Dadant Blatt

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bouna
Contacteer:

Re: Dadant Blatt

Bericht door Bouna »

Hmm, mijn theorie gaat dus niet echt op. Foto volgt snel.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Bouna schreef: @ Joselito,

Vertel ons aub wat meer over jouw werkwijze. Ik ben benieuwd.

Welk boek van broeder Adam gebruik je bijvoorbeeld en welke materialen gebruik je voor wat?
Jarenlange ervaring met het maken van kasten kan de leek en beginneling behoeden van fouten.

Je eigen materiaal maken is natuurlijk een mooie bezigheid als je daar de tijd, gereedschap en materialen voorhanden hebt.
Maar bovenal, je weet wat je in huis hebt. Daarom wil ik deze winter zelf ook kasten gaan maken en het liefst van Cederhout.

Heb je hier ervaringen mee?

Bouna
Het boek waar het om gaat is 'Onze bedrijfsmethode op de Buckfastabdij'

Enkele stukjes eruit. Over zijn beginjaren voordat hij de kasten gemaakt had die later gebruikte schrijft hij:
Ik heb nooit een duidelijk waarneembaar verschil in opbrengst kunnen bespeuren tussen volken op dezelfde raammaat in dubbelwandige geïsoleerde kasten en de meest belabberde geïmproviseerde kasten. (wanddikte 1.3 cm) In dit opzicht voldeden de povere kasten ook wonderwel.

Daarom maakte hij later kasten die vooral hem ten dienste kwamen, stevig, makkelijk te transporteren etc

Zijn standpunt was dat een een bijenwoning een stuk gereedschap van de imker is. Des te gerieflijker de kast in het gebruik is, en met des te minder moeite en tijdsbesteding de imker de seizoensgebonden werkzaamheden aan een bijenvolk verrichten kan, des te doelmatiger en economischer is zijn gereedschap. De perfectie van een kast is niet te bereiken door een dure constructie, door een veelvoud aan accessoires, maar eerder door extreme eenvoud.

Tot daar enkele stukjes uit zijn boek :be8:

Met Cederhout heb ik geen ervaring. Zelf gebruik ik vuren. Dit haal ik in de zagerij.( ze zagen het niet zelf) Het is ovengedroogd en je hebt er verschillende klassen in het hout. Belangrijk is dat er zo weinig mogelijk kwasten (knoesten) in zitten. Zeker voor raampjes is dat zeer belangrijk. De plaats rond een kwast is altijd een zwakke plaats. Vuren heeft ook het voordeel dat het recht van draad is. Dus het begint niet te trekken na een tijdje en je kan het gemakkelijk nagelen of afstandshouders aanbrengen.
Dus welk hout je ook gebruikt, deze twee punten zijn belangrijk. Vorig jaar heb ik eens raampjes gekocht omdat ik vreesde er te weinig te hebben. Ze zagen er mooi uit, een soort den maar als ik ze probeerde te nagelen barstten ze naar alle kanten.
Dat is eigenlijk de reden waarom ik ze zelf maak. Ik weet wat ik heb en er staan me geen onaangename verrassingen te wachten.
Je hebt inderdaad een beetje materiaal nodig om zelf kasten te maken . Maar als je eenmaal de kneep weg hebt kun je op één dag een heleboel maken. Eenmaal de machine ingesteld is, is het enkel seriewerk.
Als er interesse is wil ik wel eens meewerken aan een praktijkles.
Laatst gewijzigd door joselito op zo 19 sep 2010, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bouna
Contacteer:

Bericht door Bouna »

@ Joselito

Dat is natuurlijk een royaal aanbod die ik niet afsla. Ik kom er gauw op terug
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Jos, broeder Adam heeft prachtige dingen verwezenlijkt.
Maar zijn ideeën over kasten zou ik niet veralgemenen. Hij zat in een zwak voorjaarsdrachtgebied, moest het over het ganse jaar gezien eigenlijk vooral van de heide hebben.
Indien hij op de voorjaarsdrachten speelde zou hij wellicht tot andere conclusies zijn gekomen i.v.m. geïsoleerde kasten.
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

marc schreef: Indien hij op de voorjaarsdrachten speelde zou hij wellicht tot andere conclusies zijn gekomen i.v.m. geïsoleerde kasten.
Het is jammer dat je kan het hem niet meer vragen kan. :(
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

marc schreef:Jos, broeder Adam heeft prachtige dingen verwezenlijkt.
Maar zijn ideeën over kasten zou ik niet veralgemenen. Hij zat in een zwak voorjaarsdrachtgebied, moest het over het ganse jaar gezien eigenlijk vooral van de heide hebben.
Indien hij op de voorjaarsdrachten speelde zou hij wellicht tot andere conclusies zijn gekomen i.v.m. geïsoleerde kasten.

Zoals wat Marc?
de diskusie rond geisoleerde en warmere kasten is al heel oud eerst bij de overgang van simplex naar spaarkast en toen ik begong bij de introductie van bodemventilatie. De bijen willen niet een warmere kast maar bescherming tegen regen, wind, tocht, condens en vijanden. Ik heb ergens gelezen dat in het verleden meetingen zijn gedaan en dat de temparatuur 5 cm van de tros gelijk was aan de buitentemparatuur. Ik zit wél in een voorjaars gebied wilg, esdoorn, linde en bij mij is de bodemventilatie het hele jaar voledig geopend, de bijen maaken het prima. De beste bescherming tegen de kou is sterke volken (genoeg bijen)en genoeg te eten. Bovendien heeft br Adam ongetijfelt gereisd. de extra warmte van een bijenkast geeft wellicht het hart van de imker een warm gevoel maar voor de bijen maakt het volgens mij niet veel uit. Tenzij je in exstreem koude gebieden zit (-40C 2 of meer meter sneeuw).
Een goede bijenkast is een juiste afsteming van de groote van de broedruimte op de vruchtbaarheid van het volk/ras en de klimaat/dracht omstandigheden in het gebied waar je imkert, je kunt bijen met sukses in een kartonen doos houden als je hem maar droog houd.

vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

semar schreef:Ik heb ergens gelezen dat in het verleden meetingen zijn gedaan en dat de temparatuur 5 cm van de tros gelijk was aan de buitentemparatuur.
Dit gegeven geeft dus aan dat de isolatie van het kastmateriaal minder ter zake doet gedurende de periodes dat de bijen op de tros zitten. Dat trossen begint zodra de buitentemperatuur onder de 8 graden komt te zitten. In onze winters zijn er dus soms hele perioden waarin de bijen niet op de tros zitten. In die perioden zullen de bijen dus toch voordeel hebben van een meer geisoleerde kast, lijkt me.
semar schreef:de extra warmte van een bijenkast geeft wellicht het hart van de imker een warm gevoel maar voor de bijen maakt het volgens mij niet veel uit. Tenzij je in exstreem koude gebieden zit (-40C 2 of meer meter sneeuw).
Maar juist in zeer koude gebieden zullen de bijen toch meer trossen (en zou de isolatie van het kastmateriaal er daarom toch minder toe doen)?
joselito
Contacteer:

Bericht door joselito »

Broeder Adam heeft ooit testen gedaan met grote bakken waar 4 kasten in konden. Onder, tussen en boven de kasten werden deze bakken opgevuld met bladeren als isolatie. De kasten kwamen perfect uit de winter. Nergens was er een spoor van vocht of schimmel wat daar in Engeland zeer uitzonderlijk was.
Maar toen kwam de grote teleurstelling. Niet één volk ontwikkelde zich. Er zat geen ontwikkeling in het broed, er kwam geen bedrijvigheid in de bijen, ze vegeteerden enkel een beetje, dit in tegenstelling tot de volken in de geïmproviseerde kasten. (dikte 1.3 cm) Met enkel dakleer (teerpapier) als bescherming tegen de regen ontwikkelden deze volken zich met reuzensprongen.
De volgende winter was het opnieuw hetzelfde resultaat. Een andere imker daar in de buurt maakte 40 van die bakken, dus voor 160 volken, ook met hetzelfde resultaat. Ook in de Verenigde Staten en in Canada beantwoorde deze manier van overwinteren niet aan de verwachtingen en raakte spoedig in onbruik.

Conclusie van Broeder Adam

Uit de resultaten van deze experimenten kan men concluderen, dat koude in de winter een gunstige invloed heeft op de volksontwikkeling in het voorjaar en dat een overdreven bescherming in de winter juist het tegenoverstelde effect heeft. Klaarblijkelijk treedt hier een fysiologische invloed aan de dag , waar we tot op heden zo goed als niets over weten, maar die wel van doorslaggevende aard is, niet alleen maar op de overwintering, maar ook op de algehele volksontwikkeling in de loop van het jaar. Ik vermoed dat de volken in de beschutte kasten nooit aan een echter winterrust toe kwamen. Ze vormden geen wintertros omdat de winterzit te warm was. Daardoor ontbrak de aansporing om zich in het voorjaar sterk te ontwikkelen. We vinden echter dat een bescherming tegen de wind heel belangrijk is. Isolatiemaatregelen zijn ongetwijfeld van groot belang in de maanden maart en april, maar anders niet of toch maar in beperkte mate. De bij is ongetwijfeld een kind van de zon, maar wel een, dat zonder vertroetelen beter gedijt.

Dat was wat Broeder Adam erover dacht.
Laatst gewijzigd door joselito op ma 20 sep 2010, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert Stoter
Contacteer:

Bericht door Albert Stoter »

We zijn aardig van het oorspronkelijke onderwerp afgedwaald. Kwa kast-materialen wellicht verder op http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... =7&t=23948 ?
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Albert, ik reageer hier nog even. Als je wil kan je dan gezamenljik berichten over hevelen naar een passender rubriek.

Dominique schrijft :
Zoals wat Marc?
Als je in april klaar wil staan met sterke volken, zonder verenigen, is de beste oplossing sterke volken in te winteren in geïsoleerde kasten.
De volken komen met meer bijen de winter uit en de broedaanzet verloopt veel sneller. Ik denk dat dit alom geweten is, anders maar eens zelf testen.
De bijen willen niet een warmere kast...
Veel mensen verwarren isolatie met verwarming. Ook in een geïsoleerde kast gaan de bijen de kastruimte opwarmen tot de voor hun ideale temperatuur op dat moment net zoals in een houten kast. Alleen kost het hen stukken meer energie om die temperatuur op peil te houden in een houten kast.
...maar bescherming tegen regen, wind, tocht, condens en vijanden.
Hoe denk je dat te doen in een kast met een enkel houten plaatje als wand ? Als je in een goed geïsoleerde kast een oplossing voor het vocht naar boven kan creëren, kan je ook de onderlade dicht laten. In de DBplus (EPS onderlade) scheelt dat bijna 4° op 5 cm onder de tros in de winter t.o.v. open bodems. Wat zouden de bijen verkiezen denk je, bevroren voeten ?
Dat bijen best met koude overweg kunnen is tot op zekere hoogte waar, vocht en tocht zijn veel erger voor hen. Maar ik wil je hieromtrent toch even één van onze metingen in winter 2008-2009 meegeven.
Elke zondagvoormiddag werd toen in de DBplus de mijtenval (onderste lade) en de dode bijen (bovenste lade) gemeten. In jan 2009 kenden we hier gedurende enkele dagen serieuze vriestemperaturen met een piek tot -21.3°C. De zondag erna werden 3x zoveel dode bijen geteld dan de andere winterweken !
Plaats reactie