Buckfast in voorjaar invoeren in Carnicavolk

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
willem
Contacteer:

Re: Buckfast in voorjaar invoeren in Carnicavolk

Bericht door willem »

Hans van der Post. schreef: .... Ik ben niet gecertificeerd. Wat dit ook mogen inhouden.
Wist niet dat dit nodig was om moeren te kweken en in te voeren. :whistle:
Ja Hans, de tijden veranderen, zure regen, CCD, depressie en misschien ook wel compressie, als niet gecertificeerde wachten je zware tijden. Veel sterkte.
Groeten, Willem :violin:
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Joselito, bedankt! Heel soms kom je wel eens een tekst tegen die je ingelijst aan de muur zou willen hangen. Het artikel van broeder Adam dat jij geeft, is er zo een. Nu weet ik dus wat ik ga doen.

Als het moertje mooi uitwintert en ze is goed aan de leg en het is een mooie vliegdag aan het einde van maart, dan open ik de lattenkast, spoor de Carnica F2 op en verwijder haar. Dan neem ik de Buckfast F1 uit de miniplus voorzichtig tussen duim en wijsvinger en ik plaats haar zo op de raten van de lattenkast, zonder kooitje of suikerdeeg. Zo moet ik het doen. Vraag maar aan broeder Adam.

Groet,

Bart
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Bart de Coo schreef: Dan neem ik de Buckfast F1 uit de miniplus voorzichtig tussen duim en wijsvinger en ik plaats haar zo op de raten van de lattenkast, zonder kooitje of suikerdeeg. Zo moet ik het doen. Vraag maar aan broeder Adam.
In de tekst staat het niet echt vermeld maar hij gebruikte wel een kooitje. Het was een kooitje van 9x 2.5 x 1.3 cm en was aan weerszijden voorzien van een blokje hout waarvan er een zijde een doorboring had van 8 mm.. De koningin werd hierin gestoken en er werd suikerdeeg ingedaan zodat ze dezelfde dag nog verlost werd.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Dit is het voorbeeld van het kooitje . Volgens mij zijn die destijds speciaal ontworpen om een Buckfast koningin met een ander ras te verenigen . Ik had in die tijd veel contact met een koninginnen teler die regelmatig bij Broeder Adam ging helpen . Het was de bedoeling dat in de hoekjes een stukje kunstraat bevestigd werdt en zo op een toplat bevestigd . Tegen de tijd dat zij de koningin bevrijd hadden waren de bijen in die hoeken aan het bouwen , en kon zij gelijk aan de leg .
De bevrijding duurde niet een dag , maar minimaal twee dagen , anders werd de Koningin alsnog afgemaakt .
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op di 21 sep 2010, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
joselito
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Dit is een Wohlgemuth kooitje. Het komt uit Duitland. In de hoeken word wasraat aangebracht. Eenmaal dat de bijen aan het bouwen zijn word de opening aan de onderkant geopend zodat de bijen de koningin kunnen bevrijden. De filosofie is dat een koningin, die uitloopt te midden van bouwende bijen altijd aangenomen word.
Het kooitje van Broeder Adam was veel eenvoudiger en paste tussen de ramen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

De Buckfast Koninginnenteler die regelmatig bij Broeder Adam kwam heeft hier beweert dat die kooitjes daar gebruikt werden . Als dit niet waar is lieg ik in commissie , maar misschien staat dat ook nergens vermeld .

Jaap v P
Bouna
Contacteer:

Bericht door Bouna »

@ Bart,

Er geldt geen verbod, maar advies om 1 ras aan te houden op 1 stand. maar nu heb ik buckfastbijen en m'n buurman gelooft uberhaupt niet in 1 ras.
Dat is inderdaad dweilen met de kraan open. Ik ben daarom genoodzaakt om de situatie te accepteren zoals het is of altijd nieuwe koninginnen in te kopen.
C'est la vie. Succes met invoeren.

@ Jaap,
Je hebt inderdaad Marcel, Adam of wie dan ook niet nodig voor je informatie.
Maar ik zie een wisseling van de koningin als een harttransplantatie. Als dat fout gaat zitten niet wij, maar Bart met de gebakken peren. Om die hele operatie het meeste kans van slagen te geven, raad ik Bart (en iedereen) aan om zich te raden te gaan bij de echte koninginnenkwekers. Ik moet toegeven dat het nog geen garantie tot absolute succes zal zijn, want uiteindelijk voer je het zelf uit en ben je afhankelijk van verschillende factoren. Maar het moet gezegd worden dat je beter voor de dag staat als je je goed laat voorlichten. En dan kun je beter aankloppen bij de prof. als bij de amateur. Lijkt mij.

Een buckfast in Carnica of andersom is inderdaad niet gemakkelijk maar niet onmogelijk.
Ik heb kort geleden een "mix"-koningin vervangen die zowel wekster voortbracht met de typisch "grijze" carnica strepen, de "gele" buckfast strepen en zwarte bijen. En dat ging allemaal gemoedelijk met elkaar om. Maar dit kan ook weer omslaan. Kruisingen kunnen dus fout gaan en ook goed. Wie zal het zeggen?

Ieder willekeurig consument laat zich liever eerst voorlichten alvorens over te gaan tot actie/koop. Waarom dan niet in dit geval?
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

In het voorjaar kan je volken makkelijk verenigen en ook koninginnen wisselen.
Ev. wissel je de koningin van de Mini naar lattenkast en die van de lattenkast naar Mini, voor extra zekerheid dat je een koningin overhoud.
Voor extra zekerheid zou je twee broedraampjes uit de mini kunnen monteren aan een lat en dat met een neutraal lattenraam tussen het volk in de lattenkast kunnen zetten.
De F1 buckfast koningin zit dan rustig tussen eige bijen en begint dan niet te rennen als de moerloze F2 carnicabijen kennis gaan maken, op zoek naar de feromonen van de koningin.
En dan maar hopen dat de F1 Buckfastkoningin zachtaardig gepaard heeft met Buckfastdarren want het ging je om zachtaardige volken te verkrijgen.
Buiten het voorjaar moet je van kleine volkjes uitgaan en het ev. wisselen van koningin voorkomen.
Mijn ervaring is dat van zwart of carnica naar buckfast(via doppen in mijn geval) er maar een klein aantal volken echt vervelend worden.
Maar ik heb weinig andere imkers in de buurt en op afstand een grotere buckfastimker.
Laat andere imkers de prestaties van je volken zien en laat ze overlarven of voorzie ze van rijpe doppen.
Wel steeds voor nieuw bloed zorgen.
Dirk
dertiende
Plaats reactie