onbekend imkersgereedschap
-
- Contacteer:
onbekend imkersgereedschap
Wie van jullie kent dit "oud" imkersgereedschap , en waarvoor zou het gebruikt zijn ?

roger
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: onbekend imkersgereedschap
Hallo Roger,
IK zou kunnen verzinnen dat het dient om raatresten uit de kop van de korf te schrapen.
groeten,
Tieme
IK zou kunnen verzinnen dat het dient om raatresten uit de kop van de korf te schrapen.
groeten,
Tieme
-
- Contacteer:
Ja Tieme dat zou goed kunnen zijn , ik vermoed dat het zeker met korfimkeren te maken heeft .
De openstaande spiraal heeft een diameter van +/- 7 cm .
groetjes
De openstaande spiraal heeft een diameter van +/- 7 cm .
groetjes
roger
- alef pieter
- Contacteer:
.
Laatst gewijzigd door alef pieter op do 21 okt 2010, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Contacteer:
- m.kolsters.
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Na een jaar de zelfde vraag, en geen andwoord.
Voor mij als imker denk ik dat het werd gebruikt voor de doppen uit een korfte halen.
De grote van een dop is als deze ronde van dit mes.
Het is aan twee kante scherp, dus kan je er mee rond draaien en de dop verwijderen.
En nu een beter antwoord, ik wacht.
Voor mij als imker denk ik dat het werd gebruikt voor de doppen uit een korfte halen.
De grote van een dop is als deze ronde van dit mes.
Het is aan twee kante scherp, dus kan je er mee rond draaien en de dop verwijderen.
En nu een beter antwoord, ik wacht.
Tinus Kolsters
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Ik heb mijn opa zo"n 50 jaar geleden eens bezig gezien met een soortgelijk apparaat waar hij een bos roggestro door had gestoken,
de ring zette dan uit en hij trok er de stengels uit om een gelijkvormige rechte bos stro te krijgen om een korf mee te binden.
Tenminste, dat ik wat ik me herinner.
Roel
de ring zette dan uit en hij trok er de stengels uit om een gelijkvormige rechte bos stro te krijgen om een korf mee te binden.
Roel
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
En dat is het antwoordt!Ruinerweg schreef:Ik heb mijn opa zo"n 50 jaar geleden eens bezig gezien met een soortgelijk apparaat waar hij een bos roggestro door had gestoken,
Roel
Ik heb er indertijd één gezien op de Bijenmarkt in Veenendaal.(zo'n dertig jaar terug)
Een heel oude korfvlechter daar gebruikte hem en vertelde erbij dat het een mooi gelijke toevoer van stro had . Doordat de ring fexibel was kon naar gelang de hoeveelheid stro er doorgeschoven de vlecht dunner en dikker worden gemaakt.
Petro
Lijkt me inderdaad het meest zinnige antwoord. De vraag over dit voorwerp brengt ook iets anders aan het licht... nl. dat blijkbaar er toch al kennis is verdwenen over het gereedschap rondom het korfvlechten.
-
- Contacteer:
Ja daar zit blijkbaar iets inmacwlem schreef:Lijkt me inderdaad het meest zinnige antwoord. De vraag over dit voorwerp brengt ook iets anders aan het licht... nl. dat blijkbaar er toch al kennis is verdwenen over het gereedschap rondom het korfvlechten.

roger