag dat je een 11-raams afstandstrip zoekt met de HOH-afstand die je graag wilt. Geheid dat ze het kunnen leveren.

Overigens, de afstandstrip van Marc is dikker en van sterker materiaal. Met een bijenvluchtweg onder het raampje. Ook die ontbreekt vaak genoeg bij de afstandstrips

Bouna
Bouna
Contacteer:

Bericht door Bouna »

Het idee van Joselito vind ik wel mooi en zelfs te combineren met de afstandstrips.
Het voordeel is dat je zo de bijen nooit kunt pletten als je de raampjes in en uit de kast haalt of bij het tillen/kantelen van de kast of bak.
Misschien wel een hele belangenrijke reden.
Nadeel; meer werk. En bij het reizen moet je kast helemaal vol hangen met raampjes om verschuiven te voorkomen.

Voelt er misschien iemand geroepen om een dadantkast bouwdag te organiseren?
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Bouna schreef:Voelt er misschien iemand geroepen om een dadantkast bouwdag te organiseren?
Lijkt me geweldig, ben nu nog een beetje druk met dit forum...
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Afbeelding

In een broedbak zou ik geen afstandsstrips gebruiken. Het is zo gemakkelijk als je er één raam kan uithalen en dan al de andere schuiven.
De afstandsbeugels zijn hier 2 per 2 aan iedere kant aangebracht. Hierdoor kun de ramen omdraaien als het nodig mocht zijn.
De veiligheidsknopjes dienen om geen bijen dood te doen bij het uithalen van de ramen en om zeker te zijn dat er overal bijenruimte is rond de ramen.
In de honingzolders zijn afstandsstrips wel gemakkelijk. Daardoor heb je geen uitstekende delen aan de ramen bij het ontzegelen en slingeren.
Bouna
Contacteer:

Bericht door Bouna »

Joselito,

Maak je alles zelf?
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Bouna schreef:Joselito,

Maak je alles zelf?
Ja, dit is allemaal eigen werk. Het maken ervan is ook een hobby en op die manier blijft het betaalbaar. En het belangrijkste, ik kon het maken zoals ik het zelf graag wilde van eerste klas materiaal, dat gemakkelijk een leven lang meegaat. In dat opzicht was het boek van Broeder Adam zeker leerrijk.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

joselito schreef: In een broedbak zou ik geen afstandsstrips gebruiken. Het is zo gemakkelijk als je er één raam kan uithalen en dan al de andere schuiven.
De afstandsbeugels zijn hier 2 per 2 aan iedere kant aangebracht. Hierdoor kun de ramen omdraaien als het nodig mocht zijn.
De veiligheidsknopjes dienen om geen bijen dood te doen bij het uithalen van de ramen en om zeker te zijn dat er overal bijenruimte is rond de ramen.
In de honingzolders zijn afstandsstrips wel gemakkelijk. Daardoor heb je geen uitstekende delen aan de ramen bij het ontzegelen en slingeren.
Momenteel ben ik aan het overschakelen naar simplexramen en afstandsstrips, maar ik heb zo'n 6 jaar gewerkt met een eigen raammaat en dezelfde manier van afstandsblokjes (toevalligerwijze ook linksvoor en rechtsachter) op de ramen. Bij de zijwanden (uitgaande van koudbouw) moet je dus in de kast ook een paar blokjes maken. Probleem als alles precies past: alle ramen moeten goed strak tegen elkaar want ander krijg je het laatste raam er niet meer in. Door propolisering bij die nokjes is dat nog wel een lastig. Heb jij dat probleem ook ondervonden (en dan hoe opgelost)?
Ik maakte m'n kasten expres iets groter dan x maal de raambreedte.
Bouna
Contacteer:

Bericht door Bouna »

@ Jeroen,

Ik bedacht me gisteren opeens het volgende.
Ik heb drie lege Dadant kasten staan, want het zijn Dadant Modified en ik gebruik alleen Dadant Blatt.

De raampjes voor de spaarkasten, passen precies in die raampjes van Dadant Modified. Ty-ribs er om heen en de bijen bouwen het voor de rest heel mooi uit. Ik heb helaas geen raampjes meer met uitgebouwde was, maar ik kan wel een foto maken van zo'n raam in raam om te laten zien.

De spaarkastraampjes (die ik (ook) heb) passen echter NIET probleemloos in de Dadant Blatt ramen, waardoor ik steeds genoodzaakt ben om de oortjes van de eerst spaarkastraampjes iets in te korten (Met een takkenschaar lukt dat heel goed) voordat ik kan overschakelen.

Nu lukt het bij mij aardig, maar ik kan me voorstellen dat er imkers onder ons zijn die het wel als lastig ervaren en dus kiezen voor Dadant Modified. Als je Misschien dat het Bijenhuis ook daarom deze maat aanbiedt. (maar dit is slechts een veronderstelling.)

@ Joselito,

Vertel ons aub wat meer over jouw werkwijze. Ik ben benieuwd.

Welk boek van broeder Adam gebruik je bijvoorbeeld en welke materialen gebruik je voor wat?
Jarenlange ervaring met het maken van kasten kan de leek en beginneling behoeden van fouten.

Je eigen materiaal maken is natuurlijk een mooie bezigheid als je daar de tijd, gereedschap en materialen voorhanden hebt.
Maar bovenal, je weet wat je in huis hebt. Daarom wil ik deze winter zelf ook kasten gaan maken en het liefst van Cederhout.

Heb je hier ervaringen mee?

Bouna
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Albert Stoter schreef: Probleem als alles precies past: alle ramen moeten goed strak tegen elkaar want ander krijg je het laatste raam er niet meer in. Door propolisering bij die nokjes is dat nog wel een lastig. Heb jij dat probleem ook ondervonden (en dan hoe opgelost)?
Ik maakte m'n kasten expres iets groter dan x maal de raambreedte.

De ramen samen met de afstandsbeugels zijn 35 mm breed. De binnenkant van de kast is 450 mm. Er is dus ruimte voor 37 mm per raam. Daardoor is er speling. Soms moet ik de beitel er wel eens tussen zetten tussen de kastwand en het elfde raam om het twaalfde raam ertussen te krijgen maar het is nooit een probleem.
Perfect is het nooit. Maar mijn ervaring met afstandsstrips is veel slechter. Zeker nu dat ze ingewinterd zijn is het bijna onmogelijk om een raam eruit te halen zonder een aantal bijen te doden. Ze rollen letterlijk tussen de ramen als je er één uitneemt doordat ze vol zitten met voedsel. En dan werkte ik nog met afstandsstrips met een HOH van 37 mm. En ook van ramen omschuiven was er geen sprake door het kamijzer beneden in de kast.
Ik heb al met verschillende systemen gewerkt en vind dit het aangenaamste om mee te werken zowel voor de imker als de bijen.
Jeroenvt
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Contacteer:

Bericht door Jeroenvt »

Bouna schreef:Ik bedacht me gisteren opeens het volgende.
Ik heb drie lege Dadant kasten staan, want het zijn Dadant Modified en ik gebruik alleen Dadant Blatt.

De raampjes voor de spaarkasten, passen precies in die raampjes van Dadant Modified. Ty-ribs er om heen en de bijen bouwen het voor de rest heel mooi uit. Ik heb helaas geen raampjes meer met uitgebouwde was, maar ik kan wel een foto maken van zo'n raam in raam om te laten zien.

De spaarkastraampjes (die ik (ook) heb) passen echter NIET probleemloos in de Dadant Blatt ramen, waardoor ik steeds genoodzaakt ben om de oortjes van de eerst spaarkastraampjes iets in te korten (Met een takkenschaar lukt dat heel goed) voordat ik kan overschakelen.

Nu lukt het bij mij aardig, maar ik kan me voorstellen dat er imkers onder ons zijn die het wel als lastig ervaren en dus kiezen voor Dadant Modified. Als je Misschien dat het Bijenhuis ook daarom deze maat aanbiedt. (maar dit is slechts een veronderstelling.)
Ik heb eind van de zomer een zwerm geschept en die in een "Bijenhuis"-Dadant gedaan, om ze op uitgebouwde raat te zetten ook simplex met draad erin gebonden, de oortjes moesten er wel af. En "Bijenhuis"-Dadant is toch geen D-Blatt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl
Plaats reactie