Bijennest in mijn schuurtje..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
RickG
Contacteer:

Bijennest in mijn schuurtje..

Bericht door RickG »

Hallo allemaal,

Deze zomer heb ik wat bijen een nest zien bouwen in mijn houten schuurtje. Het schuurtje is geheel van hout, ze zitten tussen de binnen en buitenwand.

Ik heb géén last van ze gehad, zie alleen wat gelige uitstulpingen rond hun entree, naast de regenpijp. Nu wordt binnenkort het dak van dat schuurtje vervangen en opnieuw geteerd, en voor de veiligheid van de mannen die dit gaan doen wil ik weten wat te doen. Helaas is onze gemeentelijke Imker met vakantie. Kunnen zij gewoon hun gang gaan? Ik heb begrepen dat de bijen al winterklaar horen te zijn nu.

Groet! RickG
Robbert
Contacteer:

Re: Bijennest in mijn schuurtje..

Bericht door Robbert »

Grote kans dat als de dakleggers gaan slopen (beweging, kloppen en lawaai) dat de bijen verstoord zullen raken en zelfs naar buiten kunnen komen om daar hun achterste te laten zien. Indien de dakleggers bij de werkzaamheden geen openingen naar het nest verkrijgen zou je ervoor kunnen kiezen om het volk een paar dagen op te sluiten door de ingang te dichten vlak voor het donker is maar dat moet geen week duren. Eigenlijk zou het volk weggehaald moeten worden om de werkzaamheden uit te kunnen voeren maar of dat nog zin heeft dit tijd van het jaar zullen de meer ervaren imkers je wel kunnen vertellen.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Weet je echt heel, heel zeker dat het om honingbijen gaat en niet om wespen?

Bart
RickG
Contacteer:

Bericht door RickG »

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben geen kenner hoor, maar ik meen te maken te hebben met Bijen omdat de beestjes niet fel geel en zwart waren, ze waren bruinig. Het waren ook geen hommels, die kwamen wel bij onze lavendel maar vertrokken weer, mooi gezicht hoe die beestjes die kelkjes vinden en weer doorgaan, met klompjes stuifmeel aan de achterpootjes. We hebben geen last van de "bijen" gehad, we zagen er af en toe eentje met een blaadje aankomen vliegen(lucht acrobatiek!) en heel voorzichtig het gat bij de regenpijp in gaan. Omdat we allebei overdag niet thuis zijn heb ik weinig zicht gehad op aktiviteiten overdag, produceren bijen veel geluid bij hun huishoudelijk werk?

Groet! Rick
AndreasH
Contacteer:

Bericht door AndreasH »

Bijen die met blaadjes komen aanvliegen zijn behangersbijen, solitaire bijen dus. . Die nestelen nog wel eens bij elkaar, vinden ze leuk. Daar zul je weinig last van hebben, ze steken niet en de kans is groot dat pa en ma ondertussen alweer pleite zijn en alleen de nestholte nu een flink aantal larven bevat die volgend jaar pas weer uitkomen.

Maar, vandaag, zaterdag, mooie dag.... Kijk eens of je er wat meer informatie over kunt vinden wat ze doen en hoe vaak. En of het nu dus ook echt veel exemplaren zijn. Of een foto hier neerzetten.... Da's helemaal handig :-)
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).
Plaats reactie